Management v informační společnosti 1
- Kód předmětu:
- 206MVS1
- Název předmětu:
- Management v informační společnosti 1
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 3. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 4
- Garant předmětu:
- Petr SLÁDEČEK
- Jméno přednášejícího:
- Petr SLÁDEČEK
- Cíle studia:
-
Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými modely managementu. Teorii potřebuje manažer proto, že mu dává jazyk a repertoár, pomáhá mu v praxi číst situace, činit úsudky, volit správné prostředky a vyhnout se chybám, které před ním již udělali jiní.
- Způsob uskutečnění:
-
interaktivní přednáška, analýzy textů, hraní rolí
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Zvládnutí základů marketingu, řízení, účetní a právní problematiky na úrovni bakalářského programu.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah předmětu:
-
1. Sám sobě manažerem. Co je management, kdo je manažer. Manažerské funkce a role. Plánování a organizace času, sebeřízení. Jak racionálně studovat a pracovat s informacemi.
2. Manažer a komunikace. Základní rysy a funkce komunikačního managementu. Argumentace správná a chybná. Porada jako nástroj vedení lidí a budování týmu. Prezentace a její zásady.
3. Manažer ve skupině a v týmu. Rozdíl mezi skupinou a týmem, stadia rozvoje skupiny, velikost skupiny. Tým, funkční a týmové role, synergie. Hra ? Belbinovy týmové role.
4. Moc, pravomoc, vliv, autorita, vedení, vůdcovství. Vedení jako dělání správných věcí, řízení jako dělání věcí správně. Moc, pravomoc a autorita. Negativní vůdce. Jak poznat manipulaci a jak jí čelit. Asertivita.
5. Řízení a motivace. Co je organizační chování. Teorie motivace, motivační modely.
6. Konflikt. Typy věcných vztahů ? spolupráce, konflikt, soutěž. Chování při konfliktu, strategie zvládání konfliktu. Spor a problém, dialog a trialog, vyjednávání, projednávání, mediace a facilitace.
7. Personalistika a lidské zdroje. Získávání pracovníků, nábor, výběr. Analýza, popis a specifikace práce. Projektování práce. Rotace pracovních míst, rozšíření a obohacení pracovní náplně. Plánování nástupnictví. Hodnocení. Zásady odměňování. Řízení podle cílů.
8. Organizační struktura a kultura. Podstata organizování organizace. Typy organizačních struktur. Hierarchie a pověřování, tým, matice, sítě. Neformální organizace. Organizační kultura.
9. Marketing v praxi . Marketing jako manažerský proces. Třísložková analýza produktu. Produkt a služba. 7 P. Životní cyklus produktu. Funkční prvky, dostupnost a identita produktu. Konkurenční výhoda, přitažlivost odvětví. Přímá a nepřímá konkurence. Substituce. Segmentace. Marketing pro neziskové organizace.
- Studijní materiály:
-
1.Bedrnová, E. & Nový, I.: Moc, vliv a autorita, Management Press, Praha 2001
2.Covey, S.R: Sedm návyků vůdčích osobností, Pragma, Praha 1994
3.Crainer, S.: Moderní management. Základní myšlenkové směry, Management Press 2000
4.Donelly Jr., James H. - Gibson, James L. - Ivancevich, John M : Management, Grada, Praha, 1997, 2000, 2002
5.Drucker, P.: Efektivní vedoucí, Management Press, Praha 2008
6.Drucker, P.: To nejdůležitější z Druckera v jednom svazku, Management Press, Praha 2004
7.Fischer, R.-Ury, W.: Dohoda jistá, Management Press, Praha 1995
8.Koubek, J.: Řízení lidských zdrojů. Základy moderní personalistiky, Management Press,3. vydání , Praha 2001
9.Palmer, Sally - Weaver, Margaret: Úloha informací v manažerském rozhodování, Grada, Praha 2000
10.Plamínek, J.: Řešení konfliktů a umění rozhodnout, Argo, Praha 1994
11.Šuleř, O.: Jak řídit a vést porady, Computer Press, Praha 2001
12.Ury,W.: Jak překonat nesouhlas, Management Press, 3. vydání Praha 2002
13.Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace, Portál, Praha 2000
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
interaktivní přednáška
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Zápočet sestává z povinné semestrální práce (hodnocení A, B, C, N, význam pomocný, orientační) a ze závěrečného znalostního testu.
Zadání semestrální práce je k dispozici na sladecek.webnode.cz. Studenti si vyberou jednu z cca 40 knih v seznamu a vypracují řádně upravenou seminární práci v rozsahu pěti normostran (9000 znaků včetně mezer, tolerance + - 20%).
Seminární prací budiž konspekt, výtah z jedné z nabízených knih. Obsahem studenstké práce musí být hutný výpis / popis / výklad nejdůležitějších myšlenek textu, nikoli subjektivní interpretace. Vlastní hodnocení textu může být uvedeno pouze okrajově. Pro inspiraci lze na sladecek.webnode.cz najít ukázkový konspekt (Huizinga, J.: Homo ludens) a pravidla pro psaní konspektů od prof. Jana Sokola (FHS UK).
Studenti, kteří včas neodevzdají semestrální práci, popř. semestrální práce nevyhoví rozsahem či kvalitou, nemohou absolvovat závěrečný test. Test obsahuje 20 otázek, odpovědi a), b), c), d), jedna správně, 15 správných odpovědí ze 20 je minimem pro zisk zápočtu.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- sladecek.webnode.cz
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce (Bc.) (povinný předmět)