Základy zvukové tvorby
- Kód předmětu:
- 308ZZT
- Název předmětu:
- Základy zvukové tvorby
- Způsob ukončení:
- zkouška
- Rozsah:
- 2/T
- Typ předmětu:
- povinný předmět
- Úroveň předmětu:
- Ročník studia:
- 1. ročník
- Semestr, kdy je předmět vyučován:
- letní
- Počet přidělených kreditů ECTS:
- 2
- Garant předmětu:
- Jiří MOUDRÝ
- Jméno přednášejícího:
- Jiří MOUDRÝ
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit posluchače přehledně se základy zvukové tvorby a techniky, využívané ve filmové a částečně TV praxi.
- Způsob uskutečnění:
-
Předávání praktických a teoretických zkušeností pedagoga, řízený dialog.
Kontaktní výuka.
- Prerekvizity a korekvizity:
-
Absolvování předmětů „Úvody do oboru zvuková tvorba“ a „Praktikum zvukové techniky“
- Doporučené nepovinné složky programu:
-
Shlédnout v kině všechny současné české filmy uvedené do distribuce v průběhu semestru.
- Obsah předmětu:
-
Předmět je kombinací výkladu a informací o technických prostředcích a technologiích, souvisejících s tvorbou, výrobou a prezentací zvukové složky filmových a TV děl. Cílem předmětu je seznámit posluchače přehledně se základy zvukové tvorby a techniky, využívané ve filmové a částečně TV praxi.
1. Základní poznatky o zvuku 1.
2. Základní poznatky o zvuku 2.
3. Akustická spektra hudebních nástrojů a řeči.
4. Technická zařízeni pro příjem zvuku, příjem zvuku mikrofonem.
5. Binaurální slyšení, stereofonie.
6. Druhy záznamu zvuku a formáty.
7. Protišumová zařízení, synchronizace zvuku s obrazem.
8. Technologie zpracování zvuku ve filmu a tv, zvukové postupy 1.
9. Technologie zpracování zvuku ve filmu a tv, zvukové postupy 2.
10. Postup zpracování zvukové složky u filmového díla, příprava a natáčení.
11. Postup zpracování zvukové složky u filmového díla, dokončovací práce.
12. Mistr zvuku a jeho spolupráce s ostatními členy štábu a přehled vícekanálových zvukových systémů.
- Studijní materiály:
-
Bláha, I. (2004): Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. AMU, Praha. (ISBN 80-7331-010-4)
Borwick, J. (1994): Sound Recording Practice. Oxford University Press, Oxford. (ISBN 0-19-816381-9)
Dickreiter, M. (2003): Mikrofon-Aufnahmetechnik. Hirzel Verlag, Stuttgart. (ISBN 3-7776-1199-9)
Dolby Laboratories Inc. - Firemní literature
Huber, D. M. ? Williams P. (1998): Professional Microphone Techniques. Mix Books Emeryville. (ISBN 0-872886-85-9)
Hůrka, M. - Estetika zvuku ve filmu ( ČsFÚ 1965)
Kolektiv - Film a filmová technika (SNTL 1974)
Kolmer, F. - Prostorová akustika SNTL 1984
Smetana, C. - Praktická elektroakustika (SNTL 1981)
Škvor, Z.- Akustika a elektroakustika(Academia 2001)
Webers, J. (2003): Handbuch der Tonstudiotechnik. Franzis Verlag, Poing. (ISBN3-7723-5528-5)
http://www.dolby.com/
- Plánované činnosti související s učením a metody výuky:
-
Seminář.
Předávání praktických a teoretických zkušeností pedagoga, dialog.
- Metody a kritéria hodnocení:
-
Klasifikace a kredity jsou uděleny za: účast 80% z celkového počtu hodin a odevzdání požadovaných prací a to:
a/ Rozbor zvukové složky určeného současného českého hraného filmu v rozsahu 3 - 5 str.
Dále na základě aktivní účasti na semináři a absolvování závěrečného pohovoru.
- Jazyk, v němž probíhá výuka:
- česky
- Pracovní stáže:
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2010/2011:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Zvuková tvorba - bakalář (oborový předmět)