Studio rytmus a zvuk 1
- Kód předmětu:
- 173SRZ1
- Název předmětu:
- Studio rytmus a zvuk 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 1/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- bakalářský
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 3
- Garant předmětu:
- Daniel MIKOLÁŠEK, Tomáš ONDRŮŠEK
- Jméno přednášejícího:
- Daniel MIKOLÁŠEK, Tomáš ONDRŮŠEK
- Cíle studia:
-
A/ Syntéza intelektuálního (matematického) a intuitivního přístupu při interpretaci polyrytmů, komplementárních rytmů a rytmicky či metricky vícevrstevných kompozic. Suverenita v souhře a exaktnost v rozdělení.
B/ základní vhled do principů vnímání hudby a rytmu v různých etnických oblastech.
C/ Zvuková kultura bicích nástrojů.
D/ Nalézání nových technických a zvukových možností. Schoponost Improvizace.
Rozvíjení vztahu k novému nástroji multipercussion, a výuka nových technik s tím souvisejícíc
Rozvoj tvořivosti, vynalézavosti, vyvíjení nových zvukových zdrojů.
Poznávaní širokého spektra soudobé hudby, forem jejího zápisu, stylu a experimentů. Nalézání a zvládnutí nových technik hry.
Poznávání základní literatury pro bicí a její sluchová analýza.
Rozvíjení citu pro zvuk.
- Způsob uskutečnění:
-
Společné hodiny pro všechny studenty bakalářského studijního programu. Převážně kolektivní cvičení doplněná individuálními konzultacemi.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Návštěva koncertů a poslech hudby nejen pro bicíé nástroje, vlastní projekty.
- Obsah předmětu:
-
A/ Studium polyrytmů, simultánních rytmů, polymetriky a komplementárních rytmů. Jejich využití při improvizaci. Vyjádření rytmu tělem. Intelektuální přístup k interpretačnímu pojetí rytmických skladeb v hudbě 20. a 21. století.
B/ Studium entické hudby z hlediska rytmů a odlišností oproti evropskému přístupu ve vnímání času a jeho členění v hudbě (např. africké rytmy, gamelan)
C/ Kultura tvorby zvuku na tradiční bicí nástroje.
D/ Hledání nových zvukových možností bicích nástrojů.
- Studijní materiály:
-
Stanislav Hojný: Etudy (výběr etud se zaměřením na polyrytmy)
J. Holland: Das Schlagzeug
J.Vasiljev: Imagination ? Bewegung ? Stimme
J. Vasiljev: E = mV
H. Vogt: Neue Musik nach 1945
U. Michels: Texte und Tafel zur Musik
Famoudou Konate: Rytmy západní afriky
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
A/ Individuální i kolektivní konzultace a pratkická cvičení. Studium polyrytmických etud. Amadindy. Sólová i kolektivní improvizace. Poslech a analýza ukázek.
B/ Poslech ukázek, nácvik specifických technik hry, spolupráce se specializovanými soubory.
C/ Konzultace a praktický nácvik tvorby zvuku včetně výběru nástojů, paliček, umístění nástrojů v sestavách, technické detaily ovlivňující zvuk (upevnění nástrojů a další zdánlivé malichernosti..)
D/ Poznávaní širokého spektra soudobé hudby, forem jejího zápisu, stylu a experimentů. Nalézání a zvládnutí nových technik hry.
Poznávání základní literatury pro bicí a její sluchová analýza. Praktické experimenty s materiály a jejich zvukovými možnostmi. Sólová i kolektivní improvizace.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Iniciativa a tvůrčí přístup během celého semestru (hodnotí vyučující).
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- Pracovní stáže:
-
U tohoto předmětu nejsou pracovní stáže zavedeny.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinný předmět další)