AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Žongláž 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
109ZON3
Název předmětu:
Žongláž 3
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
6/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Václav JELÍNEK, Rostislav NOVÁK
Jméno přednášejícího:
Václav JELÍNEK, Rostislav NOVÁK
Cíle studia:

ŽONGLÁŽ:

Studenti se seznámí se základními technikami žonglování. Cílem předmětu je probudit a vytrénovat cit pro rekvizitu, aby při vytváření inscenace a při pravidelném hraní, byli absolventi schopni jednat s jakoukoli rekvizitou neobvyklým způsobem. Je to také technika vhodná k zlepšování soustředění. Studenti s výrazným talentem pro tuto cirkusovou disciplínu si se svými dovednostmi značně rozšíří pole uplatnění v praxi.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

?Vývoj cirkusových umění?

Podtitul: ?Vybrané kapitoly z dějin tradičního cirkusu, prolínání divadla a cirkusových disciplín a vzniku nového cirkusu.?

přednášející MgA. Ondřej Cihlář

Cíle studia:

a)Seznámit posluchače se stručnou historií tradičního cirkusu, dobovým kontextem, principy skladby představení a způsob začleňování cirkusových umění (artistických disciplín) do představení.

b)Seznámit posluchače s jednotlivými vlnami zájmu divadelních tvůrců o cirkusová umění, důvody tohoto zájmu v kulturně společenském kontextu a způsob využití těchto disciplín v divadelních představeních.

c)Seznámit posluchače s novým cirkusem, jeho historií a okolnostmi vzniku, tak, aby byl patrný principiální rozdíl využití cirkusových umění ?cirkusem tradičním? a ?cirkusem novým?. Posluchači se zorientují v jednotlivých uměleckých generacích a budou seznámeni s nejdůležitějšími skupinami, osobnostmi a představeními, které reprezentují tento současný žánr.

Způsob uskutečnění:

ŽONGLÁŽ:

Praktický trénink žonglérských technik.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, besedy s aktivními umělci, lektory, odborníky.

Prerekvizity a korekvizity:

ŽONGLÁŽ:

Fyzické a kreativní předpoklady.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

1. Obecná znalost dějin umění

2. Kreativní předpoklady

3. Schopnost analýzy a reflexe

Doporučené nepovinné složky programu:

Bez údaje.

Obsah předmětu:

ŽONGLÁŽ:

Žonglování s míčky od jednoho přes sestavy se třemi až po zvyšování počtu na pět, sedm.

Paralelní výuka žonglování s kužely a kroužky. Obdobným způsobem jako u míčků.

Studenti se učí nejdřív jednotlivé triky, potom sestavy prvků. Posledním stupněm je spolupráce ve dvojici nebo skupině. Při zkouškách je prověřováno i originální použití dané techniky v hraných etudách.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

?Nový cirkus? je současná divadelní forma, využívající v nových souvislostech cirkusová umění, která posouvá dál nebo vynalézá nové. Zásadní inovací je však posunutí a hledání významu těchto discilín. Nejde zde tedy o předvedení virtuozity cirkusové disciplíny, ale cílem je, aby tyto disciplíny byly prostředkem dalšímu sdělení a vyznění divadelního představení. Nový cirkus hledá možnosti syntetického propojování divadla a cirkusových umění (disciplín), které pak vytvářejí neoddělitelný celek.

- První doložitelné důkazy cirkusových umění

- Středověk, komedianti a potulní umělci

- Vznik tradičního cirkusu

- Největší sláva velkého evropského cirkusu, inovace v USA, zpětné ovlivnění evropského americkým

- Krize cirkusu na pozadí první světové války a pak druhá na pozadí ekonomických změn po druhé světové válce

- Prolínání divadla a cirkusových umění - tři divadelní reformy

- Ovlivňování s jinými druhy umění (výtvarné umění, hudba, film)

- 70., 80. Léta ? vznik nového cirkusu

- Nový cirkus a jeho vývoj (důvody jeho vzniku, odlišnosti oproti tradičnímu, vývoj žánru až ke dnešku)

- Syntetické myšlení při tvorbě inscenace

Studijní materiály:

ŽONGLÁŽ:

1. Kludský Karel: Život v manéži.

2. Diplomová práce Dariny Čížkové: Vývoj umění žonglování. (2001)

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

-Ondřej Cihlář: Nový cirkus | Pražská scéna | Praha 2006

-Jindřich Honz: Roztočené jeviště | Praha 1925

-Karel Teige: Svět, který se směje | Akropolis | Praha 2004

-Karel Teige: Svět, který voní | Akropolis | Praha 2004

-Ladislava Petišková: Vždyť přece létat není tak snadné | Taneční listy 1999, č.7

-Karel Král: Nový cirkus (rozhovor s C. Turbou) | Svět a divadlo 1997, č.1

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

- pravidelný trénink žongláže

- pravidelný přednáškový cyklus, sledování a rozbor zaznamenaných inscenací

- diskuze a interaktivní tvůrčí spolupráce posluchačů a pedagoga

- návštěva představení žánru „Nový cirkus“

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě:

- účasti na cvičeních a hodinách výuky

- vypracování stručného vědomostního testu

- vypracování eseje

Jazyk, v němž probíhá výuka:
Pracovní stáže:

Bez údaje.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet109ZON3.html