AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hra na klarinet 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
106KR1
Název předmětu:
Hra na klarinet 1
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
bakalářský
Ročník studia:
1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
9
Garant předmětu:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Jméno přednášejícího:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Cíle studia:

Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, které si student přinesl z předešlého studia - ty se mohou týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky.

1. Technická problematika se vyučuje pomocí snadnějších etud ?E.Cavallini. Klosé, Gambaro, Baermann.

2. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení.

3. Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách raného klasicismu Rosseti, Stamitz, Koželuh, Molter.

Způsob uskutečnění:

Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.

Prerekvizity a korekvizity:

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Doporučené nepovinné složky programu:

Komorní literatura sestavená z klarinetu a dalších nástrojů, s jeho sólistickým uplatněním (např. kvartety Karla Stamice pro klarinet, housle, violu a violoncello, kvintety W.A.Mozarta, C.M.Webera, J. Brahmse, Y. Yunga a jiné).

Obsah předmětu:

Klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento předmět vybaví studenta všemi schopnostmi, které při hře na klarinet potřebuje. Má za cíl studenty připravit na samostatnou dráhu sólisty, komorního hráče či hráče výborného orchestru. Také oblast pedagogického rozhledu není pominuta, absolvent bude připraven k pedagogické dráze na středních školách a konzervatořích. Do předmětu musí studenti vykonat přijímací zkoušku , na které se hodnotí hudební talent ,schopnost pódiového hraní a přiměřená technická zralost. Primární složkou výuky je rozpoznání nesprávných návyků, či neřešených problémů které si student přinesl s sebou . Mohou se týkat hlavně tvoření tónu, nesprávného dýchání a neznalosti principů správné techniky. Technická stránka hry na nástroj se vyučuje pomocí snadnějších etud ?E .Cavallini, Klosé, Gambaro, Baermann, kde je možné přesně ukázat, v čem je nutná náprava a jak tohoto, co možná nejefektivněji, dosáhnou. Jedná se především o nácvik pozdržení první noty ze skupinky rychlejších např. první a třetí ze čtyř šestnáctinových not, či první ze tří v triole a pod. Individuální cvičení pro tónovou kulturu, principy správného nátisku a dechová cvičení jsou také součástí výuky a jsou vedeny tak, aby každé cvičení odpovídalo individuálním schopnostem studenta. Hudebnost a principy interpretace klasické literatury se vyučují na skladbách klasicismu Rosseti, Stamitz, Koželuh, Molter, pro jejich průhlednou stavbu a jednodušší technickou stránku. Jedná se především o stavbu frází, témat, vrcholů, dynamiky, o stavbu vlastních kadencí apod. Toto vše je sice součástí výuky na střední škole, ale ne vždy má student obsáhlejší vědomosti, které může použít pro svůj konkrétní obor.

Studijní materiály:

Cavallini,Ernesto: Cappriccia

Klosé, Hyacinthe : Klarinettenetüden. I

Rosetti (Roesler), Franz Anton: Klarinettenkonzert Es dur

Stamic, Karel: Konzert No. 3

Gambaro, Alessandro : 22 Progresivních studií

Baermann,Carl : 24 Etud

Koželuh, Leopold: Koncert Es Dur

Molter, Johann Meltior : Koncert č.3

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.

Metody a kritéria hodnocení:

Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou stanoveny, pedagogové využívají možnosti hospitace studentů v jejich orchestrech a komorních souborech.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet106KR1.html