Orchestrální party a sóla fagotu 4
- Kód předmětu:
- 106PFG4
- Název předmětu:
- Orchestrální party a sóla fagotu 4
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 1/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- bakalářský
- Ročník studia:
- 2. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- František HERMAN, Jiří SEIDL
- Jméno přednášejícího:
- František HERMAN, Jiří SEIDL
- Cíle studia:
-
Předmět vybaví studenta vědomostmi o literatuře v oblasti orchestrální hry a prakticky procvičí nejdůležitější sóla ,se kterými se může orchestrální hráč v praxi setkat. Ve všech předmětech se postupně objeví všichni skladatelé a jejich významná sóla pro fagot v orchestrálním světě. Pracuje se s orchestrálními studiemi tuzemských i zahraničních edicí a se specializovanými party orchestrů České republiky (ČF, FOK, SOČR, ND).
- Způsob uskutečnění:
-
Kontaktní výuka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Komorní literatura v obsazení dua a tria dechových nástrojů.
- Obsah předmětu:
-
Předmět vybaví studenta vědomostmi o literatuře v oblasti orchestrální hry a prakticky procvičí nejdůležitější sóla, se kterými se může orchestrální hráč v praxi setkat. V tomto předmětu se procvičují orchestrální party světové symfonické a operní tvorby-L. van Beethoven, Mozart ,Brahms, Schubert, Schumann, Grieg, Berlioz, Rossini. Beethovenův orchestr, tedy zvuk, barva a pojetí hry, je odlišný od klasického orchestrálního zvuku. V tomto předmětu je vyučován rozdíl v interpretaci mezi beethovenovským , mozartovským a brahmsovským pojetím interpretace. V předmětu je vysvětleno, v čem je orchestrální hra specifická, jaké klade nároky na hráče. Vyučuje se princip intonace s různými nástroji. Předmět objasňuje principy ladění s klarinetem, flétnou, hobojem či jinými. Barevná intonace, jakési barevné doladění je také velmi důležitá stránka hry v orchestru. Dynamika hry v orchestru má také jiné zákonitosti, např. sóla je nutné hrát přece jen o dynamiku silněji ,než je psáno atd. Je pojmenován a prakticky procvičován i rozdíl v orchestrálním hraní v operním a symfonickém orchestru. V předmětu jsou uváděny i zvukové ukázky různých interpretací jedné skladby. Pojetí stejného dirigenta s různými orchestry, či stejného orchestru s různými dirigenty.
- Studijní materiály:
-
Orchestrální studie Frehsee Albin, Wipperich Emil,Ritzkowsky Johannes, party České filharmonie.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Průběžná účast studentů v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Vyhodnocení nástrojové a orchestrální specifiky hry, splnění stanoveného rozsahu repertoáru, praktická ověření v rámci AKS, vše uzavřeno přidělením kreditů.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou stanovena, pedagogové využívají možnosti hospitace studentů v jejich orchestrech.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Fagot (Bc) (povinný předmět další)