Groteska a základy autorské tvorby 2
- Kód předmětu:
- 109GAT2
- Název předmětu:
- Groteska a základy autorské tvorby 2
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 6/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 3. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 9
- Garant předmětu:
- Adam HALAŠ, Boris HYBNER
- Jméno přednášejícího:
- Adam HALAŠ, Boris HYBNER
- Cíle studia:
- Způsob uskutečnění:
- Prerekvizity a korekvizity:
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Jako červená nit vine se studiem na naší katedře systematické studium různých forem technologie situační komedie. Tzn. Modernímoderní bílá pantomima usiluje o přímou - horkou komunikaci s divákem, jehož měřítkem, není poslézejejím cílem, není komerční smích pro smích, aleo poetický, obsažný a z tradice odvozený inovovaný tvar, osobitě komický.
Ve 2. ročníku následují studia Clownerieclownerie všech dostupných forem a hledání vlastní autentičnosti studenta v tomto oboru.
Ve 3. ročníku tedy esenci obou předešlých ročníků emancipujeme rozšířenou technologií komiky němé, situační, komiky filmové, jak nám jí předkládá dnes již sice uzavřený, ale stále opojný ?Zlatý?zlatý věk americké filmové grotesky.?
Rámcová osnova předmětu Groteska:
:
Studenty seznamujeme s technologií gagu, s typologií Commedie dell?arte 20. století, s charakteristickým timingem (temporytmem), který přinesla koncentrovaná filmová řeč. Stejně jako v předešlých obou ročnících jsou studenti vedeni k tomu, aby v tomto žánru svá témata vymýšleli, ale i hráli a transponovali před videokamerou do řeči filmu. Podobně jako v pionýrských časech grotesky musí umět vyřešit svůj kostým, obstarat odpovídající ruchový a hudební podkres, režírovat spoluhráče a ve všech složkách usilovat o orchestraci výrazových prostředků tak, aby s divákem přes filmové ?studené? medium dosáhla ?horké? smíchové odezvy.
Studijní literatura:
Vít Hrubín: Struktura filmového gagu.
Václav Havel: Anatomie gagu.
Petr Král: Morálka šlehačkových dortů.
Michael Hanisch: Dodnes rozesmávají miliony.
Jordan Chimet: Hrdinové, fantomy a myši.
Charlie Chaplin: Můj životopis.
Buster Keaton: Můj nádherný svět legrace.
Jaroslav Brož: Tulák Charlie.
Jerzy Toplitz: Chaplinovo království.
Sergej Ejezenštejn: Kamerou, tužkou a perem.
- Studijní materiály:
-
Vít Hrubín: Struktura filmového gagu.
Václav Havel: Anatomie gagu.
Petr Král: Morálka šlehačkových dortů.
Michael Hanisch: Dodnes rozesmávají miliony.
Jordan Chimet: Hrdinové, fantomy a myši.
Charlie Chaplin: Můj životopis.
Buster Keaton: Můj nádherný svět legrace.
Jaroslav Brož: Tulák Charlie.
Jerzy Toplitz: Chaplinovo království.
Sergej Ejezenštejn: Kamerou, tužkou a perem.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
- Metody a kritéria hodnocení:
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pantomima (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)