AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Fotografie - vizualita - obsah

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
300MFVO
Název předmětu:
Fotografie - vizualita - obsah
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
28/S
Typ předmětu:
Studijní plán Animovaná tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Dokumentární tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Animovaná tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Scenáristika a dramaturgie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Režie - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Režie - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Kamera - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Produkce - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Produkce - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Střihová skladba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Zvuková tvorba - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - bakalář – volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Audiovizuální studia - magistr – povinně volitelný předmět
Studijní plán Fotografie CZ - magistr: restaurování – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
předmět nemá určen ročník studia
Semestr, kdy je předmět vyučován:
Počet přidělených kreditů ECTS:
2
Garant předmětu:
Robert SILVERIO
Jméno přednášejícího:
Robert SILVERIO
Cíle studia:
Způsob uskutečnění:
Prerekvizity a korekvizity:
Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Přednášející: Jiří Hrdina,koordinátor Filip Láb a Rober Silverio

Termíny a místo konání: pátky 18.3., 1.4., 15.4., 29.4. 2011 od 10-17h, FAMU U3

Podmínky atestace: Zá/2 - za 80% účast

Anotace:

?...pronášené i v titulcích zjevované krátké náznaky příběhů často pocházejí z autorčiných snů a tvoří soběstačnou linii, která se s obrazem nepřímo propojuje, stejně jako hudba pocházející z nejrůznějších zdrojů. Své obrazy Bažantová nalézá, krade, nahrává, kreslí a splétá z nich trochu divné a trochu smutně působící féerie..... Autorka tančí se psem, zpívá, lamentuje nebo za ruku chytá neznámého muže...? Lenka Dolanová, ?Madla Bažantová, Je mi 30 a život je na hovno?, A2, číslo 2, str. 5

?Když v roce 2009 zemřela Vivian Maierová, chůva z Chicaga, bylo v její pozůstalosti nalezeno přes 100 000 negativů fotografií, které do té doby nikdo neviděl. Výstřední žena, samotářka, mluvící s francouzským přízvukem, nosící těžký kabát a klobouk i uprostřed léta. V době, kdy má zrovna volno, prochází Chicagem padesátých a šedesátých let a fotografuje. Nemá přátele, rodinný ani milostný život. Jediné co ve svém soukromí má je fotografování a svobodu uchovat si je jen pro sebe.?, Hermione Hoby, Vivian Maier's extraordinary photographs of Chicago and New York, Guardian, 14.1.2011

Obsah, význam, myšlenka , vizualista, úspěch, práce, hodnoty? Co je dnes vlastně důležité? Proč trvat na hodnotách? Přednášející si ukládá úkol rozvinout diskusi a především pak přesvědčit studenty o tom co je v dokumentární fotografii důležité. Problém rozvíjí na příkladech z historie americké dokumentární fotografie (Robert Frank, William Gedney, Don Donaghy, Danny Lyon, Lee Friedlander, Tod Papageorge, Charles Harbutt, Larry Clark, Bill Owens...). Nedílnou součástí je i vlastní praktická činnost studentů: schopnost definovat svůj tvůrčí záměr a obhájit jej, zároveň jej realizovat a předložit diváku.

Sylabus:

1. Vzhled nebo myšlenka, co je vlastně důležité?

2. Last photographic heroes ? američtí dokumentární fotografové šedesátých a sedmdesátých let.

3. Publikovat? Je důležitý výsledek nebo vlastní činnost?

4. Zapomenutí a znovuobjevení ? Vivian Maier, Henryk Ross, Tony Vaccaro.

5. Definice tématu, diskuse, obhajoba,

6. Konzultace k vlastním realizacím, technická podpora,

7. Závěrečné kolokvium.

Ze zaměření semináře vyplývá, že jde především o naznačení cesty k poznání hodnot, důležitých nejen pro autorku(a) ? fotografa, ale především pro člověka. Své pojetí vznikajícího fotografického souboru se student snaží obhájit a zdůvodnit, svůj záměr realizuje.

Literatura:

Základem je obecná orientace v historii i současnosti fotografie. Doporučuje se vzájemné srovnání současných i dobových periodik, práce s internetem ( http://www.aperture.org, http://www.foto8.com ..)

Doporučená literatura:

Mora Gilles, The Last Photographic Heroes, Abrams New York, ISBN 13: 978-0-8109-9374-7,

Hanáková/Hrabušický, Stratený čas? Slovensko 1969 ? 1989 v dokumentárnej fotografii, SNG Bratislava, ISBN 978-80-8059-1274-4,

Jeníček Jiří, Fotografie jako zření světa a života, Československé filmové nakladatelství v Praze, 1947,

Sussman Elisabeth, William Eggleston, Democratic Camera, Photographs and Video, 1961 ? 2008, Yale University press, ISBN 978-0-300-12621-1

Lodz Ghetto Album, Photographs by Henryk Ross, Chris Boot ltd. ? Archive of modern conflict, ISBN 0-9542813-7-3

Stefania Gurdowa, Fotografie z albumu rodzinnego, Fundacja Imago Mundi, Krakow, ISBN 978-83-925914-4-3

Studijní materiály:
Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:
Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet300MFVO.html