Dějiny baletu 20. století 2
- Kód předmětu:
- 107DXX2
- Název předmětu:
- Dějiny baletu 20. století 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Pedagogika tance (Mg) – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Helena KAZÁROVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Helena KAZÁROVÁ
- Cíle studia:
-
Poznání a pochopení jak jednotlivých choreografů a jejich děl, tak i vzájemných souvislostí v pokračujícím procesu prosazení nové podoby baletu v rámci divadelní kultury 20. století.
- Způsob uskutečnění:
-
Výklad spojený se studiem ikonografie, vybraných autorských textů a ukázek choreografických děl zaznamenaných na médiích.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Absolvování předmětu Dějiny baletu 20. století 1.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Náslech hudby, návštěva výstav výtvarníků a seznámení se s filmovou tvorbou probíraného období, tj. 1. poloviny 20. století.
- Obsah předmětu:
-
Bronislava Nižinská jako první významná choreografka baletů v první polovině 20. století. Její spolupráce s Ballets Russes a nástupnickými soubory. Les Noces - příklad konstruktivistického přístupu v choreografické tvorbě.
Léonide Massine, všestranný choreograf a charismatický interpret demi-charakterního stylu. Jeho balety s etnickými vlivy (např. Le tricorne), humor v jeho tvorbě (Les femmes de bon humeur, Gaité Parisienne), balety s duchovním obsahem na symfonickou hudbu (Choreartium).
George Balanchine, tvůrce neoklasické linie v choreografii baletů 20. století. Jeho Apollo musagetes. Další tvorba pro soubory v Evropě i Americe, charakteristika jeho vztahu k hudbě, balety na symfonickou hudbu. Pedagogický přínos. Jeho soubor New York City Ballet.
Maurice Béjart jako popularizátor baletního umění v druhé polovině 20. století a jeho Balet XX. století. Nejvýznačnější díla a charakter jeho souborů.
- Studijní materiály:
-
Kolektiv: Léonide Massine. Tänzer und Choreograph. Stadtmuseum Borken
Bielefeld 2004
Massine, Leonide: My life in Ballet. New York 1968
Massine, Leonide: Massine on Choreography. London 1976
Brodská, Božena: Les Ballets russes. AMU Praha 2001
Tichonova, Nina: Ballets russes. Děvuška v siněm. Art Moskva 1992
Kolektiv: Repertoár Ruského baletu S. Ďagileva (strojopis, knihovna katedry
tance sub TK/390
Lifar, Serge: Histoire du Ballet Russe. Nagel Paris 1950
Balanchine, George: Histoire de mes ballets. Fayard Paris 1969
Taper, B.: Balanchine. Paris 1980
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednáška
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Aktivita na přednáškách, referát o vybraném tvůrci, absolvování závěrečného testu, ústní zkouška. Celkové hodnocení se skládá z 25% hodnocení referátu, 25% výsledku testu a 50% z ústní zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách, zpracování a prezentace referátu, absolvování testu a ústní zkoušky.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)