Metodika hry na lesní roh 1
- Kód předmětu:
- 106MLR1
- Název předmětu:
- Metodika hry na lesní roh 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Obor Lesní roh (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Lesní roh (Mg) – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- magisterský
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Zdeněk DIVOKÝ
- Jméno přednášejícího:
- Zdeněk DIVOKÝ
- Cíle studia:
-
Předmět vybaví studenta vědomostmi o literatuře v oblasti orchestrální hry a prakticky procvičí nejdůležitější sóla ,se kterými se může orchestrální hráč v praxi setkat. Ve všech předmětech se postupně objeví všichni skladatelé a jejich významná sóla pro lesní roh v orchestrálním světě. Pracuje se s Orchestrálními studiemi Frehsee Albin ,Wipperich Emil ,Ritzkowsky Johannes a s party České filharmonie.
- Způsob uskutečnění:
-
kontaktní výuka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta a dostatečný hudební archiv.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů
- Obsah předmětu:
-
Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry na lesní roh v jejich vlastní praktické činnosti.Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na lesní roh přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem.Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech ,tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na lesní roh jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti hráče. Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.
- Studijní materiály:
-
P. Farkas Umění hry na žesťové nástroje
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednášky.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Iniciativa a tvůrčí přístup.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou stanoveny, pedagogové využívají možnosti hospitace studentů v jejich orchestrech.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Lesní roh (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Mg) (volitelný předmět)