AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Vývojová neuropsychobiologie 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
205NPB2
Název předmětu:
Vývojová neuropsychobiologie 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
8/S
Typ předmětu:
Studijní plán Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – povinný předmět
Studijní plán Dramatická výchova (Mgr.) – povinný předmět
Studijní plán Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
bez omezení
Ročník studia:
Studijní plán Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – 3. nebo 4. ročník
Studijní plán Dramatická výchova (Mgr.) – 2. nebo 3. ročník
Studijní plán Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – 2. nebo 3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Vladimír KOMÁREK
Jméno přednášejícího:
Vladimír KOMÁREK
Cíle studia:

Smyslem předmětu je seznámit studenty se základními informacemi o mozku a objasnit, jakým způsobem se podílí na všech složkách lidské činnosti a jaký má význam pro vývoj dítěte.

- Orientovat se v základech neurologie, zejména limbického systému.

- Uvědomit si souvislosti mezi psychickými a neurologickými procesy.

- Seznámit se s různými druhy handicapů, s nimiž se učitel dramatické výchovy může potkat.

Způsob uskutečnění:

diskuse, četba, analýza záznamů na médiích

Prerekvizity a korekvizity:

Absolvování předmětu Psychologie a DV, vlastní zkušenosti z práce s dětmi, aktivní zapojení do semináře.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

I. Úvod

- klasická neuroanatomie (periferní nervy a centrální nervová soustava),

- funkční neuroanatomie: mozkový kmen, podkoří (bazální ganglia, thalamus, limbické okruhy - amygdalární, hipokampální, cingulární), kůra (zadní a přední polovina mozku,

- neurobiologie,

- neurofyziologie,

- neurobiochemie.

II. Různé neuropsychobiologické koncepce.

III. Fylogenetické a ontogenetické aspekty.

IV. Mozek a jeho funkce: motorika; empatie, emoce, sexuální chování; kognitivní procesy (paměť, myšlení, kreativita).

V. Drama a mozek: prožívání, rituály, rezilience.

VI. Hraniční nálezy a dysfunkce.

VII. Abnormální a patologické stavy.

Klíčovými tématy jsou ta, která se týkají vztahů mezi ději odehrávajícími se v mozku a vnějšími projevy dítěte s důrazem na riziková období ve vývoji a nebezpečí nevhodných zásahů zvenčí. Důležité jsou rovněž otázky plasticity, možností učení, významu a potřeby komunikace s okolím, hravého chování - tvořivosti a jejích neurofyziologických podkladů. Blok témat týkajících se poruch vývoje činnosti mozku a jejich vztahu ke zrání a integritě osobnosti dítěte má za úkol seznámit studenty s hlavními příznaky postižení mozku. Poslední části výuky tohoto předmětu jsou zaměřeny na objasnění komplexní péče o postižené děti a možnosti propojení různých forem terapie včetně aplikované dramatické výchovy.

Studijní materiály:

ČERNÁ, Marie aj. Lehké mozkové dysfunkce. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1992. 160 s. ISBN 80-7066-597-1.

DAMASIO, Antonio R. Descartesův omyl: Emoce, rozum a lidský mozek. Přel. Lucie Motlová a Alžběta Hesová. Praha: MF, 2000. 264 s. Přel. z: Descartes? Error. Emotion, Reason and Human Brain [1994]. Ed. Kolumbus, sv. 152. ISBN 80-204-0844-4.

---. Hledání Spinozy: radost, strast a citový mozek. Praha: dyybuk, Jan Šavrda, 2004. 352 s. Přel. z: Looking for Spinoza: Joy, Sorrow, and the Feeling Brain. ISBN 80-903001-9-7.

JENNINGS, Sue. Remedial drama : a handbook for teachers and therapists. London: Pitman, 1973. 116 s.

KOMÁREK, Vladimír. Mozkové zákulisí. Tvořivá dramatika. 1996, roč. VII, č. 1-2000, roč. XI, č. 3.

KOUKOLÍK, František. Lidský mozek: Funkční systémy. Norma a poruchy. Praha: Portál, 2000. 360 s. ISBN 80-7178-379-X.

LESNÝ, Ivan; ŠPITZ, Jan. Neurologie a psychiatrie pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1989. 232 s. ISBN 80-04-22922-0.

PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

přednáška, seminář

Metody a kritéria hodnocení:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na seminářích,

- prezentace na základě prostudované literatury a pramenů nebo vypracování seminární práce.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet205NPB2.html