AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Úvod do problematiky médií I. 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
206UVA2
Název předmětu:
Úvod do problematiky médií I. 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
2/T
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
1. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Jiří PITTERMANN
Jméno přednášejícího:
Jiří PITTERMANN
Cíle studia:

Seznámit posluchače s hlavními momenty vývoje médií a jejich fungování obecně i v různých kontextech, v letním semestru se soustředěním na problematiku masových médií a masové kultury, jejich signifikantní projevy a domácí mediální krajinu. Média poznamenávají svým způsobem všechny sféry naší sociální i individuální existence. Má-li se člověk v tomto prostředí svobodně a bezpečně pohybovat, měl by se v něm umět orientovat a učit se vyhodnocovat informace a podněty, které z médií přicházejí, ať už se jedná o sdělení žurnalistické, komerční či jakékoli jiné. Cílem studia je rozšiřování mediální gramotnosti v rozsahu adekvátním významu a vlivu médií v současném světě s přihlédnutím k oboru studia, tj. dosažení profesně nezbytné míry kompetentnosti studentů katedry produkce v problematice médií.

Způsob uskutečnění:

Výuka kombinuje v týdenní periodicitě, za využití audiovizuálních pomůcek a vybraných textů, výklad, názorné ukázky a diskusi.

Prerekvizity a korekvizity:

Vzhledem k návaznosti témat a videoprojekcím - pravidelná účast.

Úvodní („testovací“) písemná práce na téma „Já a média“.Seminární práce na zadaná témata.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah předmětu:

Obsahem předmětu je poznávání médií, jejich proměn v čase a fungování obecně i v různých kontextech s akcentem na praktickou využitelnost získaných poznatků v producentské a manažerské praxi.

Studijní materiály:

LITERATURA:

BURTON,Graeme, JIRÁK,Jan: Úvod do studia médií

ČERNÝ,Jiří: Úvod do studia jazyka

ECO,Umberto: Skeptikové a těšitelé

HALLIN,Daniel C., MANCINI, Paolo: Systémy médií v postmoderním světě

JIRÁK,Jan,KOPPLOVÁ,Barbara: Masová média

JIRÁK,Jan + KOPPLOVÁ, Barbara: Média a společnost

KNEIDL, Pravoslav: Z historie evropské knihy

KONČELÍK,Jakub,VEČEŘA,Pavel,ORSÁG,Petr: Dějiny českých médií 20.století

LE BON,Gustave: Psychologie davu

MACHOVEC,Milan: Indoevropané v pravlasti

MONACO,James: Jak číst film

McLUHAN,Marshall: Jak rozumět médiím

McNAIR,Brian: Sociologie žurnalistiky

McQUAIL,Denis: Úvod do teorie masové komunikace

NUNNING,Ansgar: Lexikon teorie literatury a kultury

OSVALDOVÁ,Barbora,HALADA,Jan a kol.: Praktická encyklopedie žurnalistiky a marketingové komunikace

PROKOP,Dieter: Boj o média

REIFOVÁ,Irena a kol.: Slovník mediální komunikace

SCHELLMANN,GAIDA,GLASER,KEGEL: Média (základní pojmy)

SCHEYBAL,Josef V.: Senzace pěti století v kramářské písni

VIDEO:

Lesk a bída země české

Moc a síla obrazovky

Nekonečné příběhy 1-2

Od Gutenberga k Billu Gatesovi

Pravda a lež

Televize ve službách hákového kříže

Televizní exploze

Umíme změnit vaše myšlení 1-3

Válečné kapitoly: Propaganda

Život s televizí

AKTUÁLNÍ MEDIÁLNÍ PRODUKCE

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Kombinace: výklad, ukázky, seminář.

Metody a kritéria hodnocení:

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní (70%)účast na hodinách, písemná práce, pohovor.

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost S410
Učebna

(Karlova 26, Praha 1)
PITTERMANN J.
09:00–10:30
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet206UVA2.html