AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama II. - Structuring Drama Work 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PRB1 Z 2 50/S Czech
Tutor:
Radek MARUŠÁK, Irina ULRYCHOVÁ
Synopsis:

A required course focused on drama in education, which employs various drama techniques/conventions to investigate significant life content and i based on a topically linked large play whole. Practical activities (students are participants in a drama) supplemented by the application of concepts and procedures.

Prerequisites:

The student should be able to actively join in role plays, cooperate within its framework with other players, take part in researching selected topics and reflect upon personal experience and skills.

Study Objectives:

The aim of the course is to experience drama from the viewpoint of a participant. To become familiar, through one's personal experience and skill with this type of drama practice, purposefully join the emotional and rational levels and confirm the personal effectiveness of the method used, including joining the instructor into the role play. The student should have the ability to name the specifics of that practice, its character and fundamental tools.

Outline and Syllabus:

Curriculum:

- Active participation in drama plays.

- Situation and context.

- Drama techniques/conventions.

- Role plays.

- Problem situations.

Syllabus:

- Active participation in drama plays: execution and reflecting upon a number of larger play works/drames under the guidance of an instructor.

- Situation and context: manners of linked situations (plot and assembly); significance of the story; working with time and tools; investigating topics from various aspects.

- Drama techniques/conventions: dividing events (fracture, distance and reflection); gradual play difficulty; some classification techniques (Jonothan Neelands, Josef Valenta).

- Role play: various levels of role play; roles for groups/players; roles for the instructor.

- Problem situation: problem, conflict, problem situations; open and closed situations; continued and discontinued situations; manners of establishment; placment in the structure of a drama.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista-VACEK, Pavel-ULRYCHOVÁ, Irina-PROVAZNÍK, Jaroslav

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku)

KASÍKOVÁ, Hana

1996 „Příběh je zdí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 2

KOŤÁTKOVÁ, Soňa-PROVAZNÍK, Jaroslav-BLÁHOVÁ, Krista-SVOBODOVÁ, Radmila-TOMKOVÁ, Anna

1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

MACHKOVÁ, Eva

1996 Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu (Praha: DAMU)

1996 „Tři typy dramatu - viděno z USA“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1

1997 „Dramatický svět Cecily O´Neillové“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 3

MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana

1987 Teaching Drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: STD, Praha 2001)

NEELANDS, Jonothan

1990 Structuring Drama Work; přel. Radim Svoboda, „Strukturování dramatické práce“, Deník Dětské scény ´95, Ústí nad Orlicí 1995, č. 1-9

SOMERS, John-MARUŠÁK, Radek

2000 „Od her přes improvizaci k divadlu“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 1

2000 „Projekty napříč osnovami. Divadlo ve výchově“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 3

SVOZILOVÁ, Dana

1998 „Síť dramatu Warwicka Dobsona“, Tvořivá dramatika IX, 1998, č. 1

2005 Strukturovaná dramatická hra v kontextu dramatické výchovy (Brno: JAMU)

ULRYCHOVÁ, Irina

1997 „Dramatické struktury Cecily O´Neillové a Alana Lamberta“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 2

2004, 2005 „Drama a příběh“, Tvořivá dramatika XV, 2004, č. 1-3, Tvořivá dramatika XVI, 2005, č. 1-3

ULRYCHOVÁ, Irina-GREGOROVÁ, Vlasta-ŠVEJDOVÁ, Hana

2001 Hrajeme si s pohádkami (Praha: Portál)

VALENTA, Josef

1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura Strom)

WAGNER(OPVÁ), Betty Jane-HEATHCOTEOVÁ, Dorothy-KASÍKOVÁ, Hana

1995 „Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami“, Tvořivá dramatika VI, 1995, č. 2

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PRB1.html