Seminář kameramanské tvorby 3
- Kód předmětu:
- 304SK3
- Název předmětu:
- Seminář kameramanské tvorby 3
- Způsob ukončení:
- zápočet
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- Studijní plán Kamera - bakalář – povinný předmět
Studijní plán Scénografie - film a televize (Mgr.) – povinně volitelný předmět - Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- Studijní plán Kamera - bakalář – 2. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- zimní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 1
- Garant předmětu:
- Jiří MACÁK
- Jméno přednášejícího:
- Jiří MACÁK
- Cíle studia:
-
rozvíjení znalostí z prvého ročníku
- Způsob uskutečnění:
-
rozvíjení témat probíraných v 1.ročníku, formou dialogu s ukázkami. Hlavním obsahem je příprava a realizace oborového cvičení Metro.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
absolvování prvého ročníku
- Doporučené nepovinné složky programu:
- Obsah předmětu:
-
Popis předmětu
Teoretická část navazuje a rozvíjí tematiky probírané na semináři FILMOVÝ OBRAZ z prvého ročníku. Rozšiřuje a prohlubuje dosavadní znalosti atributů tvorby filmového obrazu v oblasti kompozice obrazu, osvětlování, obrazové a střihové skladby obrazu, exponometrie, dynamiky obrazu, stylového řešení filmového obrazu. V obecnější rovině pak tvorbu technického scénáře či využití technických prostředků používaných pro tvorbu filmového obrazu. Součástí semináře jsou i ukázky různých stylů obrazových řešení s využitím promítaných filmů v oboru dokumentární i inscenované, hrané kinematografie. Důležitou součástí semináře jsou rozbory filmových prací formou ústní i písemnou. Dále jsou rozebírány praktické práce samotných posluchačů i konzultační činnost na náměty posluchačů nad problémy, které řeší při jiných praktických cvičeních.
Úkoly
Seminární výuka je zaměřena i na konzultace, přípravu a realizaci klauzurní praktické filmové práce METRO, kterou posluchači realizují samostatně jako oborové cvičení. Náročná profesní technická realizace i nutnost kompletní samostatné autorské práce klade na posluchače vysoké požadavky a ověřuje všechny dosud nabyté znalosti z tvorby filmového obrazu i schopnosti filmové univerzality v oblasti filmové tvorby.
Obsah jednotlivých seminářů nelze definovat exaktně, záleží na momentální potřebě a zájmu posluchačů, které vyplývají z jejich otázek a konzultací k danému či jinému profesnímu tématu či cvičení. Hlavně se jedná o konzultace ke cvičením MALÁ ETUDA a VELKÁ HRANÁ ETUDA
Obsah seminářů
?Seznámení s obsahem semináře. Vysvětlení cíle cvičení METRO. Zadání a příprava scénářů na toto oborové cvičení. Zadání exposiční zkoušky filmového materiálu. Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům.
?Práce na scénářích METRO. Obrazový styl, rozbory stylů filmového obrazu na základě videoprojekce
?Projekce a konzultace oborových cvičení posluchačů z prvého ročníku. Vyhodnocení kamerové a exposiční zkoušky. Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům.
?Konzultace scénářů METRO. Obrazový styl, rozbory stylů filmového obrazu na základě videoprojekce. Projekce a konzultace oborových cvičení posluchačů z prvého ročníku. Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům.
?Konzultace scénářů METRO. Rozbory stylů filmového obrazu na základě videoprojekce. Projekce a konzultace oborových cvičení posluchačů z prvého ročníku. Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům
?Konzultace scénářů METRO. Obraz v hraném a dokumentárním filmu ve vztahu k námětu. Stylová jednota obrazového řešení, ukázky VHS.Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům
?Projekce a konzultace event. denních prací METRO, event. ještě konzultace scénářů. Styly obrazového řešení, promítání VHS. Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům
?Styly obrazového řešení filmů s rozbory ukázek. Nestandardní frekvence snímání, ostrost a neostrost jako stylové řešení. Styly obrazového řešení, promítání VHS, diskuse k tématu i k jiným profesním problémům
?Projekce a konzultace. denních prací METRO. Promítnutí filmové či TV ukázky
k písemnému rozboru, který je zadán do dalšího semináře. Diskuse k tématu i
k jiným profesním problémům
?Projekce a konzultace denních prací METRO. Stylové řešení filmového obrazu na základě projekce filmové práce dodané posluchači. Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům
?Projekce a konzultace denních prací METRO. Subjektivní a objektivní kamera ve
vztahu k hranému a dokumentárnímu filmu. Diskuse k tématu i k jiným profesním
problémům
?Projekce a konzultace event. denních prací či hrubého sestřihu cvičení METRO.
Konzultace nad jinými oborovými či společnými cvičeními. Diskuse k tématu i
k jiným profesním problémům
?Projekce a konzultace event. denních prací či hrubého sestřihu cvičení METRO.
Diskuse k tématu i k jiným profesním problémům
- Studijní materiály:
-
Cinematographer manual
Američan Cinematographer
Film a filmová technika - SNTL 1974
J. Kališ: Filmové dramatické formy II
K. Fuxjager: Vztah mezi filmovým žánrem a jeho obrazovým řešením - dipl. práce 1999
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
- Metody a kritéria hodnocení:
-
účast, aktivita při přípravě filmového cvičení, dodržování termínů v přípravě i realizaci cvičení.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kamera - bakalář (oborový předmět)
- Scénografie - film a televize (Mgr.) (povinně volitelný předmět)