Hudebně rytmická výchova 2
- Kód předmětu:
- 205HRV2
- Název předmětu:
- Hudebně rytmická výchova 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 20/S
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- magisterský
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Tomáš KOLAFA
- Jméno přednášejícího:
- Tomáš KOLAFA
- Cíle studia:
-
Základním cílem předmětu v rovině teoretické je orientace v základech hudební nauky a obecně historický přehled vývoje hudby. V poloze dovednostní posluchač zvládne v elementární podobě hru na zobcovou flétnu a využije svých schopností hry na další hudební nástroje a pěveckých zkušeností v souborové hře. Práce studentů je završena samostatnou hudebně dovednostní prací, zvládnutím hudební teorie, hrou na zobcovou flétnou, zpěvem lidové písně z oblasti svého bydliště a obecně hudebním přehledem.
- Způsob uskutečnění:
-
kontaktní výuka, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, tréninkové činnosti, interpretace jednoduchých hudebních skladeb
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Rytmické cítění, elementární hudební dispozice, aktivní přístup, ochota experimentovat.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah předmětu:
-
1. Základní hudební pojmy
Zvuk, tón, vlastnosti tónu, tónové soustavy, soustavy ladění, italské hudební názvosloví.
2. Notopis
Historický pohled na vývoj notace.
3. Stupnice
Církevní, durová, mollová, chromatická, celotónová, pentatonická, cikánská intonace a hra stupnic.
4. Intervaly
Intervaly vrchní a spodní, základní a odvozené, doškálné a nedoškálné.
Intervaly přes oktávu.
Intonace a hra intervalů.
5. Akordy
Definice a stavba akordu.
Kvintakordy a jejich obraty.
Dominantní septakord a jeho obraty.
Septakord.
Tvorba dalších hlasů k dané melodii.
6. Časový prostor hudby
Pulzace, metrum, rytmus.
Takt jednoduchý a složený, synkopa, předtaktí, nota s tečkou.
Tempové hudební označení.
Rytmická cvičení jednohlasá a vícehlasá.
7. Barevný prostor hudby
Primární tón, alikvotní tóny.
Úvod do akustiky.
Soustava hudebních nástrojů - klasické, historické, lidové, elektronické.
Hudební tělesa - pěvecká, instrumentální, komorní a symfonická.
8. Hudební formy
Motiv, téma, předvětí, závětí.
Práce s hudebním motivem.
Velká a malá forma.
Písňová forma, sonátová forma, variace, rondo, kánon.
9. Obecný přehled evropského hudebního myšlení:
Období do gregoriánského chorálu.
Gregoriánský chorál, romanika.
Gotika, ars antiqua, ars nova.
Renesance.
Baroko.
Klasicismus.
Romantismus.
Secese, impresionismus, expresionismus.
Období do 2. světové války.
Hudba 50. a 60. let 20. století.
Jazz, country, folklor, folk, pop...
10. Hra na nástroj
Hra na zobcovou flétnu v rozsahu c1- g2.
Hra z listu.
Hra na jiný hudební nástroj.
11. Zpěv
Přirozený zpěv a capella lidové píseň z oblasti svého rodiště (bydliště) s přihlédnutí k vlastním pěveckým dispozicím.
12. Didaktika rytmických a vokálně-instrumentálních činností
Posouzení vhodnosti skladby pro děti různých věkových skupin podle partitury.
Metodika a způsoby nácviku skladby vokální a instrumentální.
- Studijní materiály:
-
DOLINSKÝ, Antonín. Hudební nauka: Učebnice hudební nauky pro 1. až 3. třídu hudebních škol: 1. díl. 3. vyd. Praha: SNKLHU, 1957. 132 s.
---. Hudební nauka. Učebnice hudební nauky pro 4. až 7. třídu hudebních škol 2. díl. Praha: SNKLHU, 1957. 120 s.
DIMÉNY, Judit. Zvuk jako hra. Přel. Nadja Jasanová. Praha: Panton, 1992. 184 s. ISBN 80-7039-152-9.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr. Česká Orffova škola II: Pentatonika. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969. 56 s.
---. Česká Orffova škola III: DUR - MOLL. Praha: Supraphon, 1972. 108 s.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
---. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
MOUREAU, Michel. K hudbě přirozenou cestou: Využití Martenotovy metody při rozvoji dětské hudebnosti: Určeno předškolním dětským zařízením, mateřským a základním školám. Přel. Jaroslava Modrochová. Praha: ARTAMA, 1995. 40 s. ISBN 80-7068-092-X.
VÁŇOVÁ, Hana. Hudební tvořivost žáků mladšího školního věku. Praha: Supraphon, 1989. 200 s. Comenium musicum, sv. 19. ISBN 80-7058-149-2.
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. 256 s.
---. ABC hudební nauky. Praha: Supraphon, 1976. 200 s.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
odborné cvičení, seminář
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na cvičeních, na základě studia odborné literatury a na základě zvládnutí hry na jeden zvolený nástroj.
Zkouška ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 60% z hodnocení aktivity na seminářích, 40% z ústní části zkoušky.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramatická výchova (Mgr.) (povinný předmět)