Movement within Methodology 4
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction |
---|---|---|---|---|
205PVM4 | ZK | 2 | 20/S | Czech |
- Tutor:
- Jiří LÖSSL
- Synopsis:
-
Movement training is one of the psychosomatic disciplines. The center of attention is the body and a consciousness of its parts, the whole interplay and relationship to man and space. Work in this practical course is focused on sensing a space, subject and partner. An inseparable part of the instruction is dynamic and rhythmic exercises which open a space for variation and devleopment of movement imagination. In the second phase of the study - the same as in vocal training - the instruction is focused on methods of movement instruction with consideration of the work with children and youth.
- Prerequisites:
-
Practical participation in the course and workshop, concurrent writing of papers.
- Study Objectives:
-
To get to know one's body as a means of communication and desire to enter into conversation with that body in a space so the body becomes the source of communication.
- Outline and Syllabus:
-
Anatomy in movment:
Based on theory knowledge and subsequent partner manipulations research of the human body as a system of joints and bones. Knowledge of anatomy and neurology become conscious information based on experience, used in uncovering new movement material which can be effectively used in dance. This helps to understand one's body, get to know it, use it properly, save energy and avoid injury and overloading.
Quality of internal mass:
Working with internal space; its quality, with state, density, viscosity, changing qualities of internal mass. Based on changes in the physical characteristics of mass of an internal space we discover change in quality of movement of one's body, change in emotion and subsequently changes in communication in a conversation.
Surface, touch:
Working with intimate spaces of the human body; sensation of the skin surface, sensing touch. Touch as a bearer of information in various qualities, for example; touch dragging across the skin surface, resisting touch by internal mass, trusting one's weight to touch. Subsequent research in potential which those qualities bring to the conversation.
Sensing, communication:
working with external space; building sensitivity to a space, to a partner, to the environment. Fascination with the movement of one's body, movement of a partner, movement of the space, movement in a space. Finding conscious movement. Working with time and gravity. Sensing a narrative writtien in space and time.
Composition:
Fundamental principles and communicaton of the stage space in European culture. Working on movement material, space structure and subsequent transfer of a spontaneous composition to the conscious level. Builiding a narrative, relationship, emotion.
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Eliška
1928 Pohyb-rytmus-výraz ( Spolek Vesna Brno)
1935 Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí (Česká grafická unie Praha)
BLAHUTKOVÁ, Marie-MIKULCOVÁ, Lenka
1995 Využití říkadel v hudebně pohybové výchově na I. stupni ZŠ (Pf MU Brno)
BLAHUTKOVÁ, Marie-KOUBOVÁ, Jana
1995 Psychomotorika aneb prožitek z pohybu (Pf MU Brno)
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila
1979 Taneční průprava (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Eva
1998 Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova (Praha: DAMU - 2. dopl. vyd.)
1998 Ladění (Praha: DAMU)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila
1964 Výrazový tanec (Praha: Orbis)
1974 Nauka o pohybu (Praha: SPN)
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila-KRÖSCHLOVÁ, Eva
2002 Výrazový tanec. Taneční tvorba (Praha: IPOS-ARTAMA)
KURKOVÁ, Libuše
1971 Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme (Praha: SPN)
1981 Dětská tvořivost v hudbě a pohybu (Praha: SPN)
1989 Hudebně pohybové hry v mateřské škole. Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách (Praha: SPN)
KURKOVÁ, Libuše-EBEN, Petr
1975 Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí. Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění (Praha: SPN)
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta
1980 Základy taneční gymnastiky (Praha: SPN)
2002 Taneční gymnastika (Praha: IPOS-ARTAMA)
LÖSSL, Jiří
1996 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl. Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6 - 9 let) (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
1999 Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti, II. díl. Pohybová průprava v hodinách rytmické a pohybové výchovy (Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola)
2003-2004 „Tvořivý vztah k pohybu. Deset lekcí rytmické a pohybové výchovy mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let)“, Talent 6, 2003-2004, č. 1-10
POLZEROVÁ, Eva
1995 Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy (Průprava dětí mladšího školního věku) (Praha: ARTAMA-IPOS)
- Note:
- Schedule for winter semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2009/2010:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Doporučený magisterský dramatická výchova (compulsory subject)