Dějiny baletu 20. století 1
- Kód předmětu:
- 107DXX1
- Název předmětu:
- Dějiny baletu 20. století 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Pedagogika tance (Mg) – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Helena KAZÁROVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Helena KAZÁROVÁ
- Cíle studia:
-
Získat přehled a dostatečné vědomosti o úsilí překonat tvz. krizi baletu z konce 19. století. Pochopit přínos osobností, které k překonání této krize přispěly, poznat jejich stručnou uměleckou biografii a nejvyznačnější díla pro rozvoj baletu jakožto svébytného divadelního druhu v chronologickém pořadí.
- Způsob uskutečnění:
-
Výklad spojený se studiem ikonografie, vybraných autorských textů a ukázek choreografických děl zaznamenaných na médiích.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Znalosti z předmětů Přehled dějin tance a baletu 1 a 2, Úvodu do teorie tance, Videosemináře a historických přednášek z 3. a 4. semestru.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Náslech hudby a návštěva výstav výtvarníků probíraného období, tj. 1. poloviny 20. století.
- Obsah předmětu:
-
Krize baletu na konci 19. století, příčiny ztráty uměleckého kreditu baletní tvorby, balet-féerie jako problematický žánr. Impulsy z jiných uměleckých oborů, které pomohly v konečném důsledku učinit z baletu moderní divadelní žánr:
F. Delsarte a jeho analýza výrazových schopností lidského těla. Vliv „delsartismu“ na taneční umělce. Dalcroze a jeho práce na poli rytmické a dynamické citlivosti skrze taneční pohyb. Dalcrozeho Eurytmika, dopad do sféry uměleckého tance. R. Laban, geniální osobnost na poli pohybové analýzy, vynálezce nového způsobu pohybového myšlení, jeho experimentální představení a pedagogická činnost. Kurt Jooss a jeho balety. Zelený stůl jako vzor nových tématických možností pro balet.
I. Duncanová a její vliv na taneční umělce té doby. Objev tance na tzv. nebaletní hudbu. Idea koncertního tance, vztah k žánru baletu. Michail Fokin, Václav Nižinskij - tvůrci prvních sezón Les ballets russes de Serge de Diaghilev. Fokinovy taneční básně v duchu neoromantismu: Les Sylphides, Le Spectre de la rose atd. Nižinského nová pohybová estetika ve Faunově odpoledni. Spolupráce se Stravinským: Svěcení jara jako budoucí symbol baletu 20.století. Jeux - první balet těžící téma ze světa sportu. Václav Nižinskij jako ideální interpret pro 20. století - spojení atletických pohybových schopností s niterným hereckým projevem.
- Studijní materiály:
-
Vrchlický, Jaroslav: Excelsior. Politika Praha 1885
Brodská, Božena: Les Ballets russes. AMU Praha 2001
Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984
Brown, Jean Morrison, ed.: The Vision of Modern Dance. Princeton Book Co.,
Princeton 1979
Siblík, Emanuel: Isadora. Aventinum Praha 1929
Duncanová, Isadora: Můj život. Praha 1932
Jacques-Dalcroze, Emile:: Rhytmus, Musik und Erziehung. Verlag Benno
Schwabe Basel bez data
Nižinská, Romola: Nižinskij. Praha 1940
Tichonova, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry
tance sub TK/390
Fokin, Michail: Je modernismus moderní? In: Taneční listy 4/1966
Fokin, Michail: Memoirs of a Ballet Master. Boston and Toronto 1961
Beaumont, Cyril: Michel Fokin and his Ballets. Reedice Dance Books Londýn
1996
Lifar, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
Buckle, Robert: Diaghilev. Paris 1980
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednáška
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Zápočet je udělen na základě aktivního postoje k přednášené látce a absolvování jednoho průběžného testu.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)