AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Historicky poučená interpretace 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
108HPI2
Název předmětu:
Historicky poučená interpretace 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
1+1/T
Typ předmětu:
Studijní plán Obor Flétna (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Housle (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Klarinet (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Hoboj (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Fagot (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Lesní roh (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Trubka (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Pozoun (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Tuba (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Klavír (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Varhany (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Cembalo (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Viola (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Violoncello (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Kontrabas (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Harfa (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Kytara (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Bicí nástroje (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Zpěv (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Operní režie (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Skladba (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Dirigování (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Dirigování (Mg) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Hudební management (Bc) – povinně volitelný předmět
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Jméno přednášejícího:
Ivana BAŽANTOVÁ
Cíle studia:

1. Seznámit studenty se zrodem baroka v souladu s ostatbími uměními a specifikou hudby.

2. Nastínit problematiku jednotlivých složek interpretace pro provozování skladeb barokní epochy.

3. Poznání možností dobového zápisu ve vztahu k současným interpretačním draktikám.

Způsob uskutečnění:

Lektorská činnost, analýzy notových ukázek a ukázek zaznamenanách na mádiích, srovnávání.

Prerekvizity a korekvizity:

Aktivní vztah k probírané látce, vůle řešit drobné seminární úkoly (obvykle pramenné texty vztahující se k probíranému tématu).

Doporučené nepovinné složky programu:

Zvýšená pozornost k interpretačním počinům, týkajících se probírané látky (poslechy, komparace, vlastní repertoár, aktivní či pasivní návštěva hodnotných interpretací nebo kurzů dle aktuální nabídky apod.).

Obsah předmětu:

1. Vhled do epochy, zrod baroka, vymezení či kontinuita vůči renesanci, komparace s výtvarným uměním, architekturou, filozofií atp.

2. Barokní hudba a principy její kompozice, základní styly, vztah k rétorice, afektovost, temperamenty atd.

3. Otázka tempa - měření času, takt, slovní výrazy, volné formy, barokní tempo rubato.

4. Rytmus, přízvuk, nerovné hraní, práce s tečkovaných rytmem a další konsekvence.

5. Barokní suita - charakteristiky a vývoj podstatných tanců.

6. Italské diminuce pozdní renesance a raného baroka a jejich význam. Raná sonáta a stylus fantasticus.

7. Ornamentika.

8. Artikulace a nástrojové techniky.

9. Dynamika.

10.Ladící systémy, tóninové charakteristiky.

11.Analýza vybraných skladeb (výběr - např. H. Schütz, C. Monteverdi, A. Corelli, J. B. Lully, J. S. Bach, J. Ph. Rameau, J. D. Zelenka).

Studijní materiály:

Studijní texty pedagoga, vážící se k některým tématům přednášek.

Literatura:

Česká a slovenská

Slovník české hudební kultury, Editio Supraphon Praha 1997 (hesla jako např. agogika, barok, hudebně rétorické figury, monodie, opera, ornamentika, sonáta, suita, tempo)

ALAIN, Marie-Claire, Poznámky o „francouzském způsobu“ interpretace hudby 16. - 18. století, LK MKS Ostrava 1988

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002

BUKOFZER, Manfred F., Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986

BURNEY, Charles, Hudební cestopis 18. věku, SHV Praha 1966

DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU Praha 1958

JANOVKA, Tomáš Balthazar, Klíč k pokladu velikého umění hudebního, KLP Praha 2006

KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005

MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000

POLÁK, Pavol, Hudobnoestetické náhl´ady v 18. storočí, Veda, Bratislava 1974

QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990

RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe v barokní hudbě se zřetelem k cembalu a klávesovým nástrojům, skriptum AMU, SPN

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3_4

Cizojazyčná

Hudební encyklopedie MGG a Grove Dictionary - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie

Zahraniční časopisy - Early Music, Concerto aj. (prezenčně v Universitní knihovně v Klementinu)

BACH, Carl Philipp Emanuel, Versuch über die wahre Art das Clavier zu Spielen, Berlin I 1753/1787, II 1762/1797.

- Transl. and ed. by William J. Mitschell as Essay on the True Art of Playing Keyboard Instruments, New York 1949

The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998

DAMMANN, Rolf, Der Musikbegriff im deutschen Barock, Laaber-Verlag 1984

DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989

-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982

FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987

FROTSCHER, Gothold, Aufführongspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)

HARNONCOURT, Nikolaus, - Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis, DTV Bärenreiter 1987

- Der musikalische Dialog. Gedanken zi Monterverdi, Bach und Mozart, DTV Bärenreiter 1987

MATTHESON, Johann, - Der vollkomenne Capelmeister, 1739

- Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994

MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993

NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978

REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988

VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Alembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednáška a odborné cvičení.

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě:

1. Během semestru se vyžaduje jedna individuální drobná seminární práce.

2. Absolvování závěrečného testu, který obsahuje jak teoretické znalosti, tak řešení notových příkladů.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
BAŽANTOVÁ I.
08:40–09:25
(přednášková par. 1)
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
BAŽANTOVÁ I.
09:25–10:10
(paralelka 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108HPI2.html