Režijní tvorba 3
- Kód předmětu:
- 201REM3
- Název předmětu:
- Režijní tvorba 3
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 4/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Directing for Dramatic Theatre in English (M.A.) – povinný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – 2. ročník
Studijní plán Directing for Dramatic Theatre in English (M.A.) – 2. ročník - Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Jan BURIAN
- Jméno přednášejícího:
- Jan BURIAN, Jakub KORČÁK
- Cíle studia:
-
Student musí prokázat schopnost vybrat předlohu z hlediska osobního tématu, posoudit její realizovatelnost z hlediska inscenačního záměru - obsazení, prostoru, poptávky, výrobních a finančních možností, reprízovosti, dlouhodobých a krátkodobých cílů.Pro hodnocení je rozhodující, zda posluchač dokáže vlastní uměleckou koncepci připravit pro realizaci v konkrétních podmínkách s konkrétními spolupracovníky, aniž by opustil vlastní nároky a představy o budoucím obsahu i tvaru inscenace.
- Způsob uskutečnění:
-
Semináře, vypracování režijní knihy a dramaturgicko-režijní koncepce připravované inscenace.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Intenzivní spolupráce s posluchači KS,KALD, KP a dalšími externími spolupracovníky v návaznosti na konkrétním úkolu.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Pozorné sledování současné inscenační praxe českých i zahraničních divadel.
- Obsah předmětu:
-
Předmět probíhá v návaznosti na výsledky bakalářského studia a je zaměřen na zvládnutí celistvého jevištního tvaru v podmínkách profesionálního divadla. Náplň studia je v odpovídající míře určována přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenacích v předmětech Scénická tvorba a Inscenační praxe. Probírá tyto okruhy látky:
1. Úvod do komplexní přípravy inscenace.
2. Výběr předlohy.
3. Inscenační záměr.
4. Dramaturgicko-režijní koncepce.
5. Výběr spolupracovníků a koncepce inscenace.
6..Produkční příprava
7. Příprava zkušebního procesu.
V 1. ročníku magisterského studia realizuje student pod odborným vedením první rozsáhlejší uměleckou práci.Setkává se nejprve s potřebou důkladně inscenaci připravit a je veden k co nejpřesnější představě o detailech i celku díla v reálných podmínkách převážně školního divadla. Uskutečnění inscenace v další části tohoto roku ho nutně přivádí k praktické i teoretické syntéze získaných poznatků a dílčích zkušeností.Zdolává značné obtíže díky požadavku realizovat své představy v omezeném materiálu a je veden v tomto rámci k posilování divadelní fantazie na základě konkrétnosti.Podstatnou součástí výuky je nutnost tvořit s ostatními a dokázat je inspirovat a být jimi inspirován. Důležité je tu samostatné rozhodování vyvěrající ze schopnosti naslouchat, polemizovat a přesvědčovat. Student tu činí podstatné kroky při nalézání vlastní tvůrčí metody neomezující se jen na vlastní schopnosti, ale využívající talentu a schopností spolutvůrců.
- Studijní materiály:
-
Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994
Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000
Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958
Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999
Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988
Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004
Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946
Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000
Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984
Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996
Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980
Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986
Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004
Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991
Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002
Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000
Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990
Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990
Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962
Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998
Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Pedagog konzultuje přípravu inscenace, dává pokyny k vypracování režijní knihy a oponuje ji na seminářích.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Hodnotí se vypracování režijní knihy a vypracování dramatuirgicko-režijní koncepce inscenace. Předpokládá se aktivní účast na seminářích.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie činoherního divadla (Mgr.) (hlavní předmět)
- Directing for Dramatic Theatre in English (M.A.) (hlavní předmět)