AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny a teorie hudby 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
107DTH4
Název předmětu:
Dějiny a teorie hudby 4
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
1+1/T
Typ předmětu:
Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Choreografie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Taneční věda (Bc) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Choreografie (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Taneční věda (Bc) – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
3
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Jméno přednášejícího:
Ivana BAŽANTOVÁ
Cíle studia:

Cílem studia je získat celistvější a kontinuální přehled z jednotlivých epoch vývoje dějin hudby, znalost biografie a díla konkrétních skladatelů a také představa, jaké formální útvary se pod mnohými názvy hudebních skladeb skrývají.

Způsob uskutečnění:

Čtení, lektorská činnost.

Prerekvizity a korekvizity:

Absolvování DTH1, DTH 2, DTH 3. Přehled základního historického vývoje slohových epoch, jejich znaků.

Doporučené nepovinné složky programu:

Sledování hudebního dění na AMU i ve veřejné koncertní (operní, taneční) nabídce dle svých možností.

Obsah předmětu:

Taneční umění je bezprostředně svázáno s hudbou. Zejména tempo, rytmus, ale i vazba na melodické případně další hudební předivo (frázování, výraz harmonie apod.). Předmět má osvětlit dějinné cesty hudby a jejích vybraných osobností ve spojení s poučením o technických a teoretických jevech, které jsou k vyjádření hudby a jejích dějinných etap nezbytné, s důrazem na aktuální stav užívaných prostředků.

1. Novoromantismus (pokračování):

a) Cesty opery ve Francii, Německu a Itálii

b) Národní školy: Itálie, Francie, Rusko, Rakousko, Skandinávie, Španělsko, Polsko, Británie

c)Romantismus v Českých zemích (národní obrození a rozvinutý romantismus)

2. Pozdní romantismus a hudba přelomu 19. a 20. století

a) Mahler, R. Strauss, M. Reger

b) Impresionismus (Debussy, Ravel, Roussel, Skrjabin) a verismus (Puccini)

3.Pařížská šestka a Stravinskij

4. Hudba 1. poloviny 20. století,

a)2. vídeňská škola

b) Bartók, Hindemith, Prokofjev Šostakovič.

5. Hudba 2. poloviny 20. století - vznik nových skladebných stylů (Stockhausen, Boulez, Cage, Lutoslawski, Penderecki aj.)

6. Česká hudba 20. století (Janáček, Suk, OstrčilJ. Křička, B. Martinů, J. Ježek, A. Hába, M. Kabeláč, K. Slavický, J. Kapr, J. Hanuš, J. Rychlík, K. Husa, P.Eben ad.)

Studijní materiály:

SMOLKA, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudba, TOGGA 2001

HRČKOVÁ, Naďa : Dějiny hudby V + VI, Ikar 2006.

TROJAN, Jan: Dějiny opery, Praha 2001

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednáška

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě:

a) testu (látka romantismu a hudby přelomu 19. a 20. století)

b) ústní zkoušky z hudby 20. století, zahrnující celkový přehled a znalost biografie a díla alespoň dvou vybraných autorů.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2024
Učebna KT 2024

(Hartigovský palác)
BAŽANTOVÁ I.
14:15–15:45
(přednášková par. 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107DTH4.html