Úvod do problematiky médií I. 2
- Kód předmětu:
- 206UVA2
- Název předmětu:
- Úvod do problematiky médií I. 2
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Jiří PITTERMANN
- Jméno přednášejícího:
- Jiří PITTERMANN
- Cíle studia:
-
Seznámit posluchače s hlavními momenty vývoje médií a jejich fungování obecně i v různých kontextech, v letním semestru se soustředěním na problematiku masových médií a masové kultury, jejich signifikantní projevy a domácí mediální krajinu. Média poznamenávají svým způsobem všechny sféry naší sociální i individuální existence. Má-li se člověk v tomto prostředí svobodně a bezpečně pohybovat, měl by se v něm umět orientovat a učit se vyhodnocovat informace a podněty, které z médií přicházejí, ať už se jedná o sdělení žurnalistické, komerční či jakékoli jiné. Cílem studia je rozšiřování mediální gramotnosti v rozsahu adekvátním významu a vlivu médií v současném světě s přihlédnutím k oboru studia, tj. dosažení profesně nezbytné míry kompetentnosti studentů katedry produkce v problematice médií.
- Způsob uskutečnění:
-
Výuka kombinuje v týdenní periodicitě, za využití audiovizuálních pomůcek a vybraných textů, výklad, názorné ukázky a diskusi.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Vzhledem k návaznosti témat a videoprojekcím - pravidelná účast.
Úvodní („testovací“) písemná práce na téma „Já a média“.Seminární práce na zadaná témata.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah předmětu:
-
Obsahem předmětu je poznávání médií, jejich proměn v čase a fungování obecně i v různých kontextech s akcentem na praktickou využitelnost získaných poznatků v producentské a manažerské praxi.
- Studijní materiály:
-
LITERATURA:
BURTON,Graeme, JIRÁK,Jan: Úvod do studia médií
ČERNÝ,Jiří: Úvod do studia jazyka
ECO,Umberto: Skeptikové a těšitelé
HALLIN,Daniel C., MANCINI, Paolo: Systémy médií v postmoderním světě
JIRÁK,Jan,KOPPLOVÁ,Barbara: Masová média
JIRÁK,Jan + KOPPLOVÁ, Barbara: Média a společnost
KNEIDL, Pravoslav: Z historie evropské knihy
KONČELÍK,Jakub,VEČEŘA,Pavel,ORSÁG,Petr: Dějiny českých médií 20.století
LE BON,Gustave: Psychologie davu
MACHOVEC,Milan: Indoevropané v pravlasti
MONACO,James: Jak číst film
McLUHAN,Marshall: Jak rozumět médiím
McNAIR,Brian: Sociologie žurnalistiky
McQUAIL,Denis: Úvod do teorie masové komunikace
NUNNING,Ansgar: Lexikon teorie literatury a kultury
OSVALDOVÁ,Barbora,HALADA,Jan a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace
PROKOP,Dieter: Boj o média
REIFOVÁ,Irena a kol.: Slovník mediální komunikace
SCHELLMANN,GAIDA,GLASER,KEGEL: Média (základní pojmy)
SCHEYBAL,Josef V.: Senzace pěti století v kramářské písni
VIDEO:
Lesk a bída země české
Moc a síla obrazovky
Nekonečné příběhy 1-2
Od Gutenberga k Billu Gatesovi
Pravda a lež
Televize ve službách hákového kříže
Televizní exploze
Umíme změnit vaše myšlení 1-3
Válečné kapitoly: Propaganda
Život s televizí
AKTUÁLNÍ MEDIÁLNÍ PRODUKCE
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Kombinace: výklad, ukázky, seminář.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní (70%)účast na hodinách, písemná práce, pohovor.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Produkce (Bc.) (povinný předmět)