Hra na flétnu 1
- Kód předmětu:
- 106FL1
- Název předmětu:
- Hra na flétnu 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- bakalářský
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 9
- Garant předmětu:
- Radomír PIVODA, Jiří VÁLEK
- Jméno přednášejícího:
- Radomír PIVODA, Jiří VÁLEK
- Cíle studia:
-
Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, ty se mohou týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky.
1. Technická problematika se vyučuje pomocí snadnějších etud - Ernesto Köhler, N. Platonov, Emil Prill ,
2. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení.
3. Hudebnost a principy interpretace se vyučují na skladbách skladatelů např. Benda, Händel, Ibert , Händel, Eben
- Způsob uskutečnění:
-
Individuální kontaktní výuka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nejsou.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů
- Obsah předmětu:
-
Flétna je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na flétnu potřebuje. Má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče výborného orchestru. také oblast pedagogického rozhledu není pominuta, absolvent bude připraven k pedagogické dráze na středních školách a konzervatořích. Do předmětu musí studenti vykonat přijímací zkoušku , na které se hodnotí hudební talent, schopnost pódiového hraní a přiměřená technická zralost. Primární složkou výuky je rozpoznání nesprávných návyků, či neřešených problémů které si student přinesl s sebou . Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Technická stránka hry na nástroj se vyučuje pomocí snadnějších etud - Ernesto Köhler ,N. Platonov Emil Prill , kde je možné přesně ukázat, v čem je nutná náprava a jak tohoto, co možná nejefektivněji, dosáhnou. Jedná se především o nácvik pozdržení první noty ze skupinky rychlejších např. první a třetí ze čtyř šestnáctinových not, či první ze tří v triole apod. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Hudebnost a principy interpretace barokní a klasické literatury se vyučují na skladbách skladatelů např. Benda ,Händel , Ibert , Händel , Eben
- Studijní materiály:
-
Köhler, Ernesto: Etudy op. 33
Platonov,N. :
Prill, Emil: 24 etud op.
Fürstenau, A. B. : Exercices pour la Flute op. 15
Benda, Jiří Antonín: Sonáta G dur pro fl. a kl.
Händel , Georg Friedrich: Sonáty pro flétnu
Eben, Petr: Sonatina semplice ? fl.
Vaňhal, Jan Křtitel : Sonáta pro flétnu a klavír
Devienne , Francois: Koncert G
Pergolesi, Giovanni Battista : Koncert G dur
Fils ,Antonín: Koncert D dur
Burian, E. F. : Ztracené serenády pro fl. a kl.
Mozart, W. A. Andante C d
Ibert, Jacques : Piece pour Flute seule
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Vyhodnocení nástrojové a orchestrální specifiky hry, splnění stanoveného rozsahu repertoáru. Zápočet.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
U tohoto předmětu nejsou pracovní stáže zavedeny.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)