AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební estetika 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
108HE2
Název předmětu:
Hudební estetika 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
1/T
Typ předmětu:
Studijní plán Obor Flétna (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Klarinet (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Cembalo (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Klavír (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Varhany (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hoboj (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Fagot (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Lesní roh (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Trubka (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Pozoun (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Tuba (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Harfa (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Kontrabas (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Kytara (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Housle (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Violoncello (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Viola (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Bicí nástroje (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Zpěv (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Operní režie (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Dirigování (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Skladba (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební režie (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební teorie (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Pantomima (Mg) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební management (Mg) – povinný předmět
Studijní plán Obor Komorní hra (Mg) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Obor Flétna (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Klarinet (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Cembalo (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Klavír (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Varhany (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Hoboj (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Fagot (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Lesní roh (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Trubka (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Pozoun (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Tuba (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Harfa (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Kontrabas (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Kytara (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Housle (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Violoncello (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Viola (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Bicí nástroje (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Zpěv (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Operní režie (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Dirigování (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Skladba (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Hudební režie (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Hudební teorie (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Hudební management (Mg) – 1. ročník
Studijní plán Obor Komorní hra (Mg) – 1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Roman DYKAST, Jan VIČAR
Jméno přednášejícího:
Roman DYKAST, Jan VIČAR
Cíle studia:

Uvedení do problematiky vývoje hudebněestetických názorů od antiky do současnosti.

Způsob uskutečnění:

Přednáška doplněná o praktické příklady probíraných tematických okruhů.

Prerekvizity a korekvizity:

Student musí mít absolvovaný předmět Hudební estetika 1.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

Ve druhém semestru tvoří obsah přednášek dějiny evropské hudební estetiky.

Hudba jako výrazně komplexní a současně různorodý fenomén upoutávala pozornost jak fyzikálně-matematickými elementy zvuku, tak řečovými, technickými, sociálními, uměleckými a dalšími funkcemi. Hudební estetika je tak v různých obdobích získávána ze spisů matematiků, hudebních teoretiků, literátů, filozofů. V historické části se proto přednášky zaměřují na tyto různé aspekty hudby a snaží se na základě pramenů doložit, jaká témata tvořila dobové hudební estetiky a jaký konkrétní vliv měly na produkci hudebních výrazových prostředků. Pro představení témat současné hudební estetiky je zvolena metoda konfrontace koncepcí hudebních estetiků (H. H. Eggebrecht, C. Dahlhaus, R. Scruton) a hudebních poetik (F. Busoni, I. Stravinskij, A. Schönberg, L. Bernstein, J. Cage ad.). Oddělené přednášky jsou věnovány vývoji české hudební estetiky (O. Hostinský, O. Zich, J. Zich, A. Sychra, J. Volek, M. Jůzl).

Studijní materiály:

Adorno, Theodor Wiesengrund: Philosophie der Neuen Musik. Tübingen 1949, Frankfurt am Main 1969.

Bartel, Dietrich: Handbuch der musikalischen Figurenlehre. Laaber-Verlag, Freiburg 19873.

Bimberg, Siegfried: Handbuch der Musikästhetik. VEB Deutsche Verlag für Musik, Leipzig 1979.

Branberger, Jan: René Descartes, filosof hudby. Nákladem vlastním, Praha 1933.

Busoni, F.: Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst. Triest 1907.

Černý, Miroslav K.: Hudba antických kultur. Univerzita Palackého, Olomouc 1995.

Dahlhaus, Carl: Musikästhetik. Köln 1967.

Dykast, Roman: Hudba věku melancholie. Togga, Praha 2005.

Eggebrecht, Hans Heinrich: Musikalisches Denken. Aufsätze zur Theorie und Ästhetik der Musik. Wilhelmshaven 1977.

Eggebrecht, Hans Heinrich: Musik verstehen. München-Zürich 1995.

Eggebrecht, Hans Heinrich: Heinrich Schütz: musicus poeticus. Heinrichshofen?s Verlag, Wilhelmshaven 19842.

Eggebrecht, Hans Heinrich /ed./: Handwörterbuch der musikalischen Terminologie. I., II., III., IV, Stuttgart 1994.

Eggebrecht, Hans Heinrich: Hudba a krásno. Nakl. Lidové noviny, Praha 2001.

Einstein, Alfred: Od renesance k hudbě dneška. Editio Supraphon, Praha 1968.

Fubini, Enrico: Geschichte der Musikästhetik. Verlag J. B. Metzler, Stuttgart-Weimar 1997.

Fukač, Jiří: Hudební estetika jako konkretizace obecné estetiky a muzikologická disciplína. Masarykova univerzita, Brno 1998.

Fukač, Jiří: Mýtus a skutečnost hudby. Panton, Praha 1989.

Fukač, Jiří - Poledňák, Ivan: Hudba a její pojmoslovný systém. Academia, Praha 1981.

Fukač, Jiří - Jiránek, Jaroslav - Poledňák, Ivan - Volek, Jaroslav a kolektiv: Základy hudební sémiotiky I, II, III. Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, Brno 1992.

Godár, Vladimír: Kacírske quodlibety. Music Forum, Bratislava 1998.

Goldschmidt, Harry: Die Musik-Ästhetik des 18. Jahrhunderts. Zürich 1915.

Haar, James: The Science and Art of renaissance Music. Princeton University Press, New Jersey 1998.

Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Editio Supraphon, Praha 1973.

Hostinský, Otakar: O hudbě. Editio Supraphon, Praha 1961.

Hutter, Josef: Hudební myšlení. Václav Tomsa, Praha 1943.

Chailley, Jacques: 40 000 let hudby. Státní hudební vydavatelství, Praha 1965.

Jiránek, Jaroslav: Hudební sémantika a sémiotika. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1996.

Lippman, Edward: A history of Western Musical Aesthetics. University of Nebraska Press, Lincoln and London 1992.

Lissa, Zofia: Nové studie z hudební estetiky. Editio Supraphon, Praha 1982.

Michels, Ulrich: Encyklopedický atlas hudby. Nakl. Lidové noviny, Praha 2000.

Palisca, V. Claude: Humanism in Italian Renaissance musical thought. New Haven, Yale University 1985.

Polák, Pavol: Hudobno-estetické náhľady v 18. storočí. Od baroka ku klasicizmu. Veda, Bratislava 1974.

Poledňák, Ivan: Hudba jako problém estetiky. Karolinum, Praha 2006.

Racek, Jan: Hudební estetika v Descartově Compendiu musicae. Hudební matice Umělecké Besedy, Brno 1943.

Scruton, Roger: The Aesthetics of Music. Clarendon Press, Oxford 1997.

Sychra, Antonín: Hudba očima vědy. Čs. spisovatel, Praha 1965.

Sychra, Antonín: Impresionismus a exprese v hudbě. Editio Supraphon, Praha 1990.

Vičar, Jan-Dykast, Roman: Hudební estetika. HAMU, Praha 1998, 2002.

Vít, Petr: Estetické myšlení o hudbě. České země 1760-1860. Academia, Praha 1987.

Volek, Jaroslav: Hudební struktura jako znak a hudba jako znakový systém. In: Opus musicum 1985, č. 5, 6 a 10.

Walker, Daniel Pickering: Der musikalische Humanismus im 16. und 17. Jahrhundert. Kassel 1949.

Yates, A. Frances: The French Academies of the Sixteenth Century. London 1947; francouzský překlad: Les académies en France au XVIe siècle. Presses Universitaires de France, Paris 1996.

Zich, Otakar: Estetické vnímání hudby. Estetika hudby. Editio Supraphon, Praha 1981.

Zich, Jaroslav: Kapitoly a studie z hudební estetiky. Editio Supraphon, Praha1987.

Zoltai, Denes: Dejiny hudobnej estetiky. Étos a afekt. Opus, Bratislava 1983.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednáška.

Metody a kritéria hodnocení:

Zkouška: hodnocení studenta na základě bodového ohodnocení výsledků zkušebního písemného testu.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
09:30–10:15
(přednášková par. 1)
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
13:40–15:10
(přednášková par. 2)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108HE2.html