AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie divadla a jeho složek 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
201TDM1
Název předmětu:
Teorie divadla a jeho složek 1
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Directing for Dramatic Theatre in English (M.A.) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – 1. ročník
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – 3. ročník
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – 1. ročník
Studijní plán Directing for Dramatic Theatre in English (M.A.) – 1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Jan VEDRAL, Jana KUDLÁČKOVÁ
Jméno přednášejícího:
Jan VEDRAL, Jakub KORČÁK, Jan BURIAN, Jana KUDLÁČKOVÁ
Cíle studia:

Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.

Způsob uskutečnění:

Semináře, vypracování otázek k magisterským zkouškám a jejich prezentace.

Prerekvizity a korekvizity:

Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.

Doporučené nepovinné složky programu:

Průběžné sledování inscenací pražských i mimopražských divadel, návštěvy divadelních festivalů, četba divadelních periodik.

Obsah předmětu:

Předmět kombinující přednášku a seminář (dotace 2 hodiny týdně) rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).

Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie činoherního divadla, formulované tak, že by měly podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příklady; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze Scénické tvorby a inscenační praxe.

1. Dramatické (scénické) umění z hlediska jeho kulturní, estetické, příp. psychosociální funkce; Dramatické umění v tradici západní (okcidentální)a východní (orientální) kultury.

2. Drama, dramatičnost, dramatické; Divadlo: instituce, budova, prostor, soubor, provoz, způsob komunikace; Dramatičnost a divadelnost (scéničnost): drama a divadlo (scéna), divadelnost a podívaná, scéničnost a teatrálnost, vnější a vnitřní, zjevné a skryté.

3. Hraní („scénování“) v životě a herecké (scénické, potažmo dramatické) umění; Mimeze: (dramatické, příp. scénické) umění jako obraz a výraz.

4. Druhy a žánry dramatického (scénického) umění z hlediska nabídky a poptávky; Druhy a žánry dramatického (scénického) umění ve spojitosti s jeho složkami a obvyklými, příp. možnými způsoby jejich uspořádání.

5. Vztah jeviště a hlediště v zrcadle (realizovaných i možných) proměn divadelního prostoru.

6. Herectví mezi přednesem role, komediantskou produkcí a sebevyjádřením.

7. Klasicismus, romantismus a realismus: postoje a styly, období a tendence, obecně kulturní zdroje a lokálně dobové projevy; Archaické (tradiční), moderní a současné (postmoderní): doby, postoje, umění; Techné a enthusiasmos: předpoklady a specifika tvořivého procesu v dramatickém umění a jeho imaginativní a intelektuální momenty, intuice a řemeslo; konvence jako podmínka a překážka tvorby.

8. Dramatické umění a rozvoj médií.

V návaznosti na hlavní předměty jde v případě toho semináře - vedle příležitosti doplňovat a rozšiřovat vlastní znalosti z hlediska historicko-teoretického také o možnost konfrontovat nabyté znalosti s praktickými zkušenostmi získanými během dosavadního studia i prvního styku s praxí.

Studijní materiály:

Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.

Brockett, O. G. Dějiny divadla

Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II

Aristoteles. Poetika

Zich, O. Estetika dramatického umění

Honzl, J. K novému významu umění

Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny

Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla

Pavis, P. Divadelní slovník, Praha

Vostrý, J. Režie je umění

Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo

Vostrý, J. Činoherní klub 1965?1972

Burian, E. F. O nové divadlo 1930?1940

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle

Diderot, Herecký paradox

Brecht, B. Myšlenky

Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2

Mukařovský, J. Otázky z estetiky

Veltruský, Příspěvky k teorii divadla

Frejka, J. Železná doba divadla

Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova

Otokar Fischer a Národní divadlo

Götz, F. Boj o český divadelní sloh

Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické

Fischer, O. K dramatu

Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století

Grossman, J. Analýzy

Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Referáty na zadaná témata (vypracované otázky k magisterským zkouškám) a debaty o nich.

Metody a kritéria hodnocení:

Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3 - 5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost K330
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
VEDRAL J.
14:00–15:30
(paralelka 1)
Út
St
místnost K330
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
VEDRAL J.
15:00–16:30
(paralelka 1)
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201TDM1.html