AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Dějiny hudby 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
108DH4
Název předmětu:
Dějiny hudby 4
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Obor Flétna (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Housle (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Klarinet (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hoboj (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Fagot (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Lesní roh (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Trubka (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Pozoun (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Tuba (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Klavír (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Varhany (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Cembalo (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Viola (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Violoncello (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Kontrabas (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Harfa (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Kytara (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Bicí nástroje (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Zpěv (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Operní režie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Skladba (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební režie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Dirigování (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební management (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Obor Flétna (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Housle (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Klarinet (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Hoboj (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Fagot (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Lesní roh (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Trubka (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Pozoun (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Tuba (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Klavír (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Varhany (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Cembalo (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Viola (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Violoncello (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Kontrabas (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Harfa (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Kytara (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Bicí nástroje (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Zpěv (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Operní režie (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Skladba (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Hudební režie (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Dirigování (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Hudební management (Bc) – 2. ročník
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
5
Garant předmětu:
Jaromír HAVLÍK
Jméno přednášejícího:
Jaromír HAVLÍK
Cíle studia:

Výklad dějin evropské hudby 1. poloviny 20. století (od roku 1918 do 2. světové války)

Způsob uskutečnění:

Přednáška.

Prerekvizity a korekvizity:

Absolvování předmětu Dějinu hudby 3. Další požadavky nejsou.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou.

Obsah předmětu:

Povinný předmět pro všechny hudební a hudebně teoretické studijní obory na HAMU. Vyučuje se 2 hodiny týdně v letním semestru 2. ročníku bakalářského stupně. Výuka končí zkouškou z odpřednášené látky za zimní (Dějiny hudby 3) a letní semestr.

Okruh 1: Evropský hudební vývoj ve 20. letech 20. století. Nástup avantgard a jejich vztah k tradici. Okruh 2: Stravinskij, 2. vídeňská škola, Pažížská Šestka, Počátky práce s nehudebními zvuky (futurismus, Varése), Situace v Sovětském svazu. Okruh 3: Situace hudební tvorby v ČSR, vztah k národním tradicím a evropským avantgardám. Martinů.

Studijní materiály:

Abraham, Gerald: Stručné dejiny hudby.- Bratislava 2003 (překlad z angl.)

Danuser, Hermann: Die Musik des 20. Jahrhunderts. Neues Handbuch der

Musikwissenschaft, Bd.7, Laaber 1984

Einstein, Alfred: Geschichte der Musik.- 1Leipzig 1917-18, poté řada dalších vydání

Bek, Josef: Světová hudba 20. století.- Praha 1968

Burešová, Alena: Pavel Bořkovec.- Olomouc 1994

Burian, Karel V.: Puccini a jeho doba.- Praha 1968

Danilovič, L.D.: Dmitrij Šostakovič.- Moskva 1958

Deppisch, Walter: Richard Strauss.- Hamburg 111991

Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba.- Olomouc 1936, nově in V.H.: Studie o

hudební tvořivosti, Praha 1971

Bek, Josef: Hudební neoklasicismus.- Praha 1982

Faltin, Peter: Igor Stravinskij.- Bratislava 1965

Helfert, Vladimír: Česká moderní hudba.- Olomouc 1936, nově in V.H.: Studie o

hudební tvořivosti, Praha 1971

Kolektiv autorů: Dějiny české hudební kultury 1890-1945.- 1.díl: 1890-1918, Praha

1972 // 2. díl 1918-1945, Praha 1981

Mihule, Jaroslav: Bohuslav Martinů. Profil života díla.- Praha 1974

Mihule, Jaroslav: Bohuslav Martinů.Osud skladatele.- Praha 2002

Smolka, Jaroslav: Česká hudba našeho století.- Praha 1961

Smolka, Jaroslav: Česká kantáta a oratorium.- Praha-Bratislava 1970

Stuckenschmidt, Hans Heinz: Arnold Schönberg.- Praha 1971

Podrobný seznam studijní literatury na webových stránkách Katedry teorie a dějin hudby HAMU

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Účast na přednáškách, zvládnutí odpřednášené látky, četba doporučené studijní literatury.

Metody a kritéria hodnocení:

Zkouška na konci letního semestru z odpřednášené látky za zimní i letní semestr. Podmínkou připuštění ke zkpoušce je přečtení minimálně dvou titulů z doporučené studijní literatury pro předmět Dějiny hudby 3 a Dějiny hudby 4. Posluchač při zkoušce předloží vypracovaný písemný konspekt minimálně z jednoho z prostudovaných titulů.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Poznámka učitele Jaromír HAVLÍK:

Otázky ke zkoušce z Dějin hudby 4-LS 2011(celkem 22):

1) Romantická píseň, její počátky, charakteristika, proměny společenského významu a veřejné

prezentace. Vztah umělé písně k folklóru.

2) Písňová tvorba F. Schuberta

3) Písňová tvorba R. Schumanna, F. Liszta, J. Brahmse, M.P. Musorgského a H. Wolfa.

Charakteristika vývojových proměn a srovnání.

4) Český raný romantismus (doba předsmetanovská). Společenská situace (nár. obrození),

česká raně romantická píseň (Věnec ze zpěvů vlasteneckých)

5) První pokusy o českou národní operu, F. Škroup, Prozatímní divadlo a Harrachova operní soutěž

6) B. Smetana: přehled života a díla. Umělecký význam. Porovnání s významem

Dvořákovým

7) Smetanovy opery (podrobně)

8) Smetanova tvorba orchestrální a komorní (Od Triumfámní symfonie do posledních děl)

9) Pozdní romantismus- charakteristické znaky a hlavní představitelé (včetně českých) ?

přehledně

11) G. Mahler a jeho symfonie

12) G. Mahler a jeho písně (+ kantáty)

13) R. Strauss. Přehled života a díla

14. Impresionismus. Základní charakteristika, C. Debussy

15) M. Ravel a ostatní významnější představitelé hud. Impresionismu (vč. českých)

16) Neofolklorismus, základní znaky a hlavní představitelé.

17) L. Janáček-přehled života a díla,

umělecký význam

18) Janáčkovy opery (podrobně)

19) Janáčkova tvorba orchestrální a komorní

20) Janáčkova tvorba vokální (sbory, písně, kantáty)

21) Béla Bartók: přehled života a díla, charakteristické znaky Bartókova neofolklorismu

22) Igor Stravinskij: tvorba neofolkloristického („ruského“) období

Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
HAVLÍK J.
15:20–16:50
(přednášková par. 1)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108DH4.html