AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Seminář historie a teorie divadla 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
201SHE1
Název předmětu:
Seminář historie a teorie divadla 1
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Jana KUDLÁČKOVÁ, Daria ULLRICHOVÁ
Jméno přednášejícího:
Jana KUDLÁČKOVÁ, Daria ULLRICHOVÁ
Cíle studia:

Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe. Probírání otázek k bakalářské zkoušce.

Způsob uskutečnění:

Semináře, písemné zpracování přidělených otázek a jejich výklad.

Prerekvizity a korekvizity:

Úspěšné absolvování všech předmětů a seminářů, které se v bakalářském stupni studia režie a dramaturgie týkají divadelní historie a teorie.

Doporučené nepovinné složky programu:

Sledování různých způsobů aktuální interpretace klasických děl u nás i ve světě.

Obsah předmětu:

Otázky k bakalářské a postupové zkoušce z historie a teorie či-noherního divadla

(měly by podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příkla-dy; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze ?scénické tvorby?)

1. Původ a podstata evropské činohry (divadlo a drama, drama-tičnost a scéničnost a jejich proměňující se vztahy od renesance k dnešku)

2. ?Komediantská? a ?literární? vývojová linie evropské čino-hry (střídání klasicky ?pravidelných? vzdělaneckých a komedi-antsky uvolněných tendencí, výchovné a zábavné zaměření a je-jich spor i doplňování v průběhu vývoje evropské činohry s pří-slušnými hereckými a příp. i scénografickými konsekvencemi)

3. Vývoj a podstata činoherních žánrů (klasicky přísné žánrové dělení na klasickou tragédii a klasickou komedii i zvlášť vydě-lovanou frašku jako původně lidový a pak ?pokleslý? žánr, a žánrový synkretismus a souvislosti jejich zápasu ve vývoji ev-ropské činohry)

4. Monolog/ičnost/ a dialog/ičnost/ ve vývoji a při tvorbě čino-hry (od formy jazykového vyjádření a její souvislosti se samot-ným vznikem činohry a vývojem stylů k monologičnosti či dia-logičnosti ve vztazích mezi původci činoherních děl)

5. Složky činoherního díla a vývojové proměny jejich vztahů (od nadvlády autora, příp. velkých hereckých osobností k reži-sérskému, příp. scénografickému divadlu, Gesamtkunstwerk a montáž)

6. Text dramatu a scénické dílo (vztah verbálních a mimover-bálních, akustických a vizuálních, slovesných a výtvarných elementů v celku inscenace i v herecké tvorbě, jak se projovo-val ve vývoji evropské činohry a jaký je v různých případech v současné praxi)

7. Přirozenost a stylizace ve vývoji evropské činohry (evropské herectví a každodenní chování a proměny jejich vztahu, klasi-cismus, resp.romantismus a realismus, resp.civilismus, poezie a próza, hovorový jazyk a verš, stylovost a stylizovanost, příp. čistota stylu a stylový synkretismus v dramatu, herectví i režii)

8. Způsoby vytváření jevištní postavy v evropské činohře (od-stup a ztotožnění, prožívání a představování, resp. Stanislavskij a Brecht a jejich předchůdci i následovníci, tvorba postavy a hercovo ?sebevyjádření?, dramatická, resp. herecká postava a její elementy a jejich vazby s ostatními elementy dramatického, resp. scénického celku)

9. Od dramatické situace k jednání v jevištním prostoru (dra-matická situace a mizanscéna, divadelní, jevištní a dramatický prostor a jeho cítění, situace a děj, prostor a čas, ilustrace textu a režijní a herecká ?fabulace?)

10. Text a podtext, ?vnějšek? a ?vnitřek? (obraz a výraz, kon-vencionální a expresivní chování, přístup ?zvnějšku? a na zá-kladě psychologické motivace, psychologicko?realistické a ?ne-psychologické? žánry a styly v dramatu i herectví)

11. Dva směry jevištní komunikace a jejich důsledky a promě-ny (komunikace mezi jevištěm a hledištěm a komunikace mezi jevištními partnery v postavě i mimo postavu, divadelní kon-vence a spontánní projev ?bez ohledu na publikum?, výraz a sdělení)

12. Přirozený (národní) jazyk a jazyk činohry (činohra jako di-vadelní druh, kde se ?stále? či ?hlavně? mluví, stav divadla a stav jazyka /viz české 19. století/, jazyk a mluva, spisovnost a ?přirozenost?, resp. stylizovanost, divadelní kultura a kultura jazyka, resp. národa)

13. Nejvýznamnější tradice českého činoherního divadla (tra-dice jako rezervoár možností; které tradice jsou živé a které zů-stávají /třeba ke škodě věci/ opomenuty, původnost a navazová-ní, kontinuita a diskontinuita vývoje v českých podmínkách, české divadlo a nejdůležitější evropské divadelní tradice)

14. Základní vývojové tendence evropské činohry a jejich ko-řeny: Stendhalovu otázku ?Racine, či Shakespeare? lze rozmno-žit: Goldoni, či Gozzi, bohatá podívaná, či chudé divadlo, ofici-ální (?pravidelné?), či alternativní atd.; slohy a styly z hlediska historického a z hlediska typologického, činohra a sociální psy-chologie: styly ?plebejské? a styly ?aristokratické?; smysl pro realitu a /vzpoura/ imaginace, styl a individuální psychologie)

15. Kdy (čím) začíná a (případně) končí moderní činohra (od naturalismu přes symbolismus a modernu k meziválečné avant-gardě a od poválečného ?neorealismu? k absurdnímu divadlu a postmoderně; styly a módy, dobové a osobní ?preference?, dílo ve vztahu k publiku a kritice, individuální tvorba a kontext)

Studijní materiály:

Literatura je zadávána na základě konkrétních úkolů.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Semináře, na kterých studenti přednášejí vypracované otázky k bakalářským zkouškám režie a dramaturgie, doplňované výkladem pedagoga.

Metody a kritéria hodnocení:

Aktivní účast na seminářích. Vypracování přidělených otázek a jejich výklad.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

místnost K329
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)

09:15–10:45
(přednášková par. 1)
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201SHE1.html