Movement within Methodology 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PVM2 | Z | 1 | 30/S | Czech |
- Tutor:
- Jiří LÖSSL
- Synopsis:
-
Kinetic education is one of the psychosomatic disciplines. The centre of attention is the body and recognising its parts, the overall combination and relationship of the person with space. Work in this practical subject also focuses on perceiving space, objects, partners. An essential part of the instruction is rhythmic and dynamic training, which opens space for variation and developing kinetic fantasy - just as vocal education - the instruction focuses on the methodology f kinetic education with regard to work with children and youth.
- Prerequisites:
-
Practical participation at seminars and in workshops, regular written reflections.
- Study Objectives:
-
Understanding your own body as an instrument of communication and the will to use the body to enter a conversation with space so that the body becomes a source of communication.
- Outline and Syllabus:
-
Anatomy in movement:
Research into the human body as a system of joints and bones based on theoretical knowledge and subsequent partner manipulation. Information in anatomy and neurology becomes conscious information based on experience and is usable to reveal new kinetic material which can be used effectively in dance; it helps to understand the body, recognise it, use it properly, save energy and avoid accidents from overwork.
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Eliška
1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)
1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)
BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka
1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)
BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana
1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila
1979 Taneční průprava (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
1998 Ladění (Praha: DAMU)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila
1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)
1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva
2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)
KURKOVÁ, Libuše
1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)
1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)
1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)
KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr
1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta
1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)
2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)
LÖSSL, Jiří
1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10
POLZEROVÁ, Eva
1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)
- Note:
- Schedule for winter semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)