AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Teorie divadla a jeho složek 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
201TDM2
Název předmětu:
Teorie divadla a jeho složek 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Directing for Dramatic Theatre in English (M.A.) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – 2. ročník
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – 4. ročník
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – 2. ročník
Studijní plán Directing for Dramatic Theatre in English (M.A.) – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
zimní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Jana KUDLÁČKOVÁ, Jakub KORČÁK
Jméno přednášejícího:
Jana KUDLÁČKOVÁ, Jakub KORČÁK
Cíle studia:

Systematická reflexe základních problémů a otázek spojených se vznikem a vývojem dramatického umění, analýza konkrétních příkladů ze současné jevištní praxe.

Způsob uskutečnění:

Semináře, vypracování otázek k magisterským zkouškám a jejich prezentace.

Prerekvizity a korekvizity:

Teoretická i praktická znalost oboru na úrovni bakalářské zkoušky.

Doporučené nepovinné složky programu:

Průběžné sledování inscenací pražských i mimopražských divadel, návštěvy divadelních festivalů, četba divadelních periodik.

Obsah předmětu:

Předmět kombinující přednášku a seminář (dotace 2 hodiny týdně) rozvíjí znalosti a dovednosti získané v bakalářském studiu teorie divadla a dramatu na novém stupni, na kterém se zájem studentů soustřeďuje jednak k obecnějším otázkám, a na druhé straně k problematice jednotlivých oborů (teorie režie, teoretická dramaturgie, teorie herectví).

Osnovu předmětu tvoří otázky k magisterské zkoušce z historie a teorie činoherního divadla, formulované tak, že by měly podnítit ke stručné úvaze doložené konkrétními příklady; tato úvaha by měla vycházet nejenom ze získaných znalosti, ale i z domýšlení vlastních zkušeností ze scénické tvorby a inscenační praxe.

1. Od Diderota k dnešku: vznik a vývoj evropské dramaturgie. Vznik a vývoj české dramaturgie.

2. Vznik a proměny moderní evropské režie. Vznik a proměny české moderní režie.

3. Divadlo a literatura. Drama a divadelní (scénický) prostor. Vznik a proměny českého novodobého scénického umění a vývoj české scénografie.

4. Interpretace a realizace. Časoprostor dramatu a časoprostor scénického díla. Dramatické dílo a příběh, inscenace a režijní fabulování. Od rozehrání situace k pohybu v prostoru.

5. Dramatická, jevištní a herecká postava.

6. „Civilní“ mluva a verš.

7. Fenomen interpretace. Klasický text jako kulturní fenomen a jako materiál.

8. Dramaturgie a opatřování (psaní) textů.

9. Problematika překladu.

10. Původnost a tradice.

V návaznosti na hlavní předměty jde v případě toho semináře - vedle příležitosti doplňovat a rozšiřovat vlastní znalosti z hlediska historicko-teoretického také o možnost konfrontovat nabyté znalosti s praktickými zkušenostmi získanými během dosavadního studia i prvního styku s praxí.

Studijní materiály:

Ukládán a doplňován průběžně podle konkrétních úkolů.

Brockett, O. G. Dějiny divadla

Císař, J. Přehled dějin českého divadla I, II

Aristoteles. Poetika

Zich, O. Estetika dramatického umění

Honzl, J. K novému významu umění

Vostrý, J. O hercích a herectví, Divadelní a literární podobizny

Gajdoš, J. Postmoderné podoby divadla

Pavis, P. Divadelní slovník, Praha

Vostrý, J. Režie je umění

Balvín, J. / Pokorný: Vídeňské lidové divadlo

Vostrý, J. Činoherní klub 1965?1972

Burian, E. F. O nové divadlo 1930?1940

Hyvnar, J. Herec v moderním divadle

Diderot, Herecký paradox

Brecht, B. Myšlenky

Císař, J. Základy dramaturgie 1, 2

Mukařovský, J. Otázky z estetiky

Veltruský, Příspěvky k teorii divadla

Frejka, J. Železná doba divadla

Lukavský, R. Stanislavského metoda herecké práce, Kultura mluveného slova

Otokar Fischer a Národní divadlo

Götz, F. Boj o český divadelní sloh

Šalda, F. X. 0 naší moderní kultuře divadelně dramatické

Fischer, O. K dramatu

Macura, V. Paradox obrozenského divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století

Grossman, J. Analýzy

Hyvnar, J. Francouzská divadelní reforma, Praha 1996

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Referáty na zadaná témata (vypracované otázky k magisterským zkouškám) a debaty o nich.

Metody a kritéria hodnocení:

Ukončení zkouškou ověřující získané poznatky s ohledem na odevzdané úkoly zpracovávající alespoň jedno z témat ve formě souvislého výkladu (cca 3 - 5 ns), autoreflexe praktické jevištní činnosti.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost K329
Pracovna pedagogů

(Karlova 26, Praha 1)

15:00–16:30
(paralelka 1)
Čt

Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet201TDM2.html