AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Pedagogický proseminář 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
107PP2
Název předmětu:
Pedagogický proseminář 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
4
Garant předmětu:
Alena DRAPALÍKOVÁ, Marie VURMOVÁ
Jméno přednášejícího:
Alena DRAPALÍKOVÁ, Marie VURMOVÁ
Cíle studia:

Předmět navazuje na výuku předmětu pedagogický proseminář 1 a jeho základem jsou dětské lidové tance a hry pro děti ve věku 4 do 8 let.

Způsob uskutečnění:

Výuka je uskutečněna formou semináře a praktického cvičení.

Prerekvizity a korekvizity:

Dovednost rekonstruovat zapsané tance ze sbírek a jejich úprava pro žáky mladšího školního věku.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

Elementární způsob výuky tanečních kroků: Rozbor pohybového motivu kroku, metodický postup a nejjednodušší způsob výuky základních tanečních kroků lidového tance. Základními kroky dětských lidových tanců jsou: chůze, běh, přísunný krok, cval, poskočný krok, přeměnný krok, polkové kroky (hladký, poskočný, vyšlapávaný), mazurka (na tři kroky, na dva kroky,) sousedská (vyšlapávaná, hladká) a řezanka.

Výběr tanců: výběr vhodných tanců vzhledem k věku dětí je třeba dělat velmi citlivě a pečlivě. Posluchači se učí vybírat tance podle schopností, dovedností a věku dětí. Snaží se vyhledávat v dostupné literatuře tance, které jsou vhodné pro určitou věkovou kategorii. S tímto materiálem se učí dále pracovat, rekonstruují tance ze zápisu a vzájemně se těmto tancům učí. Posluchači si vzájemně sdělují své postřehy i další nápady, tímto interaktivním způsobem práce získávají potřebné zkušenosti pro budoucí práci s dětmi.

Zjednodušování tanců a práce s nimi: posluchači s tanci dále pracují, snaží se je upravit a zjednodušit pro snazší použití. Později od tohoto základu tance rozvíjejí taneční zkušenost až ke zvládnutí celého tance. Mnohé tance je možné pro děti zjednodušit, je třeba se však naučit zachovávat základní strukturu tanců a krokový materiál. Dále se pracuje s tanci v prostoru (různé prostorové varianty tance) a v jejich propojování do větších celků (pásem), která mohou být v praxi s dětmi využívána pro ukázkové hodiny, veřejné hodiny a další vystoupení dětí.

Studijní materiály:

Velínská, Eva: Lidové tance, Praha 1999

Kos, Bohumil: Lidové tance ve školní tělesné výchově

Drdácký, František: Lidové tance, Praha 1983

Cvičíme s hudbou č. 12: České lidové tance, Supraphon 1985

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Předmět navazuje na výuku předmětu pedagogický proseminář 1 a jeho základem jsou dětské lidové tance a hry pro děti ve věku 4 do 8 let. Výuka je zaměřena na jednoduchý a efektivní způsob práce se základními kroky a lidovými tanci pro děti.

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:

aktivity na seminářích

vypracování písemné práce

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet107PP2.html