Pedagogická psychologie
- Kód předmětu:
- 108PP
- Název předmětu:
- Pedagogická psychologie
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 1+1/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Erika SCHUBERTOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Erika SCHUBERTOVÁ
- Cíle studia:
-
Analýza základních složek a funkcí psychiky se zřetelem k taneční pedagogice.
- Způsob uskutečnění:
-
Kontaktní výuka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nejsou.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou.
- Obsah předmětu:
-
Předmět, struktura a vývoj psychologie se zřetelem k pedagogické psychologii
Složky a funkce psychiky z hlediska taneční pedagogiky
Struktura osobnosti z hlediska profesiografie uměleckých činností
Klasifikace a vývoj lidských schopností ve vztahu k potřebám a cílům výchovně vzdělávacího procesu na základních a středních uměleckých školách
Senzomotorické učení a psychofyziologické aspekty výuky tance
Hlavní aspekty rozvoje tvořivého myšlení v oblasti hudby a tance
Metody a techniky pedagogicko-psychologické diagnostiky
Možnosti aplikace psychorelaxačních technik v pedagogické praxi
Sociálně psychologické a asertivní dovednosti při pedagogické komunikaci.
Hlavní pozornost je věnována pedagogicko-psychologickým aspektům učení, zejména tvořivému procesu formování senzomotorických dovedností, diagnostice a rozvoji jednotlivých složek hudebně pohybového nadání ve vztahu k tanečnímu umění a k reaktivizačním programům v rytmické, hudebně pohybové a taneční výchově.
- Studijní materiály:
-
Bek, M.:Vybrané problémy hudební sociologie. Olomouc 1993.
Čáp, J.: Psychologie pro učitele. Praha 1980.
Dušek, B.: Psychologie hudby. Praha 1981.
Franěk, M.: Hudební psychologie. Praha 2004.
Holas, M.: Psychologie hudby v profesionální hudební výchově (3. vyd.) Praha 1998.
Holas, M.: Hudební nadání. Praha 1994.
Holas, M. - Hynouš, J.: Psychická a fyzická příprava hudebníka. Praha 1996.
Holas, M.: Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.
Holas, M.: Praktikum komunikativních dovedností. Praha 2003.
Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.
Nakonečný, M..: Základy psychologie Praha 1998.
Říčan, P.: Cesta životem. Praha 1990.
Vališová, A.: Asertivita v rodině a ve škole. Praha 1992.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Přednášky.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Aktivita na přednáškách.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Nejsou.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)