AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář estetiky 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
108SE2
Název předmětu:
Seminář estetiky 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
1/T
Typ předmětu:
Studijní plán Obor Flétna (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Housle (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Klarinet (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hoboj (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Fagot (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Lesní roh (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Trubka (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Pozoun (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Tuba (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Klavír (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Varhany (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Cembalo (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Viola (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Violoncello (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Kontrabas (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Harfa (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Kytara (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Bicí nástroje (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Zpěv (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Operní režie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Skladba (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební režie (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Dirigování (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Pantomima (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Hudební management (Bc) – povinný předmět
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Obor Flétna (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Housle (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Klarinet (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Hoboj (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Fagot (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Lesní roh (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Trubka (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Pozoun (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Tuba (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Klavír (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Varhany (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Cembalo (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Viola (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Violoncello (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Kontrabas (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Harfa (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Kytara (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Bicí nástroje (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Zpěv (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Operní režie (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Hudební teorie (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Skladba (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Hudební režie (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Dirigování (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Pantomima (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Hudební management (Bc) – 3. ročník
Studijní plán Obor Zvuková tvorba (Bc) – 3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
3
Garant předmětu:
Roman DYKAST, Jan VIČAR
Jméno přednášejícího:
Roman DYKAST, Jan VIČAR
Cíle studia:

Cílem předmětu je prokázání schopnosti samostatného a kritického pojednání o estetické tematice prostřednictvím seminární práce a zapojení se do odborné rozpravy v průběhu semináře, která by měla vést k rozvoji kritického myšlení a schopnosti argumentace.

Způsob uskutečnění:

Diskuse a hodnocení seminárních prací.

Prerekvizity a korekvizity:

Podmínkou je současné zapsání předmětu Estetika 2 a získání zápočtu z předmětu Seminář estetiky 1.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

seminárních prací; je podána stručná charakteristika navržených témat. V druhé části posluchači zpracovávají seminární práci na zvolené estetické téma.

Seminář navazuje na přednášky z úvodu do estetiky v rámci předmětu Estetika. Cílem předmětu je, aby posluchači prokázali schopnost samostatně v seminární práci pojednat o estetické tematice. V úvodních lekcích semináře jsou vyučujícím stanovena základní obecná pravidla pro zpracovávání seminárních prací: výběr tématu; jeho přesné obsahové vymezení, případně zúžení; vyhledání relevantní literatury, případně pramenů; pravidla pro citace a parafráze. Seminární práci posluchači přednesou na semináři. Součástí hodnocení seminární práce je následná rozprava ke způsobu zpracování a prověření znalosti zvoleného tématu v odpovědích na otázky, které vyplynou z diskuse. Do posluchačova celkového hodnocení je zahrnována i jeho aktivní účast na seminářích a schopnost a ochota diskutovat při projednávaných tématech seminárních prací.

Posluchači si volí téma z následujících širších tematických okruhů:

Charakteristika předmětu estetiky prostřednictvím myšlenek jednoho autora:

Estetika /Pýthágora / Platóna / Aristotela / Plótína / Pseudo-Longina / Vitruvia / sv. Augustina / Boëthia / Tomáše Akvinského / Francesca Petrarky / Dante Alighieriho / Marsilia Ficina / Pietra Bemba / René Descarta / Denise Diderota / Jean-Jacquea Rousseaua / Francise Hutchesona /Edmunda Burkeho / Johanna Joachima Winckelmanna / Immanuela Kanta / Georga W. F. Hegela / Friedricha Nietzscheho / Karla Marxe / Edmunda Husserla / Jana Mukařovského / Umberta Eca /

Základní estetické kategorie / Katarze / Grácie / Harmonie / Proporce / Sympatie / Imaginace (fantazie)

Dobové představy o prostoru a čase a vliv těchto představ na zacházení s uměleckými prostředky

Rétorika a problematika ozdob v uměleckém díle

Teorie uměleckých tvůrčích typů

Umělecká poetika

Estetické teorie exprese v umění

Umění a city / emoce / afekty

Teorie uměleckého génia

Hranice umění / problematika kýče

Forma X Obsah

Různé dobové estetické spory (např. otázka dvou stylů /attický a asiánský, antické a moderní umění, četné querelles-spory ve Francii/ atp.)

Otázka umělecké inspirace

Estetika a problematika interpretace uměleckých děl

Pojetí vkusu (v různých obdobích)

Modernistická X postmodernistická estetika

Estetika a masmédia

Studijní materiály:

Doporučený návod k výběru tématu, kritické práci s literaturou a technice napsání seminární práce (správně uvedená citace, technika parafráze cizího textu, poznámkový aparát atp.):

Eco, Umberto: Jak napsat diplomovou práci. Votobia, Olomouc 1997.

Šimek, Dušan ? Kubátová, Helena: Od abstraktu do závěrečné práce. Jak psát (a možní i napsat) závěrečnou práci ve společenskovědních oborech. Univerzita Palackého, Olomouc 2002.

Tvůrčí psaní ? klíčová kompetence na vysoké škole (ed. Z. FIŠER). Doplněk, Brno 2005.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Seminář.

Metody a kritéria hodnocení:

Pro dosažení zápočtu musí posluchač splnit 100% požadovaných kritérií, které jsou proporčně rozděleny na:

Seminární práce: 50%

Aktivita v semináři, schopnost a ochota diskutovat: 25%

Účast na seminářích: 25% (účast musí přesahovat polovinu uskutečněných seminářů).

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:

Nejsou.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-teorie-a-dejin-hudby/studijni-texty
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
14:15–15:00
(paralelka 1)
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
15:45–16:30
(paralelka 2)
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
16:30–17:15
(paralelka 3)
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
17:15–18:00
(paralelka 4)
místnost 2017
Učebna KTDH 2017

(Lichenštejnský palác)
DYKAST R.
18:00–18:45
(paralelka 5)
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
16:10–16:55
(paralelka 6)
místnost 2057
Učebna KTDH 2057

(Lichenštejnský palác)
VIČAR J.
17:00–17:45
(paralelka 7)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet108SE2.html