Analýza hudebně teoretického textu 9
- Kód předmětu:
- 108AHT9
- Název předmětu:
- Analýza hudebně teoretického textu 9
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 1/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 2. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Jméno přednášejícího:
- Jan VIČAR, Jaromír HAVLÍK
- Cíle studia:
-
Návaznost na předmět Analýza hudebně teoretického textu 8. Studium literatury většího rozsahu i předmětné složitosti s konkrétním zaměřením na spisy analytické, přehledové i syntetické. Konkrétní důraz na práce edičního zaměření (edice literární i hudební povahy). Praktická edice, kritická edice, souborná edice. Zásady ediční práce, struktura vydavatelské zprávy a dalších položek dokumentačního aparátu kritické edice. Paralelní studium náročnějších textů klasiků hudební teorie. Možnost publikování zdařilých kratších textů v odborných periodikách. Od ročníkové práce se vyžaduje výraznější podíl samostatného řešení a kritického hodnocení dotyčné problematiky.
- Způsob uskutečnění:
-
Seminář s výstupy jednotlivých posluchačů a následnou diskusí.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Absolvování předmětu Analýza hudebně teoretického textu 8. Další požadavky nejsou.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou.
- Obsah předmětu:
-
Povinný předmět pro studijní obor Hudební teorie. Vyučuje se 1 hodinu týdně v zimním semestru 2.ročníku navazujícího magisterského stupně studia. Návaznost na přednášku Hudební teorie, dějiny a systematika. Studium hudebně teoretických textů většího rozsahu a předmětné složitosti se zaměřením na hudbu 20. století, konkrétně na práce edičního zaměření (edice literární i hudební povahy). Praktická edice, kritická edice, souborná edice. Zásady ediční práce, struktura vydavatelské zprávy a dalších položek dokumentačního aparátu kritické edice. Paralelní studium náročnějších textů klasiků hudební teorie.
- Studijní materiály:
-
Adler, Quido: Der Stil in der Musik. - Leipzig 1911, 21929
Adler, Quido: Schubert and the Viennese Classical School. - in: The Musical
Quarterly XIV, 1928, s. 473nn
Adler, Quido: Haydn and the Viennese Classical School. - in: The Musical Quarterly
XVIII, 1932, s. 191 nn.
Adorno, Theodor Wiesengrund: Philosophie der neuen Musik. - Tübingen 1949,
2Frankfurt a.M. 1958, 31967, angl.překl. 1973
Apfel, Ernst-Dahlhaus, Carl: Studien zur Theorie und Geschichte der musikalischen
Rhythmik und Metrik. - München 1974
Asafjev, Boris V.: Hudební forma jako proces. - Praha, SHV 1965
Bek, Josef: Avantgarda. Ke genezi socialstického realismu v české hudbě. Praha,
Panton 1984
Bek, Josef-Fukač, Jiří-Poledňák, Ivan: Česká hudební věda 1945-1975. Pokus o
stratifikaci a vědeckou kritiku jejích motivací, faktorů a
funkcí. Hudební věda 1976, s. 3-26
Besseler, Heinrich: Musik und Raum. - in: Musik und Bild. Festschrift Max Seiffert,
Kassel 1938, s. 151 nn
Beseler, Heinrich: Bourdon und Fauxbourdon. Studien zum der Niederländischen
Musik. - Leipzig 1950, 21974
Burjanek, Josef: Hudební myšlení. -Praha-Brno, SPN 1970.
Černý, Miroslav K.: Musiksemiotik und Musikgeschichte. - Acta Universitatis
Palckianae Olomoucensis. Facultas philosophica. Philoophica-
aesthetica 15, 1997 /Musicologica Olomoucensia/, Olomouc UP 1997,
s. 47-56
Dahlhaus, Carl: Some Models of Unity in Musical Form. - Journal of Music Theory
XIX, 1975, s. 32 nn.
Ferková, Eva: Počítačová muzikologie( z hlediska systematiky). - Opus musicum
XXIV, 1992, č. 7-8, s.239-244
Georgiades, Thrasybulos: Musik und Sprache: Das Werden der abendländischen
Musik dargestellt an der Vertonung der Messe.- Berlin, Göttingen und
Heidelberg 1954
Kubik, Gerhard: Zum Verstehen afrikanischer Musik. - Leipzig, Verlag Philipp
Reclam jun.1988
Morris, Robert: Composition with Pitch-Classes: A Theory of Compositional Design. -
New Haven,London 1997
Oesch, Hans (ed.): Aussereuropäische Musik. - 2 díly, Laaber, Laaber Verlag 1984,
1987 /= Neues Handbuch der Musikwissenschaft, Bd. 8, 9)
Pečman, Rudolf: Sloh a hudba 1600-1900.- Brno, Masarykova univerzita 1991
Riemann, Hugo: Die Entwicklung unserer Notenschrift (sborník přednášek). -Leipzig
1881
Riemann, Hugo: Die Natur der Harmonik (sborník přednášek). -Leipzig 1882
Riemann, Hugo: Der Ausdruck in der Musik (sborník přednášek). - Leipzig 1883
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Seminář.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Aktivní účast v semináři se zadanými referáty, aktivní účast v diskusi. Vypracování semestrální písemné práce. Zápočet.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Mg) (povinný předmět hlavního oboru)