Mikroekonomika 2
- Kód předmětu:
- 108MIE2
- Název předmětu:
- Mikroekonomika 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 2. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Ivan TOMEK
- Jméno přednášejícího:
- Ivan TOMEK
- Cíle studia:
-
Seznámit studenty se základními principy nabídky a poptávky, a s mikroekonomickými faktory, které formují tržní prostředí. Důraz je kladen na aplikace v oblasti kultury a médií.
- Způsob uskutečnění:
-
Klasická přednáška, řízený dialog a analýza aktuálních materiálů z médií.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
všeobecné ekonomické znalosti absolventa střední školy
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah předmětu:
-
Mikrokonomie je vyložena jako věda zabývající se inviduálními tržními subjekty, především spotřebiteli a firmami, není ae opomenuta ani úloha státu.
1) Pojem trhu, nabídka a poptávka na trhu, faktory, které nabídku a poptávku mění. Rovnováha mezi nabídkou a poptávkou, rovnovážná cena.
2) Cenová pružnost (elasticita) nabídky a poptávky, reakce na změnu ceny. Příklady v oblasti kultury.
3) Hledisko spotřebitele - pojem užitku, různé vrstvy užitků, důvody vedoucí ke spotřebě určitých výrobků a služeb. Celkový a mezní užitek, zákony ovlivňující výběr mezi nabídkou na trhu. Důchodový a substituční efekt.
4) Hledisko firmy - pojem nákladů, zisků, produkční funkce. Co vede firmu k volbě určitého druhu zboží a postupu jeho tvorby a jakými principy se přitom řídí.
5) Státní zásahy do ekonomiky, její smysl - efektivita, spravedlnost a stabilita. Smith a Keynes a jejich teorie, současná praxe.
6) Maximální a minimální ceny, jejich smysl. Vliv na nabídku a poptávku v krátkém a dlouhém období, problémy, které vznikají a metody, jak je řešit.
7) Dokonalá konkurenco, oligopol, monopol a jejich dopad na trh. Antimonopolní zákony a regulace.
- Studijní materiály:
-
Samuelsson, Paul Ekonomie (Grada, libovolné vydání)
Frank, Robert, H a Bernanke Ben S. : Ekonomie, Grada 2003
Časopisy Marketing & Media, Strategie
Libovolná skripta z VŠE a jiných ekonomických fakult z mikroekonomie
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
přednáška, řízená diskuse a analýza aktuálních textů z médií
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Kredity jsou udělovány na základě zájmu o předmět a pochopení základních principů makroekonomického uvažování, které studenti prokazují dvěma formami:
zapojení do diskusí během přednášek (30 %)
Ústní zkouška (70 %)
Vyžaduje se schopnost grafické analýzy jevů s využitím grafů nabídky a poptávky.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou.
- Webová stránka předmětu:
- www.ihned.cz; www.strategie.cz; www.mam.cz; plus mnohé další
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební management (Bc) (povinný předmět další)