AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Filmová scénografie 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
302FS2
Název předmětu:
Filmová scénografie 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
16/S
Typ předmětu:
Studijní plán Režie - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Kamera - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Scénografie - film a televize (Mgr.) – povinně volitelný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
Studijní plán Režie - bakalář – 1. ročník
Studijní plán Kamera - bakalář – 2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Jan KADLEC
Jméno přednášejícího:
Jan KADLEC
Cíle studia:

Prohloubit vědomí funkce scénografie v procesu tvorby

Výsledkem by mělo být podnícení zájmu, podpora vlastní iniciativy, objevení radosti z vlastní tvorby, kterou pro mnohé trochu tajemná scénografie nabízí.

Způsob uskutečnění:

Předávání praktických zkušeností pedagoga, ukázky z filmů,analýza námětů, dialog

Prerekvizity a korekvizity:

nejsou žádné požadavky pro zapsání tohoto předmětu

Doporučené nepovinné složky programu:
Obsah předmětu:

Umění hledat východiska, postupy a funkci scénografie při tvorbě audiovizuálního díla. Smyslem seminářů bude ukazovat tuto složku mezi režií a kamerou jako nedílnou součást filmové tvorby.

U studentů, kteří studují odlišné obory bude nutné zvýšit zájem zejména formou ukázek z filmů, které budou sloužit jako ilustrace k probíranému tématu. Při studiu jakéhokoliv oboru nelze pominout jeho historii, u architektury to platí dvojnásob. Scénografie má své kořeny zde. Proto se budeme tímto tématem zabývat, ale nikoliv formou nudné přednášky, po které si studenti brzy nic nevybaví. Antické dědictví nelze pominout, ale je možné si ho rychleji vybavit shlédnutím části filmů situovaných do této doby a následně upozornit na stavby, detaily, slohy a jejich řád. V evropském povědomí je to stále živý odkaz a inspirační základ. Budeme věnovat pozornost i tomu, co nebývá na první pohled patrné a to zejména mimořádnou vyzrálost, optické úskoky, polychromii jako důsledek staletého nepřetržitého vývoje. Nejde o to, opakovat středoškolskou látku, ale hledat východiska, která jsou v dějinách obsažena. Kontinuální vývoj architektury v Evropě nás povede přes slohová období vždy na základě ukázek z filmů a dalšího obrazového materiálu. Zvláštní pozornost budeme věnovat renesanci a zvláště baroku, které zanechalo v našich zemích tak výraznou stopu. Zde se dá mimořádně uplatnit pojem součinnosti a spojení mezi různými uměleckými obory a jejich vzájemné působení. Současná architektura i umění dnes by byly stále dominantní.

V průběhu semináře si studenti osvojí základy kresby jako prostředku pro sdělení i pro utkvění v paměti. Cílem této činnosti bude „procvičit oko i ruku“, nejlépe přímo ve styku s prostředím, at již v interiéru nebo v exteriéru. Při studiu daného slohového období studenti navštíví určený prostor a zachytí ho formou kresby tužkou na papír. Cílem bude vnímat působení všech těchto složek při tvorbě audiovizuálního díla.

Scénografie se odehrává v prostoru. Zážitek tohoto prostoru se dá získat pouze vlastním vizuálním kontaktem. Praha dává dostatek příležitostí, ale stojí za úvahu poskytnout studentům možnost podívat se na příklady historických architektur i v blízkém okolí. Navrhuji autokarový zájezd do Kutné hory, cestou navštívit zámky Kačinu a Bečváry s cílem kreslit a fotografovat lokality. Chrám sv. Barbory je zcela unikátní příklad vrcholné gotiky. Studenti by asi nesnadno zvládali úlohu ztvárnit kresbou velký prostor bez předchozích zkušeností. Mohou začínat malými detaily a v každém případě by byli v mnohém poučeni o málo známých známých stránkách gotického stavitelství. Kutná hora nabízí mnohem víc. Zámek Kačina poskytuje mimořádnou ukázku empirové stavby, zámek navíc obsahuje knihovnu a divadlo s dochovanými dekoracemi. Je zde příklad krajinotvorby. Ve všech těchto objektech byly natáčeny významné zahraniční filmy a bude proto pro studenty poučné konfrontovat ukázky z těchto filmů s realitou. Jednou z možností by mohla být návštěva zámku a obory Veltrusy. Přesný termín a cíl zájezdu bude specifikován v průběhu semestru. Tyto zájezdy by se daly uskutečnit přibližně v průběhu dvou semestrů, jeden na podzim a druhý na jaře. Kresby a fotografie studentů by byly příležitostně vystaveny.

Studijní materiály:

aktuálně dodává pedagog

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
Metody a kritéria hodnocení:

aktivní účast na seminářích

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost 233
Učebna 4

(Lažanský palác)
KADLEC J.
18:10–21:25
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
od 23.2.
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet302FS2.html