Seminář historie a teorie divadla 1
- Kód předmětu:
- 201SHE1
- Název předmětu:
- Seminář historie a teorie divadla 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 3. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Jana KUDLÁČKOVÁ, Daria ULLRICHOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Jana KUDLÁČKOVÁ, Daria ULLRICHOVÁ
- Cíle studia:
-
Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe. Probírání otázek k bakalářské zkoušce.
- Způsob uskutečnění:
-
Semináře, písemné zpracování přidělených otázek a jejich výklad.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Úspěšné absolvování všech předmětů a seminářů, které se v bakalářském stupni studia režie a dramaturgie týkají divadelní historie a teorie.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Sledování různých způsobů aktuální interpretace klasických děl u nás i ve světě.
- Obsah předmětu:
-
Otázky k bakalářské a postupové zkoušce z historie a teorie či-noherního divadla
(měly by podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příkla-dy; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze ?scénické tvorby?)
1. Původ a podstata evropské činohry (divadlo a drama, drama-tičnost a scéničnost a jejich proměňující se vztahy od renesance k dnešku)
2. ?Komediantská? a ?literární? vývojová linie evropské čino-hry (střídání klasicky ?pravidelných? vzdělaneckých a komedi-antsky uvolněných tendencí, výchovné a zábavné zaměření a je-jich spor i doplňování v průběhu vývoje evropské činohry s pří-slušnými hereckými a příp. i scénografickými konsekvencemi)
3. Vývoj a podstata činoherních žánrů (klasicky přísné žánrové dělení na klasickou tragédii a klasickou komedii i zvlášť vydě-lovanou frašku jako původně lidový a pak ?pokleslý? žánr, a žánrový synkretismus a souvislosti jejich zápasu ve vývoji ev-ropské činohry)
4. Monolog/ičnost/ a dialog/ičnost/ ve vývoji a při tvorbě čino-hry (od formy jazykového vyjádření a její souvislosti se samot-ným vznikem činohry a vývojem stylů k monologičnosti či dia-logičnosti ve vztazích mezi původci činoherních děl)
5. Složky činoherního díla a vývojové proměny jejich vztahů (od nadvlády autora, příp. velkých hereckých osobností k reži-sérskému, příp. scénografickému divadlu, Gesamtkunstwerk a montáž)
6. Text dramatu a scénické dílo (vztah verbálních a mimover-bálních, akustických a vizuálních, slovesných a výtvarných elementů v celku inscenace i v herecké tvorbě, jak se projovo-val ve vývoji evropské činohry a jaký je v různých případech v současné praxi)
7. Přirozenost a stylizace ve vývoji evropské činohry (evropské herectví a každodenní chování a proměny jejich vztahu, klasi-cismus, resp.romantismus a realismus, resp.civilismus, poezie a próza, hovorový jazyk a verš, stylovost a stylizovanost, příp. čistota stylu a stylový synkretismus v dramatu, herectví i režii)
8. Způsoby vytváření jevištní postavy v evropské činohře (od-stup a ztotožnění, prožívání a představování, resp. Stanislavskij a Brecht a jejich předchůdci i následovníci, tvorba postavy a hercovo ?sebevyjádření?, dramatická, resp. herecká postava a její elementy a jejich vazby s ostatními elementy dramatického, resp. scénického celku)
9. Od dramatické situace k jednání v jevištním prostoru (dra-matická situace a mizanscéna, divadelní, jevištní a dramatický prostor a jeho cítění, situace a děj, prostor a čas, ilustrace textu a režijní a herecká ?fabulace?)
10. Text a podtext, ?vnějšek? a ?vnitřek? (obraz a výraz, kon-vencionální a expresivní chování, přístup ?zvnějšku? a na zá-kladě psychologické motivace, psychologicko?realistické a ?ne-psychologické? žánry a styly v dramatu i herectví)
11. Dva směry jevištní komunikace a jejich důsledky a promě-ny (komunikace mezi jevištěm a hledištěm a komunikace mezi jevištními partnery v postavě i mimo postavu, divadelní kon-vence a spontánní projev ?bez ohledu na publikum?, výraz a sdělení)
12. Přirozený (národní) jazyk a jazyk činohry (činohra jako di-vadelní druh, kde se ?stále? či ?hlavně? mluví, stav divadla a stav jazyka /viz české 19. století/, jazyk a mluva, spisovnost a ?přirozenost?, resp. stylizovanost, divadelní kultura a kultura jazyka, resp. národa)
13. Nejvýznamnější tradice českého činoherního divadla (tra-dice jako rezervoár možností; které tradice jsou živé a které zů-stávají /třeba ke škodě věci/ opomenuty, původnost a navazová-ní, kontinuita a diskontinuita vývoje v českých podmínkách, české divadlo a nejdůležitější evropské divadelní tradice)
14. Základní vývojové tendence evropské činohry a jejich ko-řeny: Stendhalovu otázku ?Racine, či Shakespeare? lze rozmno-žit: Goldoni, či Gozzi, bohatá podívaná, či chudé divadlo, ofici-ální (?pravidelné?), či alternativní atd.; slohy a styly z hlediska historického a z hlediska typologického, činohra a sociální psy-chologie: styly ?plebejské? a styly ?aristokratické?; smysl pro realitu a /vzpoura/ imaginace, styl a individuální psychologie)
15. Kdy (čím) začíná a (případně) končí moderní činohra (od naturalismu přes symbolismus a modernu k meziválečné avant-gardě a od poválečného ?neorealismu? k absurdnímu divadlu a postmoderně; styly a módy, dobové a osobní ?preference?, dílo ve vztahu k publiku a kritice, individuální tvorba a kontext)
- Studijní materiály:
-
Literatura je zadávána na základě konkrétních úkolů.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Semináře, na kterých studenti přednášejí vypracované otázky k bakalářským zkouškám režie a dramaturgie, doplňované výkladem pedagoga.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Aktivní účast na seminářích. Vypracování přidělených otázek a jejich výklad.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) (povinný předmět)