AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Podoby herectví 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
201PDH2
Název předmětu:
Podoby herectví 2
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – povinný předmět
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – 2. ročník
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – 1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Zuzana SÍLOVÁ
Jméno přednášejícího:
Zuzana SÍLOVÁ
Cíle studia:

Seznámit posluchače s konkrétní podobou jednotlivých hereckých stylů a způsobů vytváření herecké postavy u řady českých i světových hereckých osobností.

Zachycení a poznání vývoje prostřednictvím analýz jednotlivých výkonů.

Konfrontace s vlastními zkušenostmi, reflektovanými v anketě o psychologii herecké tvorby.

Způsob uskutečnění:

Analýza hereckého výkonu na základě shlédnutých představení, filmových a dalších video- či audiozáznamů.

Popis a rozbor hereckých prostředků.

Zařazení do historického kontextu.

Anketa o problémech herecké tvorby.

Prerekvizity a korekvizity:

Schopnost empatie a následné analýzy na úrovni úspěšně vykonané přijímací zkoušky.

Doporučené nepovinné složky programu:

Průběžné sledování nejpozoruhodnějších hereckých výkonů - v divadle i ve filmu.

Obsah předmětu:

V návaznosti na hlavní předměty „Herecká tvorba“ a „Scénická tvorba“ i na přednáškový cyklus „Divadlo v české kultuře“ a „Divadlo v kontextu vývoje západní kultury“ jde v případě semináře „Podoby herectví“ o příležitost pozorovat, poznávat a reflektovat problémy studovaného oboru. Od samotného počátku své „praxe“ a s postupujícími zkušenostmi jsou studenti vedeni k soustavné analýze a hlubší reflexi otázek herecké tvorby dvojím způsobem: skrze sebereflexi (anketa zaměřená na psychologii herecké tvorby)a skrze rozbor „historických příkladů“ srovnávaných se současnou podobou a úrovní herectví. Konfrontace vlastních zkušeností se „vzory“ - významnými představiteli jednotlivých tvůrčích stylů - umožňuje dvojí pohled na hereckou práci: takříkajíc „zvenčí“, skrze pozorování, popis a analýzu tvůrčích postupů toho druhého, a „zevnitř“, při pokusech zmapovat a pojmenovat problémy, s nimiž se studenti setkávají při vlastní přípravě na roli a posléze v průběhu zkoušení inscenace. Osobní konfese přesahující vecné postřehy a poznatky jsou směřovány k analýze obecnějších problémů: profesionálních vztahů mezi hereckými partnery, vztahu herec - text (předloha), herec - režisér, dramatická postava - herecká postava, spolupráce v inscenačním týmu.

Studijní materiály:

Götzová, Joža, Profily českých herců. SVU Mánes, Praha 1931

Klosová, Ljuba, Život za divadlo (monografie o M. Hübnerové). Odeon, Praha 1987

Literární pozůstalost Hany Kvapilové (kapitola o Moskevských, o zkoušení Máši ve třech sestrách)

Nasková, Růžena, Jak šel život (vzpomínka na Eduarda Vojana), Praha 1948

Vostrý, Jaroslav, Zdeněk Štěpánek. Herec a dějiny. Achát, Praha 1997

Scheinpflugová, Olga, Byla jsem na světě. Praha 1994

Kohout, Eduard, Divadlo aneb Snář. Odeon 1976 (o spolupráci s Hilarem, Hamlet, Oidipús)

Kronbauerová, Jarmila, Hodiny pod Harlekýnem. Praha 1973 (o spolupráci s Kvapilem a Hilarem: Ofelie v Hamletovi, Jokasta v Králi Oidipovi)

Hedbávný, Zdeněk, / Pešek, Ladislav, Tvář bez masky, Praha 1987 a další vydání (o ND a Jiřím Frejkovi)

Frejka, Jiří, Deník Jarmily Horákové, Praha 1941

Vostrý, Jaroslav, O hercích a herectví, Praha 1998

Lukavský, Radovan, Být nebo nebýt. Monology o herectví, Praha 1985

Lukavský, Radovan, Stanislavského metoda herecké práce, Praha 1978

Čechov, Michail, O herecké technice, Praha 1996

Adler, Stella, The Technique of Acting, New York 1988

Donnellan, Declan, Herec a jeho cíl, Praha 2007

Jan Werich: Klauni, in: Úsměv Klauna, Praha 1984 a další vydání

Vinař, Josef, Elementy herectví, Praha 1999

Čechov, Michail, Hercova cesta, Praha 1990

Olivier, Laurence, Hercova zpověď, Praha 1982

Brando, Marlon, Písně, které mě naučila matka, Praha 1996

Ullmannová, Liv, Proměny, Praha 1989 (nebo Bjornstad, Ketil, Liv Ullmannová, Praha 2007)

+ další literatura podle probíraného tématu.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

seminář

Metody a kritéria hodnocení:

Hodnocení vychází ze zadané písemné práce, skládající se z několika částí: 1. popisu hereckého výkonu; 2. reflexe vlastní tvorby, 3. referátu z vybrané literatury.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
http://casopisdisk.amu.cz/cs/pro-studenty/o-hercich-a-herectvi
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost S201
Hallerův sál

(Karlova 26, Praha 1)
SÍLOVÁ Z.
10:30–12:30
(paralelka 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201PDH2.html