Pedagogika a psychologie dramatické hry 2
- Kód předmětu:
- 205PHK2
- Název předmětu:
- Pedagogika a psychologie dramatické hry 2
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 8/S
- Typ předmětu:
- Studijní plán Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – povinný předmět
Studijní plán Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – povinný předmět - Úroveň předmětu:
- magisterský
- Ročník studia:
- Studijní plán Dramatická výchova - kombinované (Bc.) – 4. ročník
Studijní plán Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) – 3. ročník - Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Josef VALENTA
- Jméno přednášejícího:
- Josef VALENTA
- Cíle studia:
-
1. Student vysvětlí pojmy scéničnost, divadelnost, dramatičnost, edukační princip; edukační systémy pracující s dramatičností; jádrová činnost aktivity.
2. Student porozumí teoreticky i prakticky podstatě edukačních nástrojů dramatické výchovy (zejména pedagogickému aspektu dramatické hry) a prokáže toto porozumění při teoretickém řešení problémů i praktických aktivitách.
3. Student využije tohoto porozumění pro praktické využití osobnost, sociální dovednosti a mravní jednání rozvíjejícího potenciálu dramatické hry.
- Způsob uskutečnění:
-
Diskuse, evokace zkušeností, praktická cvičení, komunikační hry a simulace, výklad, trénink pozorování a analýzy videoprojekcí scénického jednání.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Vzdělání v předmětech studia tomuto předmětu předcházejících.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah předmětu:
-
1. Divadlo, dramatická výchova a scéničnost-divadelnost-dramatičnost.
2. Scéničnost a dramatičnost jako jevy každodenní existence.
3. Scénologie a scénologie chování, performative social sciences, dramatická sociální psychologie.
4. Scéničnost/divadelnost a dramatičnost jako edukační principy.
5. Praktický průzkum osobnost rozvíjejících aktivit z hlediska uplatnění různých typů a vrstev scéničnosti - divadelnosti a dramatičnosti.
6. Edukační systémy využívající scénickou, resp. divadelně-dramatickou hru jako edukační nástroj (s hlavním zřetelem k dramatické výchově).
- Studijní materiály:
-
BRAUN, K. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993. 171 s. ISBN 80-70008-037-X.
CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5
CÍSAŘ, J. Člověk v situaci. Praha: Institut sociálních vztahů, 2000. 144 s. ISBN 80-85866-67-6
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. ISBN 80-902482-4-1
MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy.2. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2007. 200 s. ISBN 80-7068-103-9.
MORGAN, N., SAXTON, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vydání.
Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 80-247186-5-0
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4
VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování. I, II, III. Disk, 26, 2008, s. 111-131; Disk, 27, 2009, s. 73-91; Disk, 28, 2009, s. 104-121. ISSN 1213-8665
VALENTA, J., Co je cílem hodiny osobnostní a sociální výchovy (OSV)? [online] Praha: Metodický portál RVP 2010, ISSN: 1802-4785 Dostupný na:
http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/
nebo
http://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/7959/CO-JE-CILEM-HODINY-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVY.html/
VALENTA, J., Metody pro výuku OSV. [online] Praha: Metodický portál RVP 2010. ISSN: 1802-4785 Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/9069/metody-pro-vyuku-osobnostni-a-socialni-vychovy.html/
VALENTA, J. Maska a tvář. Disk, 32, 2010, s. 107-115 ISSN 1213-8665
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN 80-239-4908-X
VALENTA, J. Scénování v situacích ?běžné každodennosti? (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk, 30, 2009, s. 59-71. ISSN 1213-8665
VALENTA, J., Volba konkrétní metody (techniky, hry, aktivity) pro osobnostní, sociální, morální rozvoj v rámci OSV. [online] Praha: Metodický portál RVP 2009, Dostupné na: http://www.rvp.cz/clanek/375/3216 nebo http://old.rvp.cz/sekce/426 nebo http://clanky.rvp.cz/clanek/c/ZVOA/3216/ a
http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/3216/VOLBA-KONKRETNI-METODY-TECHNIKY-HRY-AKTIVITY-PRO-OSOBNOSTNI-SOCIALNI-MORALNI-ROZVOJ-V-RAMCI-OSV.html/
VALENTA, M. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5
VOSTRÝ, J. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). [online] Praha : DAMU 2008. Dostupný na: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/
VOSTRÝ, J. Scénické působení a zrcadlové neurony, Disk. 28, 2009, s. 7- 28.
VOSTRÝ, J. Scénický smysl a dramatický cit, Disk, 19, 2007, s. 7-18.
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Cvičení, seminář, diskuse.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Podmínka úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast.
U posluchače se předpokládá základní teoretická i praktická orientace v problematice edukačního potenciálu výše uvedených jevů.
Zpracování analýzy vybrané metody.
Dále aktivní přítomnost.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- http://www.scénologie.cz http://pedagogika.ff.cuni.cz ─ Odkazy ─ OSV
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Dramatická výchova - kombinované (Bc.) (povinný předmět)
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (povinný předmět)