AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Drama III. - Structuring Drama Work 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PRC1 ZK 2 30/S Czech
Tutor:
Radek MARUŠÁK, Irina ULRYCHOVÁ
Synopsis:

A required course focused on drama in education which uses various drama techniques/conventions in the investigation of serious life content and is based on the principle of topic-linked large plays. Practical activity (students are participants in the drama) is supplemented by a presentation of fundamental concepts and processes.

Prerequisites:

Students should be able to actively join in role play, cooperate within its parameters with other players, participate in the investigation of selected topics and reflect upon their skills and experience.

Study Objectives:

The aim of this course is to experience drama from the viewpoint of a participant. To get to know via one's personal experience and skill with this type of drama practice, to purposefully link rational and emotional levels and confirm the effectiveness of the method used, including as well the instructor in the role play. To be aware of and able to name the specifics of this practice, its character and fundamental tools.

Outline and Syllabus:

Curriculum:

- Active participation in drama plays.

- Situation and context.

- Drama techniques/conventions.

- Role playing.

- Problems situations.

Syllabus:

- Active participation in drama plays: execution and reflecting upon a number of large play whole/dramas under the guidance of an instructor.

- Situation and context: manners of linking situations (plot and assembly); story significance; working with time and space; investigating topics from various angles.

- Drama techniques/conventions: division of situations (fracture, distance and reflecting); gradual play difficulty; some classification tecniques (Jonothan Neelands, Josef Valenta).

- Role plays: various levels of role playing; roles for groups/players; roles for the instructor.

- Problem situations: Problem, conflict, problem situations; open and closed situations; continued and discontinued situations; manners of establishment; placement in drama structure.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista-VACEK, Pavel-ULRYCHOVÁ, Irina-PROVAZNÍK, Jaroslav

1996 Uvedení do systému školní dramatiky. Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy (Praha: IPOS-ARTAMA-Sdružení pro tvořivou dramatiku)

KASÍKOVÁ, Hana

1996 „Příběh je zdí“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 2

KOŤÁTKOVÁ, Soňa-PROVAZNÍK, Jaroslav-BLÁHOVÁ, Krista-SVOBODOVÁ, Radmila-TOMKOVÁ, Anna

1998 Vybrané kapitoly z dramatické výchovy (Praha: Karolinum)

MACHKOVÁ, Eva

1996 Improvizace s příběhem v angloamerickém dramatu (Praha: DAMU)

1996 „Tři typy dramatu - viděno z USA“, Tvořivá dramatika VII, 1996, č. 1

1997 „Dramatický svět Cecily O´Neillové“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 3

MORGAN(OVÁ), Norah-SAXTON(OVÁ), Juliana

1987 Teaching Drama. A mind of many wonders; přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník, Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů (Praha: STD, Praha 2001)

NEELANDS, Jonothan

1990 Structuring Drama Work; přel. Radim Svoboda, „Strukturování dramatické práce“, Deník Dětské scény ´95, Ústí nad Orlicí 1995, č. 1-9

SOMERS, John-MARUŠÁK, Radek

2000 „Od her přes improvizaci k divadlu“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 1

2000 „Projekty napříč osnovami. Divadlo ve výchově“, Tvořivá dramatika XI, 2000, č. 3

SVOZILOVÁ, Dana

1998 „Síť dramatu Warwicka Dobsona“, Tvořivá dramatika IX, 1998, č. 1

2005 Strukturovaná dramatická hra v kontextu dramatické výchovy (Brno: JAMU)

ULRYCHOVÁ, Irina

1997 „Dramatické struktury Cecily O´Neillové a Alana Lamberta“, Tvořivá dramatika VIII, 1997, č. 2

2004, 2005 „Drama a příběh“, Tvořivá dramatika XV, 2004, č. 1-3, Tvořivá dramatika XVI, 2005, č. 1-3

ULRYCHOVÁ, Irina-GREGOROVÁ, Vlasta-ŠVEJDOVÁ, Hana

2001 Hrajeme si s pohádkami (Praha: Portál)

VALENTA, Josef

1997 Metody a techniky dramatické výchovy (Praha: Agentura Strom)

WAGNER(OPVÁ), Betty Jane-HEATHCOTEOVÁ, Dorothy-KASÍKOVÁ, Hana

1995 „Betty Jane Wagner: Dorothy Heathcote - Drama as a learning medium. Pokus o recenzi s ukázkami“, Tvořivá dramatika VI, 1995, č. 2

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PRC1.html