AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Recitation 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PRK1 ZK 2 15/S Czech
Tutor:
Nina MARTÍNKOVÁ
Synopsis:

Expanding potential of performance practice for those who wish to further devote themselves to solo performance.

Prerequisites:

Each student, future drama training teacher, should have personal experience with the preparation and execution of a solo performance and, possibly, group performance. Based on the knowledge of this process, the student should know how to relate and use the acquired experience with children and youth. Varied and interesting activites will awaken their interest in literature, reading and performance. An important condition for acquiring this experience is an active participation in the lessons.

Study Objectives:

- Recognize and appreciate the natural laws of speaking performance in practice, develop ability to sense and judge the quality of a text, search for a method of how to communicate to the public personal experience from readings, personal opinion and attitude..

- Based on text analysis, to purposefully use internal and external expression tools. Use skills acquired in the voice training course in the preparations of solo and group performance.

- Be introduced to methods to spontaneously guide children towards recitation. Discuss a range of topics in which children are interested relative to their age.

Outline and Syllabus:

Curriculum

- Perosnal devleopment via activities aimed at performance.

- Building a foundation for recitation preparations.

- Working with particular materials.

Syllabus

- Training in sensible imagination. (association, imagination, working with metaphor, sub-text).

- Use of personal experience for understanding the life experiences of other people. The old regarding the new.

- Judging the artistic maturity of poems.

- Looking under the surface of the text at it core, significance, in depth.

- Sensitive „analysis“ of a text. (Intuitive recitation, intuitive assembly).

- Range, composition, assembly.

- Inspired writing. (We can understand the poet when we at least try, for a moment, to become one.)

- Ego - image of oneself. (Material me, social me, spiritual me)

- Selection of text with consideration of the psycho-physical prerequisites, life and interpretive experience.

- Dramaturgic Analysis. (Uncovering the sense, relationship to life experience, form, language, style).

- Interpretation preparations. (Creating the performance, internal organization of the text, public speaking techniques, rehearsing, establishing the form.)

- Communication. Author, reader, performer, listener - audience. Feedback.

- Extra-lingual tools. (movement, attitude, gesture, countenance; space, lighting, costumes, „emotional impact on the audience“)

- Evaluation criteria for performance. How does a children's performance differ from an artistic performance.

Study materials:

BRUKNER, Josef-FILIP, Jiří

1997 Poetický slovník (Praha: MF - 2., rozš. vyd.)

FIŠAR, Vlastimil

1994 Přednes prózy (Praha-Prostějov: IPOS ARTAMA-Kulturní klub Duha - 3. upr. vyd.)

HÁLA, Bohuslav

1967 Výslovnost spisovné češtiny. Díl 1. Výslovnost slov českých (Praha: Academia - 2. vyd.)

HÁLA, Bohuslav, Miloš SOVÁK

1941 Hlas - řeč - sluch (Praha: Česká grafická Unie)

HALADA, Vladimír

1961 Technika jevištní řeči (Praha: Orbis)

HRABÁK, Josef

1958 Úvod do teorie verše (Praha: SPN)

HŮRKOVÁ, Jiřina

1995 Česká výslovnostní norma (Praha: Scientia)

1998 Próza versus poezie (Praha-Prostějov: IPOS-ARTAMA ve spolupráci s kulturním klubem DUHA)

HŮRKOVÁ, Jiřina-MAKOVIČKOVÁ, Hana

1984, 1986 Základy jevištní mluvy 1, 2 (Praha: SPN)

JUSTL, Vladimír

1985 Ano - slyšet se navzájem (Praha: Divadelní ústav)

KUBÁLEK, Vratislav

1983 Dětský přednes a rozvoj kulturních aktivit dítěte (Praha: Albatros)

MISTRÍK, Jozef

1971 Hovory s recitátorom; přel. Vlastimil Fišar, Hovory s recitátorem (Praha: Supraphon, 1976)

MUSILOVÁ, Daniela a kol.

1981 Slovníček uměleckého přednesu (Praha: SKKS, 2. rev. vyd.)

NOVOTNÁ-HŮRKOVÁ, Jiřina

1979 O přesvědčivosti uměleckého přednesu (Praha: ÚKVČ)

1986 Výslovnostní norma v uměleckém přednesu (Praha: DAMU)

PAVELKOVÁ, Soňa-VOBRUBOVÁ, Jana- ŠTEMBERGOVÁ, Šárka

1989 Výchova dětského přednašeče (Praha: ÚKVČ)

ROMPORTL, Milan a kol.

1978 Výslovnost spisovné češtiny. Výslovnost slov přejatých. Výslovnostní slovník (Praha: Academia)

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava

1985 Mimojazykové prostředky v uměleckém přednesu (Praha: Kulturní dům hl. m. Prahy)

ŠRÁMKOVÁ, Vítězslava-HŮRKOVÁ-NOVOTNÁ, Jiřina

1984 Mluvený projev a přednes (Praha: SPN)

ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka

1994 Metodika mluvní výchovy dětí (Praha: STD - 4. upr. vyd.)

VŠETIČKA, František

1994 Stavba poezie (Olomouc: Univerzita Palackého)

ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema

1997 ?O přednesu (nejen) na základní umělecké škole v teorii a příkladech?, Deník Dětské scény ´97, č. 1-3

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PRK1.html