AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kritický seminář 5

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
204KRS5
Název předmětu:
Kritický seminář 5
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
Studijní plán Produkce (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Režie a dramaturgie činoherního divadla (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Dramaturgie činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Scénografie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Scénografie (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Scénografie - kostým a maska (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Teorie a kritika (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Teorie a kritika (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Herectví činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Režie činoherního divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Scénografie - film a televize (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Scénografie (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Herectví alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Scénografie alternativního a loutkového divadla (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Dramatická výchova (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Dramatická výchova - dvouleté kombinované (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Produkce (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (Bc.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – typ předmětu není stanoven
Studijní plán Stage Design in English (M.A.) – typ předmětu není stanoven
Úroveň předmětu:
magisterský
Ročník studia:
Studijní plán Dramaturgie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – 1. ročník
Studijní plán Režie alternativního a loutkového divadla (Mgr.) – 1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Karel MAKONJ, Zdeněk TICHÝ
Jméno přednášejícího:
Zdeněk TICHÝ
Cíle studia:

1)Seznámení studentů se základy kritické práce.

2)Zařazení aktuálních divadelních tendenci do kontextu s ostatními oblastmi umění.

3)Rozvíjení kritické reflexe dění v zahraničním divadle a skrze ni pěstovat u studentů vědomí širších souvislostí.

4)Vedení studentů k tomu, aby dokázali vedle kritického hodnocení práce jiných reflektovat s kritickým odstupem i svou vlastní tvorbu.

5)Pochopení vztahu umělce a kritika jako partnerů v dialogu.

Způsob uskutečnění:
Prerekvizity a korekvizity:

1. Schopnost vést dialog.

2. Schopnost reflexe a sebereflexe.

3. Schopnost analýzy.

4. Základní přehled o současném divadelním dění.

Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Osnova:

1)Úvod do světa divadelní kritiky ? od Diderota přes Čapka k Machoninovi.

2)Elementární reflexe viděného a slyšeného jako výchozí materiál recenze.

3)Analýza divadelní inscenace s akcentem na kritický rozbor jednotlivých složek.

4)Divadelní festivaly jako místo umělecké konfrontace.

5)Rozhovor jako součást kritické reflexe.

6)Aktuální tendence v českém, respektive světovém divadle.

7)Kritická reflexe vlastní tvorby.

8)Umění vést polemiku aneb Kritická reflexe současné kritiky.

Sylabus:

Základní formou kritického semináře jsou diskuse o divadelních představeních, během nichž se prostřednictvím dialogu studenti učí pregnantně formulovat a tříbit vlastní názory. Další důležitou etapu pak představují i písemné analýzy a reflexe, které směřují ke schopnosti napsat odbornou recenzi divadelní inscenace. Účastníci semináře rozvíjejí své schopnosti reflexe divadla v mezinárodním kontextu s ohledem na různost žánrů, progresivních trendů i originalitu výrazných uměleckých osobností a zároveň i v kontextu s děním v ostatních oblastech umění. Schopnost kritické reflexe (a sebereflexe!) zde rozhodně není cílem, ale stává se prostředkem k rozvíjení tvůrčího myšlení. Zároveň působí jako katalyzátor uměleckého dialogu, který může fungovat nejenom mezi členy samotného inscenačního týmu, ale v ideálním případě vzniká inspirativní komunikace i mezi umělci a odbornou kritikou.

Studijní materiály:

Małgorzata Semil, Elżbieta Wysińska: Slovník světového divadla 1945-1990

Sborník ? Myšlení o divadle I. a II.

Denis Diderot: Herecký paradox

Karel Čapek: Jak se co dělá

Miroslav Rutte: 20 kázání o divadle

Sergej Machonin: Šance divadla

Sergej Machonin: Příběh se závorkami

Zdeněk A. Tichý a kol.: Ivan Rajmont

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:
Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost R210
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
TICHÝ Z.
18:00–19:30
(paralelka 1)

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet204KRS5.html