AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Režijní tvorba 5

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
201REZ5
Název předmětu:
Režijní tvorba 5
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
4/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
6
Garant předmětu:
Daria ULLRICHOVÁ
Jméno přednášejícího:
Daria ULLRICHOVÁ
Cíle studia:

Cílem předmětu je pojmenování, nácvik a reflexe základních dovedností, nezbytných pro režijní tvorbu:

1. Schopnost přečíst a vyložit text a vytvořit dramaturgicko-režijní koncepci.

2. Schopnost analýzy dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.

3. Schopnost vést a motivovat herce při režijně-hereckém rozehrávání situace.

4. Schopnost vytvářet a organizovat dramatický prostor.

5. Schopnost scénické stylizace a ozvláštnění.

6. Schopnost časoprostorového vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén.

7. Schopnost koordinace a kontroly všech prvků tvořících inscenaci a jejich sladění do jednotného tematizovaného celku.

Způsob uskutečnění:

Přednášky, semináře, vypracování a obhajoba seminární práce.

Prerekvizity a korekvizity:

1) Znalost historie a typů divadelní kultury.

2) Orientace v české a světové dramatické literatuře.

3) Ovládání základních teatrologických pojmů a znalost odborné literatury.

Doporučené nepovinné složky programu:

Průběžné sledování novinek v oblasti dramatické tvorby, progresivních inscenací a odborného tisku.

Obsah předmětu:

Předmět zaměřený na teoretické i praktické seznámení s procesem režijní práce a na konfrontaci s nejdůležitějšími tendencemi moderní a současné české i světové režijní tvorby. Po teoretickém osvojení elementární terminologie a obeznámení s klíčovými metodickými postupy je studium v odpovídající míře určováno přípravou, průběžným zobecňováním a reflexí práce na inscenačních úkolech. Příprava se rozvíjí především na bázi interpretace literatury pro divadlo, zejména pak dramatu, kterou režie buduje prostředky jeviště jako celistvou strukturu a specifický systém.

1. Inscenační záměr a dramaturgicko-režijní koncepce.

2. Strukturální analýza dramatické situace a motivace jednání dramatických postav.

3. Konvencionální a expresivní chování a jednání v dramatické situaci.

4. Scénická stylizace, její možnosti a úskalí.

5. Vytváření a organizace dramatického prostoru.

6. Režijně-herecká fabulace, rozehrání situací a tvorba mizanscén.

7. Inscenace jako celistvá struktura a specifický systém.

Na základě analýzy dané dramatické předlohy jsou studenti vedeni k tvorbě dramaturgicko-režijní koncepce a pojmenování inscenačního záměru. Hlavním východiskem je v první fázi studia především praktická strukturální analýza dramatické situace a jejích složek. Rozbor je pojímán jako základ scénické realizace, v níž je kladen důraz především na jasné a přehledné časoprostorové vyjádření smyslu dramatické situace prostřednictvím mizanscén. Jednotlivé fáze situace jsou při tom akcentovány, rozvíjeny a ozvláštňovány s ohledem na jejich tematickou důležitost z hlediska celku. Při režijním vedení herců v průběhu rozehrávání situací je kladen důraz na motivaci jednání dramatických postav vyplývající z daných okolností. Studenti se zároveň učí vytvářet a organizovat dramatický prostor jako hierarchizovanou strukturu tematizovaných vztahů jednotlivých prvků v jevištním prostoru.

V průběhu studia je cílevědomě rozvíjena schopnost koordinace a sladění všech elementů tvořících inscenaci do jednotného tematizovaného celku.

Studijní materiály:

Artaud, A.; Divadlo a jeho dvojenec; Herrmann, Praha 1994

Barba, A.; Slovník divadelní antropologie; Div. ústav, Lid. noviny; Praha 2000

Brecht, B.; Myšlenky; Čs. spisovatel; Praha 1958

Brockett, 0. G.; Dějiny divadla; Lidové noviny, Divadelní ústav; Praha 1999

Brook, P.; Prázdný prostor; Panorama; Praha 1988

Brook, P.; Nitky času; Divadelní ústav; Praha 2004

Burian, E. F.; O nové divadlo; Praha 1946

Císař, J.; Člověk v situaci; ISV; Praha 2000

Císař, J.; Základy činoherní režie; Horizont; Praha 1984

Čechov, M.; O herecké technice; Divadelní ústav; Praha 1996

Efros, A.; Divadlo má láska; Panorama; Praha 1980

Efros, A.; Povolání - Režisér; Panorama; Praha 1986

Frejka, J.; Divadlo je vesmír; Divadelní ústav; Praha 2004

Grossman, J.; Analýzy; Čs. spisovatel; Praha 1991

Hilar, K. H.; O divadle; Divadelní ústav; Praha 2002

Hyvnar, J. ; Herec v moderním divadle; Pražská scéna; Praha 2000

Kraus, K. ; O divadle; Lidové noviny; Praha 1990

Pilátová, J. ; Jerzy Grotowski a teatr Laboratorium; PKS; Praha 1990

Stanislavskij, K. S.; Můj život v umění; Praha 1962

Vostrý, J.; O hercích a herectví; Achát; Praha 1998

Vostrý, J.; Režie je umění; AMU; Praha 2001

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Seminář, přednáška s následnou debatou, vypracování a obhajoba seminární práce, příprava a reflexe zkušebního procesu, probíhajícího v předmětu Scénická tvorba.

Metody a kritéria hodnocení:

Hodnocení vychází z předložení a obhajoby seminární práce a přihlíží k aktivitě v debatách na seminářích.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K106
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 1)
místnost K107
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–18:00
(paralelka 2)
Út
St
Čt

Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201REZ5.html