Dějiny a teorie hudby 4
- Kód předmětu:
- 107DTH4
- Název předmětu:
- Dějiny a teorie hudby 4
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 1+1/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Choreografie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Taneční věda (Bc) – povinný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Choreografie (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Taneční věda (Bc) – 2. ročník - Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 3
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Cíle studia:
-
Cílem studia je získat celistvější a kontinuální přehled z jednotlivých epoch vývoje dějin hudby, znalost biografie a díla konkrétních skladatelů a také představa, jaké formální útvary se pod mnohými názvy hudebních skladeb skrývají.
- Způsob uskutečnění:
-
Čtení, lektorská činnost.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Absolvování DTH1, DTH 2, DTH 3. Přehled základního historického vývoje slohových epoch, jejich znaků.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Sledování hudebního dění na AMU i ve veřejné koncertní (operní, taneční) nabídce dle svých možností.
- Obsah předmětu:
-
Taneční umění je bezprostředně svázáno s hudbou. Zejména tempo, rytmus, ale i vazba na melodické případně další hudební předivo (frázování, výraz harmonie apod.). Předmět má osvětlit dějinné cesty hudby a jejích vybraných osobností ve spojení s poučením o technických a teoretických jevech, které jsou k vyjádření hudby a jejích dějinných etap nezbytné, s důrazem na aktuální stav užívaných prostředků.
1. Novoromantismus (pokračování):
a) Cesty opery ve Francii, Německu a Itálii
b) Národní školy: Itálie, Francie, Rusko, Rakousko, Skandinávie, Španělsko, Polsko, Británie
c)Romantismus v Českých zemích (národní obrození a rozvinutý romantismus)
2. Pozdní romantismus a hudba přelomu 19. a 20. století
a) Mahler, R. Strauss, M. Reger
b) Impresionismus (Debussy, Ravel, Roussel, Skrjabin) a verismus (Puccini)
3.Pařížská šestka a Stravinskij
4. Hudba 1. poloviny 20. století,
a)2. vídeňská škola
b) Bartók, Hindemith, Prokofjev Šostakovič.
5. Hudba 2. poloviny 20. století - vznik nových skladebných stylů (Stockhausen, Boulez, Cage, Lutoslawski, Penderecki aj.)
6. Česká hudba 20. století (Janáček, Suk, OstrčilJ. Křička, B. Martinů, J. Ježek, A. Hába, M. Kabeláč, K. Slavický, J. Kapr, J. Hanuš, J. Rychlík, K. Husa, P.Eben ad.)
- Studijní materiály:
-
SMOLKA, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudba, TOGGA 2001
HRČKOVÁ, Naďa : Dějiny hudby V + VI, Ikar 2006.
TROJAN, Jan: Dějiny opery, Praha 2001
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednáška
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
a) testu (látka romantismu a hudby přelomu 19. a 20. století)
b) ústní zkoušky z hudby 20. století, zahrnující celkový přehled a znalost biografie a díla alespoň dvou vybraných autorů.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět další)