AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Kapitoly z dějin české kinematografie 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
303KDK2
Název předmětu:
Kapitoly z dějin české kinematografie 2
Způsob ukončení:
zápočet
Rozsah:
12/S
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
2. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
1
Garant předmětu:
Petr KUBICA
Jméno přednášejícího:
Petr KUBICA
Cíle studia:

Seminář se zaměřuje na české režiséry, kteří se věnovali jak hrané, tak dokumentární tvorbě, soustřeďuje se na filmová díla, v nichž se tyto dvě polohy kinematografie prolínají. (Přičemž rozlišení na hranou a dokumentární tvorbu vnímejme jen jako pracovní.)

Způsob uskutečnění:

seminář je vždy věnován jednomu tvůrci - studenti mají zadané filmy, které představí uvozujícím komentářem a ukázkou, akcentující zaměření semináře - diskuse probíhá nad jednotlivými filmy ve výkladovém rámci, jenž poukazuje na vybrané momenty z historie českého filmu

Prerekvizity a korekvizity:

Student musí mít absolvované fakultou zajišťované přednášky z historie české kinematografie.

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu. Předpokládá se studentova orientace v české historii a v českých kulturních dějinách.

Obsah předmětu:

Na podloží vybraných děl české kinematografie a v jejím historickém i dějepisném rámci zabývá se seminář mimo jiné imaginárními světy fikčních filmů, které svůj pravdivostní statut odvozují od užití tzv. dokumentaristických prostředků. Napětí mezi dokumentárně registrujícím realismem a iluzorností či kreativním potenciálem filmu zároveň utváří prostor, v němž se děly dějiny (a v němž se děje jejich dnešní interpretace). Tzv. hraný film se tak může nechtěně stát předmětem doličným konkrétní doby, neboť vším, čím je, je otiskem času, v němž byl natočen. Ve své stylizaci pak často paradoxně vypovídá o své době víc než dobové inscenované dokumenty. Na konkrétním materiálu postavený seminář je příležitostí k úvaze nad tím, jak různé filmové kódy utvářejí význam, i nad tím, zda si vůbec můžeme vystačit s typologickou klasifikací filmů, jejímiž kritérii jsou kategorie fiktivní a dokumentární.

Studijní materiály:

Základním studijním materiálem jsou vybrané filmy českých režisérů (abecedně):

Miloš Forman, Pavel Hobl, Věra Chytilová, Vojtěch Jasný, Jaromil Jireš, Elmar Klos (Ján Kádar), Karel Kachyňa, Jan Němec, Vít Olmer, Evald Schorm, Vladislav Vančura, Otakar Vávra, Drahomíra Vihanová, Petr Zelenka

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Seminář

Metody a kritéria hodnocení:

Podmínky úspěšného ukončení předmětu:

účast a aktivita na seminářích,

prezentace filmů včetně výběrů konkrétních ukázek,

vypracování semestrální práce (analytický text k vybranému tvůrci).

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
místnost 217
Učebna KDT

(Lažanský palác)
KUBICA P.
17:20–18:55
SUDÝ TÝDEN

(přednášková par. 1)
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet303KDK2.html