Movement within Methodology 3
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PVM3 | Z | 1 | 18/S | Czech |
- Tutor:
- Jiří LÖSSL
- Synopsis:
-
Movement training is one of the psycho-somatic disciplines. The center of attention is the body and the appreciation of its parts, overall interplay and relationship of humans and space. The work in this practical course continues to be focused on the perception of space, subject and the partner. An inseparable part of the instruction are rhythmic and dynamic exercises which open the space for variation and development of movement imagination. In the second phase of the study - as in vocal training - the instruction is focused on movement training method with consideration of working with children and youth.
- Prerequisites:
-
Practical participation in the course and workshops, concurrent written reflections upon the material.
- Study Objectives:
-
To get to know one's own body as an instrument of communication and the readiness to enter into conversation with that body in a space so that the body becomes a source of the communication.
- Outline and Syllabus:
-
Anatomy in motion:
Based on the theory knowledge and subsequent partnered manipulative research of the human body as system of bones and joints. Knowledge from areas of anatomy and neurology, based on experience, become conscious information usable for uncovering new movement material which can be effectively used in dance. This helps in understanding one's body, to get to know it, use appropriately, save energy and avoid injury.
Quality of internal mass:
Working with internal space; it's quality, with it state, density, viscosity and changing quality of its internal mass. Base on changes in the physical characteristics of mass of the internal space we discover the change in quality of movement of one's own body, changes in emotion and subsequent changes in communication in a conversation.
Surface, touch:
Working with intimate space of the human body; sensitizing the skin surface, sense of touch,. Touch as a bearer of information in varous qualities, ex., dragging across the skin, resisting touch of the internal mass, trusting personal mass through touch. Subsequent research into the possibilities which these qualities for discussion.
Detecting, communication:
Working with external space; building a sensitivity to the space, to the partner, to the environment. The fascination with the movement of one's own body, partner's movements, movement of the space, movement in the space. Finding conscious movement. Work with time and gravity. Detecting the narrative written in space and time.
Composition: Fundamental principles and communication of a stage space in European culture. Working with movement material, space structure and the subsequent transfer of spontaneous composition to the conscious level. Building a narrative, relationship, emotion.
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Eliška
1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)
1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)
BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka
1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)
BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana
1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila
1979 Taneční průprava (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
1998 Ladění (Praha: DAMU)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila
1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)
1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva
2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)
KURKOVÁ, Libuše
1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)
1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)
1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)
KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr
1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta
1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)
2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)
LÖSSL, Jiří
1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10
POLZEROVÁ, Eva
1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)
- Note:
- Schedule for winter semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)