Scénická tvorba 2
- Kód předmětu:
- 207SCV2
- Název předmětu:
- Scénická tvorba 2
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 10/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 3. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 6
- Garant předmětu:
- Daniela JOBERTOVÁ
- Jméno přednášejícího:
- Daniela JOBERTOVÁ
- Cíle studia:
-
Student si při pozorování celého procesu zkoušení inscenace ověří teoretické znalosti získané během prvních dvou let studia a týkající se fungování a součinnosti jednotlivých složek při vznikání scénického díla; vedle problematiky dramaturgicko-režijní koncepce a herecké tvorby nahlédne též do fungování konkrétního uměleckého provozu s jistým technickým i administrativním zázemím (a omezeními).
- Způsob uskutečnění:
-
Pozorování procesu zkoušení, příprava materiálu, zpětná vazba tvůrcům, analýza jednotlivých etap, diskuse o písemné reflexi procesu zkoušení.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zápis tohoto předmětu.
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah předmětu:
-
Předmět je koncipován jako pozorovací stáž (eventuálně asistentura), která probíhá buď ve školním divadle DISK při přípravě absolventské inscenace (studentů katedry činoherního divadla či katedry alternativního a loutkového divadla), anebo v některém z pražských divadel, s nimiž škola spolupracuje. Student v rámci předmětu během akademického roku absolvuje dvě stáže. Výstupem každé z nich je podrobná reflexe procesu vzniku konkrétní inscenace se zaměřením na všechny složky a jejich interakci.
- Studijní materiály:
-
Studijní literatura je zadávána v souvislosti s inscenací, jejíž přípravě je student přítomen. Je doporučena literatura týkající se reflexe uměleckých procesů (např. The Routledge Companion to the Research in the Arts), a dále pak:
Vostrý J., Činoherní klub 1965-1972: dramaturgie v praxi
Vostrý J., Režie je umění
Císar J., Člověk v situaci
Hyvnar J., O českém dramatickém herectví 20. století
Vostrý J., Vojtěchovský M., Obraz a příběh
Šípek J., Psychologické aspekty scénické tvorby
Miholová K., Král UBU: Jarry & Grossman & Fára
Zich O., Estetika dramatického umění
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Pozorovací stáž s případným plněním tvůrčích úkolů, diskuse.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Student se pravidelně (nejméně 4x týdně) zúčastňuje procesu zkoušení inscenace; v rámci možností (dle typu divadla) se tvorby účastní a plní přidělené úkoly (např. v divadle DISK možná dramaturgická či lektorská spolupráce, překlady, pomoc při přípravě programu, studie o autorovi či medailony tvůrců). Výstupem je reflexe procesu zkoušení, která svědčí o schopnosti všímat si klíčových momentů procesu při vytváření jevištního díla a porozumět vzájemnému působení jednotlivých složek.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
-
Pozorovací stáž v pražském (či dle dohody mimopražském divadle), stáž s aktivním zapojením v divadle DISK.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Teorie a kritika (Bc.) (předmět určující obor)