AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Mikroekonomika 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
108MIE2
Název předmětu:
Mikroekonomika 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Ivan TOMEK
Jméno přednášejícího:
Ivan TOMEK
Cíle studia:

Seznámit studenty se základními principy nabídky a poptávky, a s mikroekonomickými faktory, které formují tržní prostředí. Důraz je kladen na aplikace v oblasti kultury a médií.

Způsob uskutečnění:

Klasická přednáška, řízený dialog a analýza aktuálních materiálů z médií.

Prerekvizity a korekvizity:

všeobecné ekonomické znalosti absolventa střední školy

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah předmětu:

Mikrokonomie je vyložena jako věda zabývající se inviduálními tržními subjekty, především spotřebiteli a firmami, není ae opomenuta ani úloha státu.

1) Pojem trhu, nabídka a poptávka na trhu, faktory, které nabídku a poptávku mění. Rovnováha mezi nabídkou a poptávkou, rovnovážná cena.

2) Cenová pružnost (elasticita) nabídky a poptávky, reakce na změnu ceny. Příklady v oblasti kultury.

3) Hledisko spotřebitele - pojem užitku, různé vrstvy užitků, důvody vedoucí ke spotřebě určitých výrobků a služeb. Celkový a mezní užitek, zákony ovlivňující výběr mezi nabídkou na trhu. Důchodový a substituční efekt.

4) Hledisko firmy - pojem nákladů, zisků, produkční funkce. Co vede firmu k volbě určitého druhu zboží a postupu jeho tvorby a jakými principy se přitom řídí.

5) Státní zásahy do ekonomiky, její smysl - efektivita, spravedlnost a stabilita. Smith a Keynes a jejich teorie, současná praxe.

6) Maximální a minimální ceny, jejich smysl. Vliv na nabídku a poptávku v krátkém a dlouhém období, problémy, které vznikají a metody, jak je řešit.

7) Dokonalá konkurenco, oligopol, monopol a jejich dopad na trh. Antimonopolní zákony a regulace.

Studijní materiály:

Samuelsson, Paul Ekonomie (Grada, libovolné vydání)

Frank, Robert, H a Bernanke Ben S. : Ekonomie, Grada 2003

Časopisy Marketing & Media, Strategie

Libovolná skripta z VŠE a jiných ekonomických fakult z mikroekonomie

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

přednáška, řízená diskuse a analýza aktuálních textů z médií

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou udělovány na základě zájmu o předmět a pochopení základních principů makroekonomického uvažování, které studenti prokazují dvěma formami:

zapojení do diskusí během přednášek (30 %)

Ústní zkouška (70 %)

Vyžaduje se schopnost grafické analýzy jevů s využitím grafů nabídky a poptávky.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou.

Webová stránka předmětu:
www.ihned.cz; www.strategie.cz; www.mam.cz; plus mnohé další
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 1041
Učebna KTDH 1041

(Lichenštejnský palác)
TOMEK I.
15:20–16:50
(přednášková par. 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108MIE2.html