Interpretační seminář 1
- Kód předmětu:
- 201INS1
- Název předmětu:
- Interpretační seminář 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 3/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – volitelný předmět
Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- předmět nemá určen ročník studia
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Jana KUDLÁČKOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Jana KUDLÁČKOVÁ
- Cíle studia:
-
Ovládnutí základních dramaturgických dovedností pro práci s dramatickým textem.
- Způsob uskutečnění:
-
Semináře, vypracování seminární práce a její obhajoba.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Znalost zvoleného dramatického textu i ostatních dramatických děl jeho autora. Průběžné čtení pedagogem doporučované literatury.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Průběžné sledování inscenačních pokusů o osobitou interpretaci klasických děl.
- Obsah předmětu:
-
Východiskem semináře je čtení vybraného dramatického textu s pozorností nejen k jeho obsahovým stránkám, ale také k jeho struktuře, dialogické stavbě, chronotopu a žánru. Následuje podrobná analýza, která otevírá různé možnosti interpretace. Dovršením procesu je postupné hledání vlastní interpretace, promítnuré do dramaturgicko-režijní koncepce, která nabývá konkrétní podoby včetně hereckého obsazení. Práce na semináří prochází následujícími etapami:
1) Čtení dramatického textu: je třeba naučit studenty vnímat jednotlivé dramatické situace, rozeznávat jejich motivickou strukturu, stavbu dialogu, autorovu práci s chonoropem, způsob prezentace jednotlivých postav, žánrové ladění.
2) Podrobná analýza jednotlivých dramatických situací otevírá různé možnosti jejich interpretace.
3) Následuje zvažování různých možností interpretace v souvislostech celé hry.
4) Akcentace jednotlivých významů a motivů a z toho vyplývající potřeba dramaturgické úpravy textu.
3) Vytvoření dramaturgicko-režijní koncepce z konkrétního textového materiálu, nikoli z předběžných spekulací.
4) Hledání možností, jak konkrétní dramaturgicko-režijní koncepci uskutečnit.
4) Úvahy o prostorovém řešení.
5) Varianty hereckého obsazení.
6) Hierarchie jednotlivých složek a rytmus inscenace.
- Studijní materiály:
-
Povinná znalost skript prof. Jana Císaře: Praktická dramaturgie I, II.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Na semináří studenti čtou a podrobně analyzují hru. Pedagog vysvětluje jednotlivé postupy analýzy a postupně přivádí studenty k pochopení celého procesu.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Aktivní účast na seminářích, vypracování seminární práce.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (volitelný předmět)
- Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (volitelný předmět)