Rozbor skladeb 1B
- Kód předmětu:
- 108RS1B
- Název předmětu:
- Rozbor skladeb 1B
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 5
- Garant předmětu:
- Jméno přednášejícího:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je prohloubit a zdokonalit hudebně teoretické znalosti a schopnost samostatné orientace v notovém textu rozebíraných skladeb. Modelové komplexní či výběrové analýzy významných děl světových a českých skladatelů od doby baroka až do současnosti, zprvu vyučujícím, brzy za spoluúčasti posluchačů.
- Způsob uskutečnění:
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Zápočet v podobě malého testu s dílčími otázkami z výkladové části a z participace a přípravě skladeb pro seminář.
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Stručná osnova předmětu:
Výkladová část zahrnuje
-stručné seznámení s klíčovými momenty vývoje podmínek, přístupů a metod rozboru skladeb od baroka po dnešek,
-vybranou problematiku harmonie dle požadavků (pětifunkční harmonický systém, principy a metody barokní a klasické kompozice), proměny kontrapunktu a polyfonie od 17. do 20. století
Praktická část zahrnuje
-modelové analýzy k výkladové části
Sylabus:
Zprvu se využívají znalosti z harmonie, drobné sondy do znalostí posluchačů - předmětem jsou alterované akordy, lydické a frygické funkce. Dalším krokem je seznámení se s typologií metod analýzy a historický průřez od konce renesance až po 20. století, s představením některých dobových rozborů (Mattheson, Schumann, Kurt, Riemann, Štěpán, Zich, Volek ad., dle zájmu a skladby posluchačů) a zastavením nad některými díly (Monteverdi - monodie, Schütz - dvojsborová technika, Mattheson - výklad barokní kompozice, stylus fantastikus a J.S.Bach - Chromatická fantasie a řeč harmonie a intervalů, C.Ph. E.Bach - instrumentální rétorika). S tím je spojen náhled i na kontrapunkt a polyfoni (Schütz, Bach, Mozart, Beethoven, Schumann, Liszt, Franck, Smetana, Šostakovič, Webern, atp.). Na tento trend navazuje pokračování v RS II.
Zápočty jsou udělovány za padesát procent docházky, za aktivní účast a zdárné řešení dílčích analytických úkolů, za znalost problematiky z výkladové části, za zpracování vybrané částí z literatury, především E.Hradecký - Úvod do studia?
- Studijní materiály:
-
Seznam doporučené literatury pro RS I
Celková analýza a formy
Kulka, Jiří a kol.: Komplexní analýza uměleckého díla I, Praha SPN 1986
Faltus, Leoš - Marek, Zdeněk: K sémantické analýze hudebního díla, Universita J. E. Purkyně, Brno 1980
Motte, Diether de la: Musikalische Analyse, 2 sv., Kassel atd. 1968, 1972
Kontrapunkt
Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu, Ed. Supraphon, Praha 1985
Smolka, Jaroslav: Fuga v české hudbě
Keller, Hermann: Die Klavierwerke Bachs, , Leipzig 1950, Peters Leipzig
Harmonie
Janeček, Karel : Harmonie rozborem, Ed. Supraphon 1982
Základy hudební harmonie, ČSAV, Praha 1965
Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet
E. Hradecký: Úvod do studia tonální harmonie, Ed. Supraphon, 1972
Motte, Diether de la: Harmonielehre, Kassel 1976, DvfM Leipzig (DTV) 1981
Mattheson, Johann: Grosse Generalbaβschule
Další literatura dle potřeb jednotlivých posluchačů nebo viz RS II - IV
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
- Metody a kritéria hodnocení:
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: