AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hra na klarinet 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
106KR4
Název předmětu:
Hra na klarinet 4
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
bakalářský
Ročník studia:
2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
7
Garant předmětu:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Jméno přednášejícího:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Cíle studia:

Veškerá problematika týkající se hry na klarinet-prstová technika, intonace, správné dýchání a interpretace, je zdokonalována na náročnějších etudách s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty Při velmi dobrém jednoduchém staccatu se začne vyučovat dvojité staccato.

1. Náročnější etudy pro prstovou a rytmickou přesnost- Hlaváč, Zítek, Lancelot, Bozza.

2. Dvojité staccato se vyučuje metodikou prof. V. Mareše, která je založena na spolupráci jazyka a ozevu druhého tónu pomocí dechu. Pokud není jednoduché v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším předmětu.

3. Fantazijnější přednesové skladby - student zapojí vlastní hudební představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.

Způsob uskutečnění:

Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či symfonických orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.

Prerekvizity a korekvizity:

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Doporučené nepovinné složky programu:

Komorní literatura sestavená z klarinetu a dalších nástrojů, s jeho sólistickým uplatněním (např. kvartety Karla Stamice pro klarinet, housle, violu a violoncello, kvintety W.A.Mozarta, C.M.Webera, J. Brahmse, Y. Yunga a jiné).

Obsah předmětu:

Předmět vybaví studenty technikou, tónovou kulturou, intonací a interpretačními schopnostmi tak, aby velmi dobře obstáli v konkurenci jak na poli sólistickém, komorním, tak i orchestrálním. Vede budoucího umělce k samostatnosti, k realizacím vlastních představ a k obhájení svých myšlenek. To je v tomto předmětu základem výuky. Rozvíjení vlastní osobnosti je zde prioritou. Veškerá problematika týkající se hry na klarinet je zdokonalována na etudách Hlaváč, Zítek, Lancelot , Bozza s důrazem na ty nedostatečnosti, které ještě nejsou úplně zvládnuty. Pokud stav klarinetové techniky studenta dovolí, je v tomto předmětu zahájena výuka dvojitého staccata. Jedná se o princip, kdy jazyk ze dvou po sobě následujících tónů nasazuje pouze jeden. Druhý se rozezvučí pomocí proudu vzduchu. Starší školy používaly pomocnou hlásku K. Na HAMU je použita škola hry dvojitého staccata prof. V. Mareše, kde je principem správně používaný dech v kombinaci s pohybem jazyka. Tato metoda je ověřena v praxi v Symfonickém orchestru města Prahy FOK. Pokud není jednoduché staccato v pořádku, je dvojité staccato vyučováno až v dalším časovém sledu. Přednesové skladby se obracejí i k dílům s větším obsahem fantazie, kde musí student zapojit vlastní myšlenky a představy- Saint Saëns, Stravinský, Schumann, Suttermeister.

Studijní materiály:

Zítek, František : 60 etud Moderní etudy pro klarinet

Hlaváč, Jiří : 10 virtuózních etud pro klarinet

Lancelot, Jacques : 33 Etudes faciles

Saint-Saëns, Camille : Sonáta pro klarinet a klavír op 167.

Stravinskij, Igor : Three pieces : for clarinet solo

Francis Poulenc : Sonáta pro klarinet a klavír

Bozza, Eugen : Koncert, Fantasie italienne

Schumann Robert: 3 Fantasijní kusy op.73

Suttermeister, Henry : Capriccio

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.

Metody a kritéria hodnocení:

Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou stanoveny, pedagogové využívají možnosti hospitace studentů v jejich orchestrech a komorních souborech.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet106KR4.html