AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Movement within Methodology 1

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PVK1 Z 2 8/S Czech
Tutor:
Jiří LÖSSL
Synopsis:

Movement training is one of the psychosomatic disciplines. The center of attention is the body and awareness of its parts, complete interplay and relationship of man and space. Work in this practical course is futher focused on sensing a space, objects, partners. An inseparable part of the instruction is rhythmic and dynamic exercises which open up space for variation and development of movement imagination. In the second part of the study - the same as in voice training - the instruction is aimed at the method of movement training with consideration of working with children and youths.

Prerequisites:

Practical section of the course and workshop; concurrent written reflections

Study Objectives:

To understand one's own body as an instrument of communication and the willingness to enter into conversation in a space with that body such that the body becomes a source of that communcation.

Outline and Syllabus:

Anatomy in movement:

Based on a theoretical knowledge and subsequent partner handling research into the human body as a system of joints and bones. Knowledge from the areas of anatomy and neurology and based on experience this information becomes part of the conscious useful for the discovery of new movement material which cam be effectively used in dance. This helps in understanding one's body, get to know it, use it correctly, save one's energy, anticipate injury and overexertion.

Quality of internal mass:

Working with internal space; with its qualities in state, with density, viscosity, changeable qualities of internal mass. Based on the changes in the physical characteristics of mass of the internal space the qualityof body movement is uncovered, changes in emotion and subsequent changes in conversational communication.

Surface, touch:

Working with the intimate space of the human body; sensing the surface of the skin, attending to touch. Touch as a bearer of information in various qualities, ex; dragging on the surface of the skin, resisting touch by internal mass, entrusting one's weight through touch, subsequent research of possibilities which present these qualities for conversation.

Attending, communication:

Work with external space; building sensitivity to a space, to a partner, to an environment. Fascination with the movement of one's own body, partner's movements, movement of a space, movement in a space. Finding conscious movement. Working with time and gravity. Attending to the narrative written in time and space.

Composition:

Fundamental principles and communication of the stage space in European culture. Working with movement material, space structure and the subsequent transfer of spontaneous composition to the level of the conscious. Building a narrative, relationships, emotions.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Eliška

1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)

1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)

BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka

1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)

BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana

1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila

1979 Taneční průprava (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Eva

1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)

1998 Ladění (Praha: DAMU)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila

1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)

1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva

2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)

KURKOVÁ, Libuše

1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)

1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)

1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)

KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr

1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta

1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)

2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)

LÖSSL, Jiří

1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10

POLZEROVÁ, Eva

1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PVK1.html