AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Pedagogika a psychologie dramatické hry 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
205PHK2
Název předmětu:
Pedagogika a psychologie dramatické hry 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
8/S
Typ předmětu:
Studijní plán Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – povinný předmět
Studijní plán Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – povinný předmět
Úroveň předmětu:
magisterský
Ročník studia:
Studijní plán Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – 4. ročník
Studijní plán Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – 3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Josef VALENTA
Jméno přednášejícího:
Josef VALENTA
Cíle studia:

1. Student vysvětlí pojmy scéničnost, divadelnost, dramatičnost, edukační princip; edukační systémy pracující s dramatičností; jádrová činnost aktivity.

2. Student porozumí teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a prokáže toto porozumění při teoretickém řešení problémů i praktických aktivitách.

3. Student využije tohoto porozumění pro praktické využití osobnost, sociální dovednosti a mravní jednání rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.

Způsob uskutečnění:

Diskuse, evokace zkušeností, praktická cvičení, komunikační hry a simulace, výklad, trénink pozorování a analýzy videoprojekcí scénického jednání.

Prerekvizity a korekvizity:

Vzdělání v předmětech studia tomuto předmětu předcházejících.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

1. Divadlo, dramatická výchova a scéničnost-divadelnost-dramatičnost.

2. Scéničnost a dramatičnost jako jevy každodenní existence.

3. Scénologie a scénologie chování, performative social sciences, dramatická sociální psychologie.

4. Scéničnost/divadelnost a dramatičnost jako edukační principy.

5. Praktický průzkum osobnost rozvíjejících aktivit z hlediska uplatnění různých typů a vrstev scéničnosti - divadelnosti a dramatičnosti.

6. Edukační systémy využívající scénickou, resp. divadelně-dramatickou hru jako edukační nástroj (s hlavním zřetelem k dramatické výchově).

Studijní materiály:

BRAUN, K. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993. 171 s. ISBN 80-70008-037-X.

CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5

CÍSAŘ, J. Člověk v situaci. Praha: Institut sociálních vztahů, 2000. 144 s. ISBN 80-85866-67-6

GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. ISBN 80-902482-4-1

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy.2. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2007. 200 s. ISBN 80-7068-103-9.

MORGAN, N., SAXTON, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vydání.

Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 80-247186-5-0

VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4

VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování. I, II, III. Disk, 26, 2008, s. 111-131; Disk, 27, 2009, s. 73-91; Disk, 28, 2009, s. 104-121. ISSN 1213-8665

VALENTA, J., Co je cílem hodiny osobnostní a sociální výchovy (OSV)? [online] Praha: Metodický portál RVP 2010, ISSN: 1802-4785 Dostupný na:

http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/

nebo

http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/

VALENTA, J., Metody pro výuku OSV. [online] Praha: Metodický portál RVP 2010. ISSN: 1802-4785 Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9069/metody-pro-vyuku-osobnostni-a-socialni-vychovy.html/

VALENTA, J. Maska a tvář. Disk, 32, 2010, s. 107-115 ISSN 1213-8665

VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN 80-239-4908-X

VALENTA, J. Scénování v situacích ?běžné každodennosti? (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk, 30, 2009, s. 59-71. ISSN 1213-8665

VALENTA, J., Volba konkrétní metody (techniky, hry, aktivity) pro osobnostní, sociální, morální rozvoj v rámci OSV. [online] Praha: Metodický portál RVP 2009, Dostupné na: http://www.rvp.cz/clanek/375/3216 nebo http://old.rvp.cz/sekce/426 nebo http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVOA/3216/ a

http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/3216/VOLBA-KONKRETNI-METODY-TECHNIKY-HRY-AKTIVITY-PRO-OSOBNOSTNI-SOCIALNI-MORALNI-ROZVOJ-V-RAMCI-OSV.html/

VALENTA, M. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5

VOSTRÝ, J. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). [online] Praha : DAMU 2008. Dostupný na: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/

VOSTRÝ, J. Scénické působení a zrcadlové neurony, Disk. 28, 2009, s. 7- 28.

VOSTRÝ, J. Scénický smysl a dramatický cit, Disk, 19, 2007, s. 7-18.

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Cvičení, seminář, diskuse.

Metody a kritéria hodnocení:

Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast.

U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.

Zpracování analýzy vybrané metody.

Dále aktivní přítomnost.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
http://www.scénologie.cz http://pedagogika.ff.cuni.cz ─ Odkazy ─ OSV
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet205PHK2.html