AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDIJNÍ PLÁNY

Ateliér - fotografická tvorba 4

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód předmětu:
307ATF4
Název předmětu:
Ateliér - fotografická tvorba 4
Způsob ukončení:
zkouška
Rozsah:
26/S
Typ předmětu:
povinný předmět
Úroveň předmětu:
Ročník studia:
3. ročník
Semestr, kdy je předmět vyučován:
letní
Počet přidělených kreditů ECTS:
5
Garant předmětu:
Viktor KOLÁŘ, Štěpán GRYGAR, Rudolf PREKOP, Robert PORTEL
Jméno přednášejícího:
Viktor KOLÁŘ, Štěpán GRYGAR, Rudolf PREKOP, Robert PORTEL
Cíle studia:

Cílem atelieru výtvarné fotografie je v maximální míře podpořit individuální tvůrčí schopnosti studentů se zaměřením na koncepční práci. Předpokládá se práce v kontextu současného umění bez limitujících faktorů.

Způsob uskutečnění:

Analýza konkrétních cvičení, promítání prací, jež mají souvislost s tématem,

samostatná tvůrčí práce

Prerekvizity a korekvizity:

Obecná znalost historie výtvarného umění a fotografie

Obecná znalost teorie současného vizuálního umění

Schopnost analytické reflexe

Kreativní předpoklady

Doporučené nepovinné složky programu:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah předmětu:

Popis předmětu:

Ateliér poskytuje zázemí pro individuální práci, umožňuje konfrontaci jednotlivých přístupů a není striktně limitován médiem fotografie. Důraz se klade na kritický odstup k vlastnímu dílu směřující k zařazení práce do širšího kontextu. Součástí atelieru jsou teoretické semináře, práce na klauzurních a diplomových souborech a cvičení.

Úkoly: /cvičení/

Zhotovit práci jako individuální interpretaci tématu /nikoli ve smyslu pouhé ilustrace/. Témata se vyhlašují v prvních hodinách semináře v ZS a LS

ZS: stručná explikace do konce listopadu, dokončený soubor do konce zimního semestru.

LS: stručná explikace do konce února, konečná realizace do konce letního semestru.

1/ ATELIÉR STUDIOVÉ FOTOGRAFIE

Důraz při práci v tomto ateliéru je kladen na myšlenkové zázemí, senzibilitu a individuální postoj každého posluchače, který v interakci a dialogu s vedoucím pedagogem na základě vzájemného vyladění se ?na stejnou vlnu?, vyústí v konkrétní kreativní výstup jakožto výsledek celého procesu.

2/ ATELIÉR DOKUMENTÁRNÍ FOTOGRAFIE

Práce v Ateliéru dokumentární fotografie je zaměřena na oblast tradičního a současného, proměňujícího se, fotografického dokumentu. Rámcovým tématem jeho studentských projektů je: Kvalita života - člověk a jeho čin. Zviditelňování mezilidských problematik za účelem poznávání sebe sama i jiných.

3/ ATELIÉR VÝTVARNÉ FOTOGRAFIE

Cílem atelieru výtvarné fotografie je v maximální míře podpořit individuální tvůrčí schopnosti studentů se zaměřením na koncepční práci. Předpokládá se práce v kontextu současného umění bez limitujících faktorů.

4/ ATELIÉR PLENÉROVÉ FOTOGRAFIE

V atelieru plenérové fotografie půjde o to pochopit sebe a najít svou cestu v souvislosti s reflexí vnějšího prostoru kolem nás. Ať už jde o městský nebo přírodní prostor, jeho konkrétní podobu nebo přenesené významy, cílem je uvědomění si věcných a kulturních souvislostí a schopnost jejich individuálního vnímání i smysluplného zobrazení.

Studijní materiály:

Alberro, Alexander - Norvell, Patricia (ed.): Recording Conceptual Art, Berkeley,

Los Angeles a London: University of California Press, 2001

Alberro, Alexander, Sabeth Buchmann: Art After ConceptualArt, MIT Press,

Cambridge and London, 2006

Fried Michael: Why Photography Matters as Art as Never Before, Yale University

Press, New Haven 2008

Bourriaud, Nicolas: Postprodukce, Praha: Tranzit, 2004

Bourriaud, Nicolas: Relational Aesthetics, Dijon: Les presses du réel, 2002

Cotton Charlotte: The Photography as Contemporary Art, London, Thames

Hudson, 2004

Císař, Karel (ed): Co je to fotografie? Herrmann a synové, Praha 2004

Foster, Hal (ed): Postmodern Culture, London: Pluto Press, 1990

Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yves-Alain; Buchloh, Benjamin H.D.: Art

since 1900, London: Thames & Hudson, 2004

Michel Frizot: Nouvelle Histoire de la Photographie, Larousse-Bordas, Paris,

1996

Grygar Štěpán, Konceptuální umění a fotografie, Praha, AMU, 2004

Petříček Miroslav: Myšlení obrazem, Herrmann a synové, Praha 2009

Silverio, Robert: Postmoderní fotografie, Praha: AMU, 2007

Liz Wells. The Photography Reader, Routledge, London, 2003

Wall, Jeff: Selected Essays and Interviews, New York: The Museum of Modern

Art, 2007

Plánované činnosti související s učením a metody výuky:

Hodnocení:

Klasifikovaný zápočet: udělený na základě odevzdaných cvičení, hodnotí se v jakém rozsahu bylo splněno zadání, nápaditost řešení a kvalita zpracování.

Účast: předpokladem pro hodnocení studenta je min. 60% účast na seminářích a účast na povinných společných konzultacích stanovených při zahájení výuky předmětu.

Metody a kritéria hodnocení:

seminář, praktické cvičení, přednáška

Jazyk, v němž probíhá výuka:
česky
Pracovní stáže:
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
místnost TR 328
Učebna KF

(Tržiště 20, Praha 1)
KOLÁŘ V.
13:10–16:25
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 1)
místnost TR 304
Učebna KF

(Tržiště 20, Praha 1)
GRYGAR Š.
14:00–17:15
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 2)
místnost TR 306
Počítačová pracovna KF

(Tržiště 20, Praha 1)
PORTEL R.
14:00–17:15
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 3)
místnost TR 312
Ateliér KF

(Tržiště 20, Praha 1)
PREKOP R.
14:00–17:15
LICHÝ TÝDEN

(paralelka 4)
St
Čt

Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 17. 6. 2011
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://studijniplany.amu.cz/cs/predmet307ATF4.html