AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Movement within Methodology 2

Register Display Schedule
Code Completion Credits Range Language Instruction
205PVM2 Z 1 30/S Czech
Tutor:
Jiří LÖSSL
Synopsis:

Kinetic education is one of the psychosomatic disciplines. The centre of attention is the body and recognising its parts, the overall combination and relationship of the person with space. Work in this practical subject also focuses on perceiving space, objects, partners. An essential part of the instruction is rhythmic and dynamic training, which opens space for variation and developing kinetic fantasy - just as vocal education - the instruction focuses on the methodology f kinetic education with regard to work with children and youth.

Prerequisites:

Practical participation at seminars and in workshops, regular written reflections.

Study Objectives:

Understanding your own body as an instrument of communication and the will to use the body to enter a conversation with space so that the body becomes a source of communication.

Outline and Syllabus:

Anatomy in movement:

Research into the human body as a system of joints and bones based on theoretical knowledge and subsequent partner manipulation. Information in anatomy and neurology becomes conscious information based on experience and is usable to reveal new kinetic material which can be used effectively in dance; it helps to understand the body, recognise it, use it properly, save energy and avoid accidents from overwork.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Eliška

1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)

1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)

BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka

1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)

BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana

1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)

JEŘÁBKOVÁ, Jarmila

1979 Taneční průprava (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Eva

1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)

1998 Ladění (Praha: DAMU)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila

1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)

1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva

2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)

KURKOVÁ, Libuše

1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)

1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)

1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)

KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr

1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)

ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta

1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)

2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)

LÖSSL, Jiří

1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)

2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10

POLZEROVÁ, Eva

1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)

Note:
Schedule for winter semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2009/2010:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2010-4-26
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PVM2.html