AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Obligátní cembalo 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
104OCE2
Název předmětu:
Obligátní cembalo 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
1/T
Typ předmětu:
povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Giedre MRÁZKOVÁ
Jméno přednášejícího:
Giedre MRÁZKOVÁ
Cíle studia:

Praktické zvládnutí základu cembalové hry a dalšího vybraného repertoáru rozdílných stylů.

Způsob uskutečnění:

Kontaktní výuka.

Prerekvizity a korekvizity:

Komisionální zkouška - např:Semestr je ukončen komisionální zkouškou v rozsahu asi dvaceti minut. Např. Francouzská suita - Prelude non mesuré a dvě taneční věty, J. P. Sweeelinck Variace, D. Scarlatti: Sonata, J. S. Bach Sinfonie - nebo polyfonní skladba anglického virginalisty, Toccata D. Frescobaldi, dvě taneční věty z francouzské suity, skladba J. A. Bendy

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou.

Obsah předmětu:

Stručná osnova předmětu: Základy úhozu a vedení ruky a paže, možnosti a důsledky artikulace, registrace, prstoklady a práce se zvukovostí cembala. Většinou v návaznosti na interpretovanou literaturu.

Sylabus předmětu : Cembalo s varhanami byly ve svém principu a funkčnosti v historii částečně propojeny nebo na sebe těsně navazovaly. Varhaník se ani dnes v praxi nevyhne situaci, kdy by měl umět zahrát sólo na cembalo či doprovodit zpěváka nebo instrumentalistu.

Z principu má cembalo odlišné tvoření tónu a práci s jeho zvukem, také literatura pro cembalo má některá specifika. Interpretace na cembalo tedy zákonitě využívá poněkud odlišný výběr interpretačních prostředků, zejména v oblasti práce s časem a v uvolněnější technické stylistice (různé využití arpeggií, v ornamentice, úhoz apod.). Varhaník by měl tedy projít základními interpretačními styly, do nichž patří:

-virginalová literatura Anglie přelomu 16. a 17. století

-italská nebo severoněmecká polyfonie 17. nebo 18. století

-francouzská clavecinová hudba (preludio non mesuré, suita) 17. a 18. století

-italský typ toccaty 17. století

-virtuozní sonáta (typu D. Scarlattiho)

-česká předklasická hudba

Konkrétní výběr a skladba vybrané literatury je určena zaměřením a zájmem interpreta.

Studijní materiály:

Literatura:

AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002 HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN

SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4

Širší záběr obecných interpretačních kapitol viz literatura předmětu Interpretace barokní hudby I-IV.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Praktické cvičení.

Metody a kritéria hodnocení:

Individuální výuka.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

U tohoto předmětu nejsou pracovní stáže zavedeny.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet104OCE2.html