AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Individuální hlasová výchova 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
202IHV4
Název předmětu:
Individuální hlasová výchova 4
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
1/T
Typ předmětu:
Studijní plán Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – 2. ročník
Studijní plán Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Libuše VÁLKOVÁ, Ivana VOSTÁRKOVÁ
Jméno přednášejícího:
Libuše VÁLKOVÁ, Ivana VOSTÁRKOVÁ
Cíle studia:

-vytvořit podnět k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince.

-vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu)

-prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi

-pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, svalům a emocím, tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí

- odůvodnit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality

- v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince

Způsob uskutečnění:

-sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza písemných reflexí posluchačů, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích

-výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ ? např. tělový hmat ? v technických hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga; za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických

-hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách

Prerekvizity a korekvizity:

lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, zájem o obor, vzdělanostní předpoklady

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah předmětu:

Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy ? kvalitní seberealizace ? ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomuto směřují všechny psychosomatické disciplíny studia KATaP.

Studijní materiály:

Bar,J.: Pravý tón a pravé pěvecké umění 1,2. Praha, Supraphon 1976

Čunderle, M (ed.).: Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas. Praha, AMU 2006.

Hančil, J.: Hlas individuality. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.

Lewis, D.: Tao dechu. Praha, Prgma 2000.

Martienssenová - Lohmanová F.: Vědomé zpívání. Praha, SNP 1987.

Válková ? Jonášová, L.: Abeceda hlasových cvičení. Praha, Panton 1971

Válková, L.: Hlasová výchova herců a její řešení. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.

Válková, L.: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, Praha: AMU 1999.

Válková, L. / Vyskočilová, E.: Hlas individuality ? Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, AMU 2007

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Přednášky, demonstrace, metodicky zaměřeného hlasového výcviku, individuální hlasový výcvik ve skupinách, seminář

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě:

Pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích; Vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů; teoretického pohovoru o základech pěvecké techniky a jejím významu pro rozvoj osobnosti

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost R313
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
VÁLKOVÁ L.
13:30–15:00
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)
St
místnost R313
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

11:00–12:30
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)
Čt
místnost R313
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)

10:00–13:00
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)
místnost R312
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
VÁLKOVÁ L.
13:30–15:00
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)
místnost R313
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
VOSTÁRKOVÁ I.
13:30–15:00
SUDÝ TÝDEN

(paralelka 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet202IHV4.html