Přehled dějin tance a baletu 2
- Kód předmětu:
- 107PDT2
- Název předmětu:
- Přehled dějin tance a baletu 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2+2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Choreografie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Taneční věda (Bc) – povinný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- Studijní plán Obor Pedagogika tance (Bc) – 1. ročník
Studijní plán Obor Choreografie (Bc) – 1. ročník
Studijní plán Obor Taneční věda (Bc) – 1. ročník - Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 4
- Garant předmětu:
- Helena KAZÁROVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Helena KAZÁROVÁ
- Cíle studia:
-
Získat vědomosti o vývoji a společenské úloze taneční kultury od renesance až do 19. století. Pochopit vývojovou linii od tanců pro podívanou k prvním snahám o balet, jakožto samostatný divadelní druh. Poznat vývojové tendence „artificiální“ choreografie a její tvůrce v kontextu evropského divadla. V semináři pak pochopit jakým zp§sobem se stylové charakteristiky jednotlivých období odráží v tanci.
- Způsob uskutečnění:
-
Přednáška, seminář
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Absolvování předmětu Přehled dějin tance a baletu 1. Orientace v evropských dějinách alespoň na středoškolské úrovni.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování předmětu
- Obsah předmětu:
-
Změny ve dvorském baletu za Ludvíka XIII. Taneční kultura v období Ludvíka XIV. - vrchol a zánik dvorského baletu ve Francii. Vývoj jevištního tance v profesionálním divadle vrcholného baroka: comédie-ballet, tragédie lyrique, opéra-ballet, ballet-pantomime, commedia dell´arte. Vynález grafického způsobu záznamu tance a jeho dopad. Jevištní tanec v 1.polovině 18. století, první balety bez zpěvu a s příběhem (J. Weaver, M. Sallé atd.). Rozvoj dějových baletů v období klasicismu (F. Hilverding, G. Angiolini, J.G. Noverre). Slavní taneční interpreti (M. Camargo, M. Sallé, M. Guimard, G. a A. Vestris ad.). Charakteristika preromantického baletu, slavné osobnosti (S. Viganò, Ch. L. Didelot, C. Blasis). Rozvoj taneční techniky. Romantický balet, jeho charakteristické rysy. Tvůrci a interpreti romantického baletu (F. Taglioni, M. Taglioni, J. Perrot, C. Grisi, A. Saint-Léon, F. Cerrito, F. Elssler, A. Bournonville, L. Grahn ad.). Balety- féerie. Postromantický balet v Rusku, tvorba M. Petipy a L. Ivanova.
- Studijní materiály:
-
Noverre, Jean Georges: Listy o tanci a baletech. SPN Praha 1982
Brodská, Božena: Dějiny ruského baletu, SPN Praha 1984
Rameau, Pierre: The Dancing Master. C.W. Beaumont, London 1941
Kazárová, Helena: Choreografie a choreograf. Styl a ornament. In: Taneční listy č. 5/2001, s. 16
Kazárová, Helena: Ohlédnutí za vývojem klasického tance. In: Ozvěny tance, AMU Praha 1998, s. 7-21
Brodská, Božena: Rokoko a klasicismus. In: Taneční listy 6/1999, s. 14
Kazárová, Helena: Baroko plné tance. In: Taneční listy 5/1999, s.14
Jůzl, Miloš. a kol.: Dějiny umělecké kultury II. SPN Praha, 1996
Kazárová, Helena: Barokní taneční formy. AMU 2005
Kazárová, Helena: Barokní balet ve střední Evropě. AMU 2008
Brodská, Božena: Romantický balet. Skripta AMU, SPN Praha 1981
Rebling, Eberhard, ed.: Marius Petipa. Meister des klassischren Balletts. Berlin 1975
Brodská, Božena - Vašut, Vladimír: Svět tance a baletu. AMU 2004
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Výklad látky přednášejícím za použití názorných ikonogarfických ukázek, ev. videoprojekce, čtení z překladů pramenů. V semináři praktický rozbor a nácvik elementárních příkladů společenských tanců probíraných epoch.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Aktivní účast na přednáškách a seminářích. Absolvování závěrečného testu. Předvedení tanců ze semináře na dobré úrovni. Ústní zkouška. Hodnocení se skládá z 25% hodnocení aktivity na přednáškách a seminářích a úrovně předvedení studovaného repertoáru, 25% výsledku testu a 50% ústní zkoušky.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
nejsou
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)